แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The Study of Thailand's High School Policy, Curriculum and Pedagogy for Incorporation of Learning to Live Together (LTLT) Principles
การศึกษานโยบาย หลักสูตร และวิธีการสอนเรื่องหลักการเรียนรู้เพื่ออยู่ร่วมกันในระดับมัธยมศึกษาตอนปลายของไทย

Abstract: It’s been almost twenty years since the concept of Learning To Live Together (LTLT); one of the four pillars of learning and a vitally important element for peaceful and successful living for the 21st century was endorsed by UNESCO for education for the twenty-first century. This research is an attempt to evaluate if LTLT or global citizenship skills have been successfully implemented through; strategic policy making; in tactical arrangements such as in curriculum planning and design, and finally through implementation in pedagogy in high schools in Thailand. Taught correctly these skills have a deep and profound influence on a young mind. The researcher will evaluate education policy and analyses the extent this is evident in the social studies/civics curriculum and how successful or not it is in the pedagogy. Using LTLT competencies: knowledge of others; empathy; acceptance; cultural sensitivity, communication skills, community involvement, teamwork, trust and political participation as a conceptual framework, the researcher will carry out case studies in two schools in Bangkok and ascertain if these competencies are being taught and more importantly how are they been taught. Transformational styles of pedagogy including student centred; problem solving; action/project based group work are examples of necessary teaching skills required for success. The researcher will challenge that even though LTLT or a global citizenship outlook is pledged in policy and curriculum, in practice it is poorly delivered because of a traditional teacher -centred pedagogy. Findings revealed that the core curriculum and social studies curricula do recognize some of the content of LTLT albeit not all of the competencies. The research also revealed a lack of connection between the expectation derived from government policy and the MOE, the social studies curriculum, school and teachers. Teaching practices were also inconsistent with the mandates which advocated a learner-centred focus and for students to take more initiatives in and become independent with their learning. The study exposed a distinctly teacher-centred style of pedagogy was being used whereby the focus was on the teacher controlling rather than on learner autonomy in the social studies classroom.
Abstract: เป็นเวลาเกือบ 20 ปีแล้วนับตั้งแต่แนวความคิดแบบ “การเรียนรู้เพื่อใช้ชีวิตร่วมกัน” (Learning To Live Together) หนึ่งในสี่เสาหลักของการเรียนรู้และหน่วยสำคัญอย่างยิ่งสำหรับการอยู่ด้วยกันอย่างสันติสุขและประสบความสำเร็จสำหรับศตวรรษที่ 21 นั้น ได้รับการสนับสนุนจากองค์การยูเนสโกเพื่อใช้ในระบบการศึกษาสำหรับศตวรรษที่ 21 งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินว่า แนวความคิด “การเรียนรู้เพื่อใช้ชีวิตร่วมกัน” หรือทักษะความเป็นพลเมืองโลกได้รับการประยุกต์ใช้ได้ดีเพียงใด ไม่ว่าจะประยุกต์ผ่านกระบวนการจัดทำนโยบายเชิงยุทศาสตร์ ผ่านการจัดการอย่างมีชั้นเชิง เช่น การออกแบบและวางแผนหลักสูตร และคือผ่านการนำไปใช้จริงในการเรียนการสอนระดับมัธยมศึกษาในประเทศไทย หากได้รับการเผยแพร่อย่างถูกต้องแล้ว ทักษะข้างต้นเหล่านี้จะถือว่ามีอิทธิพลอย่างลึกซึ้งสำคัญต่อตัวเยาวชน ผู้วิจัยจึงได้ประเมินนโยบายการศึกษาและวิเคราะห์ผลที่ได้ชัดเจนจากหลักสูตรการเป็นพลเมืองที่ดีและวิชาสังคมศึกษา พร้อมวิเคราะห์ว่าการประยุกต์ใช้ทักษะดังกล่าวประสบความสำเร็จในการเรียนการสอนหรือไม่ผู้้วิจัยดำเนินการศึกษากรณีของโรงเรียนสองแห่งในกรุงเทพฯ โดยใช้หลักการ “การเรียนรู้เพื่อใช้ชีวิตร่วมกัน” เป็นกรอบความคิดในการศึกษา ไม่ว่าจะเป็น “ความรู้ของผู้อื่น” “ความเห็นอกเห็นใจ” “การยอมรับซึ่งกันและกัน” “ความอ่อนไหวทางวัฒนธรรม” “ทักษะการสื่อสารระหว่างกัน” “การมีส่วนร่วมในชุมชน” “การทำงานเป็นกลุ่ม” “ความไว้วางใจ” และ “การมีส่วนร่วมทางการเมือง” ทั้งนี้เพื่อพิจารณาว่ามีการเรียนการเรียนการสอนตามกรอบแนวความคิดดังกล่าวหรือไม่ และด้วยวิธีใด วิธีการเรียนการสอนที่เปลี่ยนรูปแบบไปนั้น มีตั้งแต่ให้นักเรียนเป็นศูนย์กลางการเรียนรู้ การแก้ปัญหา กิจกรรมหรือโครงงานที่อาศัยการทำงานเป็นกลุ่ม เหล่านี้คือตัวอย่างทักษะการสอนสำคัญเพื่อให้การเรียนการสอนประสบผลสำเร็จ ผู้วิจัยต้องการทดสอบว่า แม้ว่าแนวความคิด “การเรียนรู้เพื่อใช้ชีวิตร่วมกัน” หรือแนวทางการเป็นพลเมืองโลกนี้จะสอดแทรกอยู่ในนโยบายและหลักสูตรการศึกษาแล้ว แต่ในทางปฏิบัติ กลับนำไปประยุกต์ใช้ได้ไม่ดีเพราะมีการเรียนการสอนที่ยังยึดครูเป็นศูนย์การดังเดิม ผลการศึกษาพบว่า มีเนื้อหาเกี่ยวกับ “การเรียนรู้เพื่อใช้ชีวิตร่วมกัน” อยู่ในหลักสูตรวิชาบังคับและวิชาสังคมศึกษา แม้ว่าจะไม่ครบทุกกรอบแนวความคิด ผลการศึกษายังชี้ให้เห็นอีกว่า การเชื่อมต่อระหว่างความคาดหวังในผลสัมฤทธิ์ของนโยบายรัฐบาลและกระทรวงศึกษาธิการ กับหลักสูตรวิชาสังคมศึกษา โรงเรียน และครูนั้นยังทำได้ไม่ดีเท่าที่ควร การสอนกรอบแนวความคิดข้างต้นในชั้นเรียนยังไม่สอดคล้องกับกฎเกณฑ์ที่ยึดผู้เรียนเป็นหลัก ให้นักเรียนมีความคิดริเริ่มสร้างสรรค์ และเป็นอิสระในการเรียนรู้สิ่งต่างๆ ได้ด้วยตัวเอง ผลการศึกษายังแสดงให้เห็นอีกว่า วิธีการเรียนการสอนแบบยึดครูเป็นศูนย์กลางซึ่งเน้นให้ครูผู้สอนเป็นผู้ควบคุมการเรียนมากกว่าผู้เรียนจะเรียนรู้ด้วยตนเองในชั้นเรียนวิชาสังคมศึกษานั้น ยังคงปฏิบัติกันอย่างแพร่หลาย
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 2014
Modified: 2016-08-30
Issued: 2016-08-30
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45799
eng
DegreeName: Master of Arts
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5681214224.pdf 2.26 MB55 2025-10-11 02:12:19
ใช้เวลา
0.021348 วินาที

Maura Cusack
Title Contributor Type
The Study of Thailand's High School Policy, Curriculum and Pedagogy for Incorporation of Learning to Live Together (LTLT) Principles
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Maura Cusack
Carl Middleton
Jerrold W. Huguet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Carl Middleton
Title Creator Type and Date Create
Discourses of development spatial struggles of civil society in Map Ta Phut, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Carl Middleton;Chayan Vaddhanapphuti;Malee Sithikriengkrai
Feldmann, Anselm
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vulnerability and Migration of Small-Scale Fishing and Fishing-Farming Households around Tonle Sap Lake
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Seangly Kheang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Governance and Changes of Economic and Food Security In Myanmar: Case Study of Letpadaung Copper Mine
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
April Kyu Kyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
EDUCATION FOR DISASTER RISK REDUCTION: THE CASE OF THE 'CLIMATE CHANGE ACADEMY' IN ALBAY PROVINCE, PHILIPPINES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Claudine Claridad Tanvir
วิทยานิพนธ์/Thesis
HYBRID ENVIRONMENTAL GOVERNANCE IN VERY SMALL POWER PRODUCERS : A COMPARATIVE STUDY OF THREE MICRO-HYDROPOWER PROJECTS IN THAILAND
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Thita Orn-in
วิทยานิพนธ์/Thesis
NETWORKS OF PRACTICE AROUND OPEN SCIENCE: A CASE STUDY ON THE HOUSE OF NATURAL FIBER FOUNDATION IN YOGYAKARTA, INDONESIA
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton;Denisa Kera
Hermes Taikan Huang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Social Movement on Myitsone Hydropower Dam Project in Kachin State,Burma/Myanmar.
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
CARL MIDDLETON
Hkawn Ja Aung
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Study of Thailand's High School Policy, Curriculum and Pedagogy for Incorporation of Learning to Live Together (LTLT) Principles
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton;Jerrold W. Huguet
Maura Cusack
วิทยานิพนธ์/Thesis
Land Dispossession, Access to Justice and The Role of Community Based Organizations (CBOs): A Case Study of Maubin
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Nwe Ni Soe
วิทยานิพนธ์/Thesis
STRENGTHENING WATER GOVERNANCE IN VIETNAM: A CASE STUDY OF COMMUNITY RESPONSE TO WATER INSECURITY IN VINH QUANG WARD, RACH GIA CITY, KIEN GIANG PROVINCE, VIETNAM
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Phuong Tran Lan Pham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Policy and institutional arrangement for water resource management case study in Hakha watershed, Chin State, Myanmar
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Carl Middleton
Van Bawi Lian
วิทยานิพนธ์/Thesis
Processes of Environmental Migration and the Production of Justice : A Case Study of Slum Dwellers in Dhaka, Bangladesh
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Robert Francis Irven
วิทยานิพนธ์/Thesis
AGRARIAN TRANSITION, INTENSIFICATION AND THE RENEGOTIATION OF MIGRANT LABOR RELATIONS: CAMBODIAN WORKERS IN SUGAR CANE PRODUCTION IN NONG SANO VILLAGE, SAKAEO PROVINCE, THAILAND
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Chatphan Chindara
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge Politics in National Nuclear Energy Planning in Thailand (2007-2017) with a Case Study of Ubon Ratchathani Province
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Tipakson Manpati
วิทยานิพนธ์/Thesis
Explaining barriers and opportunities for recycled pet for food packaging in Thailand through the lenses of organizational environment theory
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Natawadee Sirithorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Governmentality, resettlement, and resistance of ethnic minority migrants in Vietnam: a case study in Dak Lak province
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Chau Le Minh Doan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Human rights due diligence: participation and innovation in multi-national business in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
William Midwinter
วิทยานิพนธ์/Thesis
Hedging Hydro-Hegemony: dispossession along the Mekong & agency through localism
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Carl Middleton;Chayan Vaddhanaphuti;Malee Sitthikriengkrai
DeLoach, Michael Keating
วิทยานิพนธ์/Thesis
Youths participation in agriculture for enhancing sustainable livelihoods: a case study of pa-o self-administered zone in southern Shan state, Myanmar
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Khine Zin Yu Aung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Environmental displacement in Thailands disaster policy and practice: a case study of Samut Chin
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Cynthia Nitsch
วิทยานิพนธ์/Thesis
Policy engagements for a just decarbonisation: Chinas 2060 carbon neutrality pledges ramifications on the coal industry workforce in Shanxi
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Lucile Charriaut
วิทยานิพนธ์/Thesis
Internal migrant children and their access to education : a case study of Hlaing Thar Yar township, Yangon, Myanmar
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Carl Middleton
Thazin Lin Thet Maw
วิทยานิพนธ์/Thesis
Climate Imaginaries and Human Mobility: Complicating Climate Mobility as Adaptation in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton
Clare Steiner
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jerrold W. Huguet
Title Creator Type and Date Create
EDUCATION OPPORTUNITIES FOR BURMESE MIGRANT STUDENTS IN TAKUA PA DISTRICT
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Naruemon Thabchumpon;Jerrold W. Huguet
Charlotte Elizabeth Fraser
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Study of Thailand's High School Policy, Curriculum and Pedagogy for Incorporation of Learning to Live Together (LTLT) Principles
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Carl Middleton;Jerrold W. Huguet
Maura Cusack
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,952
รวม 1,952 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 48,850 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 6 ครั้ง
รวม 48,865 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.33