Abstract:
การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์(1) เพื่อศึกษาระดับการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ส านักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 2 (2) เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของการบริหารงานบุคคลของของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 2 จำแนกตามตัวแปรที่ศึกษา ประกอบด้วย วุฒิการศึกษา ประสบการณ์ในการด ารงต าแหน่งและขนาดของสถานศึกษา และ (3) เพื่อประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 2
ประชากรที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานของทุกโรงในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 2 จ านวน 68 คน เครื่องมือที่ใช้ในการค้นคว้าอิสระครั้งนี้เป็นแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ส าเร็จรูป และสถิติ
ที่ใช้ได้แก่ค่าร้อยละค่าเฉลี่ยของประชากรค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานของประชากร และค่าความถี่ ผลการค้นคว้าอิสระ พบว่า
1. ระดับการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ส านักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 2 พบว่า ภาพรวมอยู่ในระดับมาก
2. ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างของการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ส านักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 2 จำแนกตามตัวแปรการศึกษาประกอบด้วย วุฒิการศึกษา ประสบการณ์ในการด ารงต าแหน่ง และขนาดของสถานศึกษา พบว่าภาพรวมไม่แตกต่างกัน
3. ประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ส านักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 2 พบว่า 3.1 ปัญหา ได้แก่1) ด้านการวางแผนก าลังคน คือ เขตพื้นที่ไม่ได้ก าหนดอัตรากำลังให้กับสถานศึกษาเพียงพอกับปริมาณนักเรียนและเหมาะสมกับตำแหน่ง 2) ด้านการสรรหา คือ การสรรหาบุคลากรขัดแย้งกับความต้องการของสถานศึกษาเนื่องจากนโยบายของรัฐบาลที่ให้คนในพื้นที่มีงานทำ ให้การสรรหาบุคลากรไม่มีคุณภาพตามที่ต้องการ 3) ด้านการบรรจุและแต่งตั้ง คือ การบรรจุแต่งตั้งข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษาไม่มีการอบรมพัฒนาหรือนิเทศก่อนการบรรจุ 4) ด้านการพัฒนา คือ การจัดท าแผนปฏิบัติการประจ าปี ไม่ตรงกับความต้องการ 5) ด้านการธ ารงรักษา คือ ไม่มีการสร้างขวัญและกำลังใจในการทำงานให้กับข้าราชการครูและ บุคลากรทางการศึกษาโดยการให้สวัสดิการต่าง ๆ ที่สามารถทำได้โดยไม่ผิดระเบียบ และ 6) ด้านการประเมินผลการปฏิบัติงานของบุคลากร คือ การพิจารณาความดี ความชอบไม่ได้ใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ประกอบการพิจารณา 3.2 ข้อเสนอแนะ ได้แก่ 1) ด้านการวางแผนกำลังคน คือ ควรให้สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา กระจายอำนาจและมอบหมายให้สถานศึกษา ได้ดำเนินการกำหนดอัตราและ
ตำแหน่งงาน 2) ด้านการสรรหา คือ ควรใช้ข้อสอบกลางที่มีมาตรฐานในการสอบบรรจุข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษา 3) ด้านการบรรจุและแต่งตั้ง คือ ควรมีการอบรมพัฒนาและนิเทศก่อนการบรรจุแต่งตั้งข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษา 4) ด้านการพัฒนา คือ ควรพัฒนาบุคลากรและเลื่อนตำแหน่งงาน ให้พิจารณาจากผลที่เกิดขึ้นจากผู้เรียนมากกว่าเอกสาร 5) ด้านการธำรงรักษา คือ ควรสร้างแรงจูงใจในการท างานโดยการพิจารณาความดีความชอบด้วยความเป็นธรรมตามหลักธรรมาภิบาล โปร่งใส ตรวจสอบได้และ 6) ด้านการประเมินผลการปฏิบัติงานของ
บุคลากร คือควรมีการประเมินผลการปฏิบัติราชการ อย่างเป็นธรรมและโปร่งใส อย่างน้อยปีละ 2 ครั้ง This independent study is aimed 1) to study human resource management of the basic
school administrators under The Office of Primary Educational Service Yala Area 2, 2) to compare the differences of the administration of the basic school administrators under The Office of Elementary Education Yala Area 2 which distinguished by variables that included the educational degrees, the experience in the position, and school size, and 3) to process problems
and suggestions of human resource management of the basic school administrators under The Office of Primary Educational Service Yala Area 2. The population of this study was all 68 basic education school administrators under The Office of Elementary Education Yala Area 2. The instrument used in the study was a questionnaire. The data were analyzed by a computer program.
The statistics used were the average percentage of the population, the standard deviation of the population, and the frequency.
The study found that
1. The level of human resource management of the basic school administrators under The Office of Primary Educational Service Yala Area 2, overall was at high level.
2. In comparing the difference of the personnel administration of the basic school administrators under The Office of Primary Educational Service Yala Area 2 distinguished by variables included the educational degrees, the experience in the position, and school size showed that overall were not different.
3. Processing problems and suggestions concerning the administration of the basic education school administrators management of basic education under The Office of Primary Educational Service Yala Area 2 showed as following list
3.1 problems were: 1) concerning manpower planning, The Office of Primary Educational Service did not designate manpower suitably with the amount of students and for personnel duty, 2) in manpower recruiting, the study revealed that the government policy did not go along with the needs of the schools requirements because the school focused more on the quality while the government policy focused on giving jobs for the people in the area. 3) in teacher recruitment and designation, the study revealed that there was no professional training or supervision before the designation making 4) in the development, the action plan for the year was not suitable to the needs of the schools, 5) the personnel maintenance, the study showed that work morale should be built to encouraged the teachers and educators by providing benefits that can be achieved without violating the rules, and 6) in personnel evaluation, preferences for each personnel did not use empirical evidence for consideration. 3.2 Suggestions were: 1) concerning planning manpower; The Office of Educational Service should decentralize and authorize to schools. Was conducted to determine the rate and position 2) concerning the nomination; there should be a standard test center for teachers and educational personnel, 3)concerning the recruitment and appointment, there should be a training and supervision prior to appointment of those teachers and educational personnel 4) concerning the development; develop human resources and promotion process. Consider the consequences of learners over the document 5) concerning the maintenance; The Office should create incentives to
work by considering the merit of fairness based on the principles of good governance, transparency, accountability, and 6)concerning evaluation the performance of personnel; should evaluate the performance of official duties in a fair and transparent method at least twice a year.