Abstract:
การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาระดับการบริหารงานการเงิน พัสดุ และสินทรัพย์โรงเรียนเอกชนในอำเภอทุ่งยางแดง จังหวัดปัตตานี (2) เพื่อเปรียบเทียบการบริหารการเงิน พัสดุ และสินทรัพย์โรงเรียนเอกชนในอำเภอทุ่งยางแดง จังหวัดปัตตานี จำแนกตามตัวแปรเพศ และขนาดโรงเรียน และ (3) เพื่อทราบถึงข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการบริหารงานการเงิน พัสดุ และสินทรัพย์ของโรงเรียนเอกชนในอำเภอทุ่งยางแดง จังหวัดปัตตานี
ประชากรที่ใช้ในการศึกษาหครั้งนี้ คือ ครูที่ปฏิบัติงานในโรงเรียนเอกชนในอำเภอทุ่งยางแดง จังหวัดปัตตานี จำนวน 206 คน เครื่องมือที่ใช้ในการค้นคว้าอิสระ เป็นแบบสอบถามวิเคราะห์ข้อมูลจากประชากร โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป และสถิติที่ใช้ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานของประชากร ผลการค้นคว้าอิสระ พบว่า
1. ระดับการบริหารการเงิน พัสดุ และสินทรัพย์ของโรงเรียนเอกชนในอำเภอทุ่งยางแดง จังหวัดปัตตานี ภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง
2. ผลการผลการเปรียบเทียบระดับการบริหารการเงิน พัสดุ และสินทรัพย์ของโรงเรียนเอกชนในอำเภอทุ่งยางแดง จังหวัดปัตตานี จำแนกตามตัวแปรทางด้านเพศ และขนาดโรงเรียน ภาพรวมพบว่า ไม่แตกต่างกัน
3. ผลการประมวลข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการบริหารงานการเงิน พัสดุ และสินทรัพย์โรงเรียนเอกชนในอำเภอทุ่งยางแดง จังหวัดปัตตานี ตามความถี่สูงสุดของแต่ละด้าน ดังนี้ 1) ด้านการรับเงิน ได้แก่ ผู้ทำหน้าที่ตรวจสอบเงินควรดำเนินการตรวจสอบเงินอย่างสม่ำเสมอ และควรบันทึกข้อมูลการรับเงินให้เป็นปัจจุบัน 2) ด้านการจ่ายเงิน ได้แก่ ผู้มีอำนาจลงนามการสั่งจ่ายเงิน ไม่ควรล่าช้า และควรบันทึกข้อมูลการจ่ายเงินไห้เป็นปัจจุบันวันต่อวัน 3) ด้านการส่งเงิน ได้แก่ นำเงินเข้าฝากตามระเบียบ และนำฝากเป็นประจำ ไม่ควรถือเงินสะสมไว้เกินจำนวนที่ได้กำหนดตามระเบียบ 4) ด้านเก็บรักษาเงิน ได้แก่ ไม่ควรจัดทำรายงานการเก็บรักษาเงินล่าช้า และคณะกรรมการตรวจสอบเงิน ควรตรวจสอบเอกสารให้สม่ำเสมอ 5) ด้านการตรวจสอบและรายงานทางการเงิน ได้แก่ เพิ่มเจ้าหน้าที่และบุคคลภายนอกที่ไม่ได้ปฏิบัติหน้าที่เกี่ยวกับการเงินอยู่เดิมเข้ามาตรวจสอบการเงิน 6) ด้านการจัดหาพัสดุและสินทรัพย์ ได้แก่ ควรดำเนินการจัดซื้อจัดจ้างที่ให้มีความโปร่งใส่ และควรจัดหาพัสดุเพื่อเอื้ออำนวยการจัดการเรียนการสอนให้ทันเวลา และ 7) ด้านการควบคุมและจำหน่ายพัสดุ ได้แก่ ควรจัดทำทะเบียนคุมพัสดุให้เป็นปัจจุบัน และการจำหน่ายพัสดุควรได้รับการเห็นชอบในรูปของคณะกรรมการ
This independent study is aimed (1) to explore the level of the management on finance, supplies, and asset in private schools in Tueng Yang Dang district, Pattani province (2) to compare the management on finance, supplies, and asset in private schools in Tueng Yang Dang district, Pattani province by gender, and (3) to know the feedback about the management on finance, supplies, and asset in private schools in Tueng Yang Dang district, Pattani province.
The population in this study was 206 teachers working in private schools in Tueng Yang Dang district, Pattani province. The tool used in the study was questionnaire. The data were analyzed from the population by using frequency, percentage, mean, and standard deviation.
Study results showed that
1.The overall level of the management on finance, articles, and asset in private schools in Tueng Yang Dang district, Pattani province was moderate.
2.The overall results showed no significant difference from the comparison of the management on finance, supplies, and asset in private schools in Tueng Yang Dang district, Pattani province when categorized by variable of gender and school size.
3.In processing feedbacks about the management on finance, supplies, and asset in private schools in Tueng Yang Dang district, Pattani province which sorted by the highest frequency of each aspect as follows: 1) for the clerk section; the financial audit should investigate the monetary activities consistently and keep record the information of receipts up to date, 2) for the payout section; an authorized person has to sign the payment as soon as possible and should record the payment day by day, 3) for the remittances section; money should be deposited in accordance with the remittance regulation and do not hoard money exceeding the regulation Act, 4) for saving and keeping the money; the report concerning saving and keeping should not be delayed and the audit committee should check them regularly, 5)for auditing and financial reporting; add staffs and third parties who are not on duty on finance in the present schools to be the finance auditors, 6) for the procurement of supplies and assets; they should be conducted transparently and should provide teaching materials to facilitate the teaching and learning process in a timely manner, and 7) for the control and distribution of supplies; the school should keep the controlling files of the supplies and assets up to date, and the discharging of supplies should be approved by the board members.