แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Effect of ground subsidence on piled raft foundation
ผลกระทบจากแผ่นดินทรุดที่มีต่อฐานรากแพเสาเข็ม

LCSH: Finite element method
LCSH: Subsidences (Earth movements)
LCSH: Piling (Civil engineering)
Abstract: Extensive researches for piled rafts have been performed but the evaluation of their behavior in ground subsidence condition is still a challenge. In this study, centrifugal tests and finite element (FE) analyses were performed in order to investigate the effect of ground subsidence on load distribution between piles and raft, foundation settlement as well as moment and shear in raft. Six cases of centrifugal tests consisted of group 1 (soil condition 1) with case 1: raft alone, case 2: piled raft (s = 2d), case 3: piled raft (s = 4d) and group 2 (soil condition 2) with case 4: raft alone, case 5: friction piled raft (s = 4d), case 6: end-bearing piled raft (s = 4d) were conducted under centrifugal force field of 50g. The centrifugal test results can be concluded as followed; 1) foundations settled almost linearly with ground subsidence, 2) as piled spacing increases, settlement of foundation increases and axial load of piles increases, 3) negative skin friction of end-bearing piled raft was much larger than that of friction piled raft in ground subsidence condition. After centrifugal tests had been conducted, parametric studies were made for centrifugal piled raft models and three cases of piled rafts on Bangkok soil (case 1, case 3 and case 3 with levels of raft at -15 m, -7.5 m and + 0.0 m, respectively) under ground subsidence condition by a commercial finite element analysis program (Plaxis 3D). The calculations were done by drained, plastic analysis with effective parameters. Results showed that load-settlement curves, load distributions between piles and raft, axial force of piles, average and differential settlements, raft moment and shear were significantly affected by number of piles, Young’s modulus of soil, pattern of loads, raft thickness, piled spacing and ground water levels.
Abstract: ที่ผ่านมาได้มีการศึกษาวิจัยเกี่ยวกับฐานรากแพเสาเข็มเป็นจำนวนมากแต่การประเมินพฤติกรรมของฐานรากดังกล่าวในสภาพแผ่นดินทรุดก็ยังทำได้ยาก การศึกษานี้ได้ใช้แบบจำลองหมุนเหวี่ยงและระเบียบวิธีวิเคราะห์แบบไฟไนต์อิลิเมนต์ในการศึกษาผลกระทบจากแผ่นดินทรุดที่มีต่อฐานรากแพเสาเข็มโดยมุ่งเน้นไปยังการเปลี่ยนแปลงของการกระจายแรงระหว่างฐานรากแพและเสาเข็ม การทรุดตัวของฐานรากในขณะที่แผ่นดินทรุด และโมเมนต์และแรงเฉือนที่เกิดในฐานรากแพ การทดสอบโดยแบบจำลองหมุนเหวี่ยงกระทำภายใต้แรงโน้มถ่วงเท่ากับ 50g โดยใช้แบบจำลองฐานรากสามแบบซึ่งได้แก่แบบจำลองฐานรากแพ ฐานรากแพเสาเข็มที่มีระยะห่างระหว่างเสาเข็มเท่ากับสองเท่าของเส้นผ่านศูนย์กลางเสาเข็ม และ ฐานรากแพเสาเข็มที่มีระยะห่างระหว่างเสาเข็มเท่ากับสี่เท่าของเส้นผ่านศูนย์กลางเสาเข็ม ในการศึกษานี้ได้ทดสอบโดยใช้แบบจำลองฐานรากทั้งสามแบบภายใต้สภาพชั้นดินสองแบบรวมเป็นการทดลองทั้งสิ้นหกกรณี จากผลการทดลองพบว่าการทรุดตัวของฐานรากมีค่าเพิ่มขึ้นเป็นสัดส่วนกับการทรุดตัวของชั้นดิน และเมื่อระยะห่างระหว่างเสาเข็มเพิ่มมากขึ้น การทรุดตัวของฐานรากจะมีค่าเพิ่มขึ้นโดยที่หน่วยแรงที่เกิดขึ้นภายในเสาเข็มจะมีค่าเพิ่มขึ้นด้วย นอกจากนี้ยังพบว่าแรงเสียดทานผิวเชิงลบที่เกิดขึ้นกับเสาเข็มแบบแบกทานมีค่าสูงกว่าแรงเสียดทานผิวเชิงลบที่เกิดในเสาเข็มเสียดทานเป็นอย่างมาก นอกจากการทดสอบด้วยแบบจำลองหมุนเหวี่ยงแล้ว ยังได้ศึกษาเชิงพารามิเตอร์ด้วยระเบียบวิธีไฟไนต์อิลิเมนต์โดยใช้โปรแกรม Plaxis 3D ในการศึกษาครั้งนี้ได้จำลองพฤติกรรมภายใต้สภาพระบายน้ำโดยใช้พารามิเตอร์แบบหน่วยแรงประสิทธิผล สำหรับแบบจำลองที่ใช้ประกอบด้วยแบบจำลองของการทดสอบหมุนเหวี่ยงและแบบจำลองของฐานรากแพเสาเข็มที่มีความลึกของชั้นใต้ดินแตกต่างกันอีก 3 แบบ จากการวิเคราะห์พบว่าจำนวนเสาเข็มในฐานราก ค่าโมดูลัสของยังค์ของชั้นดิน รูปแบบของแรงกระทำ ความหนาของฐานรากแพ ระยะห่างระหว่างเสาเข็ม และการเปลี่ยนแปลงระดับน้ำใต้ดิน เป็นปัจจัยที่มีผลกระทบอย่างมากต่อการทรุดตัวของฐานราก การกระจายแรงระหว่างฐานรากแพและเสาเข็ม หน่วยแรงที่เกิดขึ้นในเสาเข็ม และลักษณะการทรุดตัวที่แตกต่างกันตามตำแหน่งต่างๆ ในฐานราก
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 2012
Modified: 2016-03-15
Issued: 2016-03-15
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44862
eng
Descipline: Civil Engineering
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 tran_tu.pdf 8.23 MB21 2022-07-01 23:02:01
ใช้เวลา
0.031462 วินาที

Tran Tuan Van
Title Contributor Type
Effect of ground subsidence on piled raft foundation
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tran Tuan Van

Tirawat Boonyatee
Makoto Kimura
วิทยานิพนธ์/Thesis
Tirawat Boonyatee
Title Creator Type and Date Create
Determination of strain dependency of shear modulus of soft clays using bender element
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tirawat Boonyatee;Mitachi, Toshiyuki
Chan, Kok-Hooi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of building response to ground vibration : ambient vibration approach
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tirawat Boonyatee
Sang Ping
วิทยานิพนธ์/Thesis
IMAGE PROCESSING FOR LABORATORY GEOTECHNICAL MEASUREMENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tirawat Boonyatee
Erica Elice Saloma Uy
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of ground subsidence on piled raft foundation
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Tirawat Boonyatee;Makoto Kimura
Tran Tuan Van
วิทยานิพนธ์/Thesis
Interpretation of rapid pile load testing
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tirawat Boonyatee
Lam Van Duc
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessment of liquefaction potential in Maesai area, Chiang Rai province, Thailand
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Suttisak Soralump ;Suriyon Prempramote ;Tirawat Boonyatee
Jessada Feungaugsorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Application of multichannel analysis of surface wave to shallow site investigation for subsoil in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tirawat Boonyatee;Hiroyuki Tanaka
Sochan Seng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Performance prediction of axially loaded piles and pile groups by load transfer method
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tirawat Boonyatee
Qui Van Lai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Three-dimensional finite element analyses for optimal ground improvement for tunnel cross passage in Bangkok subsoils
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tirawat Boonyatee
Mengly Seng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Makoto Kimura
Title Creator Type and Date Create
Effect of ground subsidence on piled raft foundation
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Tirawat Boonyatee;Makoto Kimura
Tran Tuan Van
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 25
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,161
รวม 3,186 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 158,380 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 123 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 101 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 15 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 7 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
รวม 158,645 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28