The factors study effected toward the decision making on the coffee consuming partaken in the premium coffee shop in the area of Mueang District, Nakhon Ratchasima Province
Abstract:
จากการวิจัยเรื่องศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกบริโภคกาแฟในร้านกาแฟพรีเมียมในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกบริโภคกาแฟ ในร้านกาแฟพรีเมียม ผลการวิจัย ผู้บริโภคที่มาบริโภคพรีเมียมส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 25- 34 ปี อาชีพรับราชการ/รัฐวิสาหกิจ มีระดับการศึกษาสูงสุด ปริญญาตรี และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ระหว่าง 10,000-15,000 บาท
ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกบริโภคกาแฟในรา้นกาแฟพรีเมียม ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา จากปัจจัยทั้ง 4 ด้าน ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด ในภาพรวมปัจจัยดังกล่าวถือได้ว่ามีผลต่อการตัดสินใจมากในการเลือกบริโภคกาแฟในร้านกาแฟพรีเมียม เมื่อพิจาณาเป็นรายด้านพบว่่า ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์มีผลต่อกการตัดสินใจมากที่สุด ส่วนปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่ายและปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด มีผลต่อการตัดสินใจมากในการเลือกบริโภคกาแฟในร้านกาแฟพรีเมียม ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจในการเลือกบริโภคกาแฟในร้านกาแฟพรีเมียม ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลด้านรายได้เฉลี่ยต่อเดือนมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจลือกบริโภคกาแฟในร้านกาแฟพรีเมียม ส่วนปัจจัยด้านอื่นๆ ไม่สัมพันธ์กัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 The purpose of this research was to study the factors effect toward the decision making
on the coffee consuming partaken in the premium coffee shop in the area of Mueang District,
Nakhon Ratchasima Province. From the research result found that most of the premium coffee
consumer was female. Aged between 25-34 years, serving the government/state enterprise with
the highest educational level of Bachelor degree and the average monthly income between
10,000-15000 Baht
The factors effect toward the decision making on the coffee consuming partaken in the
premium coffee shop in the area of Mueang District, Nakhon Ratchasima Province from 4 sides
consisted of product, price distributing channel and marketing promotion In overall the said
factors considered as effect toward much decision making on the coffee partaken in the premium
coffee shop. But when considered by side found that the product factor effect the decision making
at the most, for price factor, distributing channel factor and marketing factor effect to much
decision making on the coffee partaken in the premium coffee shop. The relationship between the personal factor and the factor effect toward the decision
making on the coffee consuming partaken in the premium coffee shop in the area of Mueang
District, Nakhon Ratchasima Province found that personal factor average monthly income related
to the decision making on the coffee partaken in the premium coffee shop. For the other factor has
no relationship with the statistically significant level at .05