Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการใช้กลวิธีการสื่อสารภาษาอังกฤษในการจำหน่ายสินค้าแก่ชาวต่างชาติของผู้ประกอบการค้าแผงลอยในอำเภอหัวหิน จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ และ 2) ศึกษาการใช้ลักษณะเฉพาะของภาษาอังกฤษในการขายสินค้าของผู้ประกอบการค้าแผงลอยในอำเภอหัวหิน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นผู้ประกอบการค้าแผงลอยในอำเภอหัวหิน จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ จำนวน 50 คนที่ได้มาจากการสุ่มแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้รวบรวมข้อมูล คือแบบสอบถามและการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม รวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพโดยการบันทึกเสียงและจัดหมวดหมู่โดยการวิเคราะห์เนื้อหา และวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้จากแบบสอบถามด้วยวิธีการทางสถิติเพื่อหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้ประกอบการค้าแผงลอยในอำเภอหัวหินใช้กลวิธีการสื่อสารด้วยภาษาอังกฤษเพื่อจำหน่ายสินค้าแก่ชาวต่างชาติจำนวน 11 กลวิธีตามหน้าที่ทางภาษา 9 หน้าที่ กลวิธีการสื่อสารที่ใช้มากที่สุดได้แก่ กลวิธีการถ่ายโยงที่ใช้กับหน้าที่ทางภาษาในการเชิญชวนลูกค้า การสอบถามความต้องการ การแนะนำคุณภาพ การบอกและต่อรองราคา กลวิธีการเลือกใช้คำผิดที่ใช้กับหน้าที่ทางภาษาในการสอบถามความต้องการ การแนะนำคุณภาพสินค้า การเชิญชวนลูกค้าให้กลับมาใช้บริการอีก และกลวิธีการเลือกใช้โครงสร้างคู่ขนานที่ใช้กับหน้าที่ทางภาษาเพื่อการสอบถามความต้องการของลูกค้า การแนะนาคุณภาพสินค้าและการกล่าวลา หน้าที่ทางภาษาที่ใช้มากที่สุดได้แก่ การแนะนำคุณภาพสินค้า การบอกและต่อรองราคา และการสอบถามความต้องการของลูกค้า ตามลำดับ
2. ผู้ประกอบการค้าแผงลอยในอำเภอหัวหินใช้ภาษาอังกฤษเพื่อจำหน่ายสินค้าแก่ชาวต่างชาติเรียงตามค่าเฉลี่ยมากที่สุดลงไปได้แก่การพูดปฏิเสธ การพูดอธิบาย การพูดสลับคำอังกฤษ-ไทย การพูดผิดไวยากรณ์ และใช้ภาษาอังกฤษสลับภาษาไทย ตามลำดับ ลักษณะเฉพาะของภาษาที่ใช้ที่พบมากที่สุดคือการพูดเป็นคำๆ 2-3 คำในการสื่อความหมายในแต่ละความคิดโดยไม่คำนึงถึงหลักไวยากรณ์
ผลการวิจัยนี้เป็นข้อมูลสำคัญที่สามารถนำไปใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาหลักสูตรภาษาอังกฤษระยะสั้นเพื่อพัฒนาความรู้และทักษะภาษาอังกฤษของผู้ประกอบการค้าแผงลอยในอำเภอหัวหินและผู้ที่สนใจเพื่อสร้างความพึงพอใจแก่นักท่องเที่ยวต่างชาติต่อไป
The purposes of this research were to: 1) determine communicative strategies used for selling goods to foreign tourists by Thai street vendors in Hua Hin District, Prachuap Khiri Khan Province and 2) examine features of English language used for communication in selling goods to the tourists by Thai street vendors in Hua-Hin District. The participants in the study were 50 Thai street vendors, drawn from the population in Hua-Hin District Prachuap Khiri Khan Province by using purposive sampling method. The data were collected by using a questionnaire and non-participant observation. Qualitative data were recorded and categorized by using content analysis. The data from the questionnaire were analyzed with statistics for percentage, mean and standard deviation.
The findings were as follows:
1. The Thai street vendors in Hua Hin District utilized 11 communicative strategies within 9 language functions for selling goods to the foreign tourists. Communicative strategies used the most were: 1) transferring strategy for invitation to view goods, asking for customers inquiry, describing quality of goods, telling price and bargaining offer, 2) wrong-word trial strategy for asking about customers inquiry, describing quality of goods and inviting for visiting again, and 3) parallel-structure strategies used for asking about customers inquiry, describing quality of goods, and leave taking. The functions of English language used the most were describing the quality of goods, telling price and bargaining offer, and asking for customers inquiry, respectively.
2. The Thai street vendors in Hua Hin District frequently used English language for selling goods to the foreign tourists, ranging from the highest to lower mean scores as saying to refuse, saying to describe, speaking English-Thai code switching, speaking English in wrong grammar and using English-Thai switching, respectively. The specific feature of their English uses found the most was a few word speaking to communicate their idea without grammatical concern.
The findings from this study were important archives used as guidelines for short-course English syllabus development which would boost knowledge and skill in English communication of Thai street vendors in Hua-Hin District as well as interested people in order to satisfy the foreign tourists.