Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครูโรงเรียนสังกัดเมืองพัทยา จังหวัดชลบุรี จำแนกตามสถานภาพของครูผู้สอนเป็นการวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่างคือ ครูโรงเรียนสังกัดเมืองพัทยา จังหวัดชลบุรี จำนวน 259 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ค่าความแปรปรวนทางเดียว และการเปรียบเทียบรายคู่ด้วยวิธีเชฟเฟ
ผลการวิจัยพบว่า
1. สถานภาพของครูซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 82.20 อายุระหว่าง 26-35 ปี ร้อยละ 47.10 ระดับการศึกษาปริญญาตรี ร้อยละ 82.60 ประสบการณ์ในการปฏิบัติงานน้อยกว่า 10 ปี ร้อยละ 51.40 ระดับชั้นที่ปฏิบัติการสอนชั้นประถมศึกษา ร้อยละ 70.30
2. ความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครูโรงเรียนสังกัดเมืองพัทยา จังหวัดชลบุรี ด้านปัจจัยกระตุ้นโดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า อันดับที่ 1 คือ ลักษณะของงาน รองลงมา การยอมรับนับถือ ความรับผิดชอบ ความสำเร็จในหน้าที่การงาน และความก้าวหน้าในตำแหน่งหน้าที่ ตามลำดับ ในด้านปัจจัยค้ำจุนโดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า อันดับที่ 1 คือ การปกครองบังคับบัญชา รองลงมา ความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล สภาพแวดล้อมในการทำงาน นโยบายและการบริหาร และเงินเดือนและผลประโยชน์เกื้อกูล ตามลำดับ
3. ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครูโรงเรียนสังกัดเมืองพัทยา จังหวัดชลบุรี ที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา ประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน และระดับชั้นที่ปฏิบัติการสอนต่างกัน มีความพึงพอใจในการปฏิบัติงานไม่แตกต่างกัน
The objective of this survey research was to study and compare work satisfaction of teachers in schools under the jurisdiction of Muang Pattaya, Chonburi Province. The participants were 259 teachers who work in schools under the jurisdiction of Muang Pattaya, Chonburi Province. The research instrument was a questionnaire constructed by the researcher (reliability = .98). Data were analyzed by descriptive statistics (percentage, arithmetic mean, and standard deviation), one way analysis of variance and Scheffe's test.
The research results were as follows:
1. The demographics of the participants were revealed to be 82.20% female, 47.10% aged 26-35, 82.60% with bachelors' degrees, 51.40% with less than 10 years of working experience, and 70.30% were teaching in primary levels.
2. Regarding the motivation factors, the working satisfaction of the teachers was at a high level. Considering each aspect, it was found they were satisfied with the characteristics of their job the most, followed by respect, responsibility, work achievement, and job advancement respectively. With regard to the maintenance factors, the working satisfaction of the teachers was at a high level. When considering each aspect, the teachers were satisfied with chain of command the most, followed by personal rapport, working environment, policy and administration, and salary and benefits respectively.
3. The hypothesis testing revealed that the teachers who were different in gender, age educational level, working experience and teaching level did not have significantly different working satisfactions.