Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ทั่วไป เพื่อสร้างชุดพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานระดับประถมศึกษาและมีวัตถุประสงค์เฉพาะ เพื่อ 1) ศึกษาความต้องการจำเป็นในการพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานระดับประถมศึกษา 2) สร้างชุดพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานระดับประถมศึกษา 3) ทดลองใช้ชุดพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานระดับประถมศึกษา และ 4) เสนอผลการทดลองใช้ชุดพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานระดับประถมศึกษา โดยดำเนินการวิจัยเป็น 4 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาความต้องการจำเป็นในการพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานระดับประถมศึกษา 2) การสร้างชุดพัฒนาภาวะผู้นำ 3) การทดลองใช้ชุดพัฒนาภาวะผู้นำ และ 4) การเสนอผลการทดลองใช้ชุดพัฒนาภาวะผู้นำดังกล่าว กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาความต้องการจำเป็น คือ ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานระดับประถมศึกษา จำนวน 287 คน และกลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการทดลอง เป็นผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานระดับประถมศึกษา จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม ชุดพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง แบบวัดภาวะผู้นำ แบบสังเกตการณ์ร่วมกิจกรรม แบบประเมินผลงาน และแบบประเมินความพึงพอใจ และการวิเคราะห์ข้อมูล ใช้การวิเคราะห์เนื้อหา การหาค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน" This research generally aimed to construct change agents leadership development of primary school administrators. Particularly, the four specific objectives were 1) to study the need for developing change agents leadership of primary school administrators, 2) to construct a package for developing change agents leadership, 3) to experiment the constructed development package, and 4) to propose the result of the experiment. The research was conducted in 4 phases: 1) studying the need for developing change agents leadership of primary school administrators, 2) constructing the package for developing change agents leadership, 3) experimenting the constructed development package, and 4) proposing the results of the experiment. A total of 287 primary school administrators were employed for the need survey and 30 participants were used for the experiment stage. A survey questionnaire, the constructed development package, a test of leadership, an observation form, a work assessment report, and an evaluation of satisfaction form were used in data collection. Content analysis, means, and standard deviation were utilized in the data analysis.
The research findings were as follows :
1. The need of leadership development yielded mean scores for all aspects, in the order of the highest to lowest, as follows: creating inspiration, focusing on individual person, creating ideal and promoting intellectuality. For the individual aspects, promotion of teamwork was the most preferable in the creating inspiration aspect. Work assignment was rated in the highest rank in the individual person focus aspect. Four approaches were found in the development of change agents leadership, namely, 1) workshop seminar, 2) brainstorming, 3) lecture, and 4) work assignment for implementation.
2. The construction of the package yielded 4 parts: 1) a curriculum, 2) a development package manual, 3) two units of activity plans for developing the leadership, and 4) an evaluation. The package was assessed and resulted in overall suitable and highly possible in its structure before being utilized in the experiment stage.
3. The experimental result showed the level of the effectiveness of the package by 96.50/95.40 percent which was higher than that of the set up criteria of 80/80. The participants were found to be progressive in all aspects of the leadership. Their achievement score after using the package were higher than that of before using it and the scores were different at the level of .01 of significance. The participants were found to be satisfied with the overall and individual aspects of the leadership development at the highest level especially with the approaches of the development.
4. The results of the experiment showed the highest level of the overall suitability, possibility and utility of the leadership development package.