แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Going the wrong way ? trends and motivation in the North-South cross-border movement of tertiary students : the case study of European students in Thailand
กำลังมุ่งสู่ทางที่ผิดหรือ? พรมแดนของนักศึกษาระดับอุดมศึกษาจากกลุ่มประเทศเหนือสู่กลุ่มประเทศใต้ : กรณีศึกษานักศึกษาชาวยุโรปในประเทศไทย

LCSH: Education, Higher -- Thailand
LCSH: Cross-cultural studies -- Thailand
LCSH: Students, Foreign -- Thailand
LCSH: Migration
Abstract: Cross-border movements are the most visible outcome of the internationalisation of higher education. Due to the processes of globalisation, and the internationalisation of higher education by higher education institutes and nation-states, cross-border movements by tertiary students have increased dramatically over the last decades. Up to date, most studies in this field have focused on the South-North movement of students. This pioneering study however, researches the North-South movements at the example of European students in Thailand. Within this frame, this study aims to answer two questions: What are the push- and pull factors for European students to move to Thailand for study-purposes and what are the possible benefits for Thailand from hosting European students?. In order to answer these two questions, a detailed survey of 26 European exchange and degree students from different European countries studying in Thailand has been conducted. The results of these surveys have shown that whereas for most students, social and environmental factors such as the different lifestyle and culture, the weather and travel or a general feeling of “getting away from home” have dominated, for other students, who often already live in Thailand, educational and financial factors are leading. The benefits for Thailand are on the one hand the tangible immediate financial gains from the expenses study fees of the students. On the other hand however, intangible benefits such as the transfer of knowledge and skills, inter-cultural ties and clusters of knowledge can develop through people-to-people links. Additionally, it has been shown in this study that foreign students can develop a very strong bond to the host country. Through this bond, students can act as “ambassadors” for the host country, in the long run benefitting the host on an economic, business or official level
Abstract: การเคลื่อนย้ายถิ่นฐานข้ามพรมแดนเป็นผลลัพธ์ที่ปรากฏชัดเจนที่สุดของการทำให้อุดมศึกษามีความเป็นนานาชาติ เนื่องด้วยกระบวนการโลกาภิวัตน์และการทำให้การอุดมศึกษามีความเป็นนานาชาติโดยสถาบันอุดมศึกษาและรัฐชาติต่างๆ การเคลื่อนย้ายถิ่นฐานข้ามพรมแดนของนักศึกษาได้เพิ่มจำนวนขึ้นอย่างมีนัยยะสำคัญภายในไม่กี่ทศวรรษที่ผ่านมา จนถึงขณะนี้งานศึกษาส่วนใหญ่ในหัวข้อนี้มักให้ความสนใจกับประเด็นการเคลื่อนย้ายถิ่นฐานของนักศึกษาจากประเทศที่ด้อยพัฒนากว่า/กำลังพัฒนาไปสู่ประเทศที่พัฒนาแล้ว วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ถือว่าเป็นงานชิ้นแรกๆ ที่ศึกษาการเคลื่อนย้ายถิ่นฐานของนักศึกษาจากประเทศที่พัฒนาแล้วไปสู่ประเทศที่กำลังพัฒนา ด้วยกรณีศึกษาของนักศึกษาชาวยุโรปในประทศไทย ภายในกรอบการศึกษานี้ วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ต้องการตอบคำถามหลักสองประการ คือ ปัจจัยทั้งบวกและลบที่มีผลต่อการตัดสินใจของนักศึกษาชาวยุโรปว่าจะย้ายเข้ามาประเทศไทยเพื่อการศึกษาหรือไม่นั้นคืออะไร และประโยชน์ที่ประเทศไทยจะได้รับจากการรับนักศึกษาชาวยุโรปให้เข้ามาพักอาศัยและศึกษาในประเทศคืออะไร เพื่อที่จะตอบปัญหาเหล่านี้ ผู้ศึกษาได้ทำการสำรวจข้อมูลจากนักศึกษาที่มาจากหลายประเทศในยุโรปทั้งที่เป็นนักศึกษาแลกเปลี่ยนและนักศึกษาประจำในประเทศไทยจำนวน 26 คน ผลการสำรวจแสดงให้เห็นว่า ขณะที่นักศึกษาส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับปัจจัยทางสังคมและสิ่งแวดล้อม เช่น รูปแบบการใช้ชีวิตและวัฒนธรรมที่แตกต่าง สภาพภูมิอากาศและโอกาสในการเดินทางท่องเที่ยว หรือ ความรู้สึกของ “การได้อยู่ไกลบ้าน” นักศึกษาอีกส่วนซึ่งหลายคนได้ใช้ชีวิตอยู่ในประเทศไทยก่อยการเข้าศึกษาอยู่แล้วให้ความสำคัญกับปัจจัยทางโอกาสในการศีกษาและสถานะทางการเงิน ประโยชน์ที่ได้รับ คือ รายได้ที่เห็นเป็นรูปธรรมในทันทีจากค่าเล่าเรียนของนักศึกษาเหล่านี้ และประโยชน์ที่ไม่เห็นเป็นรูปธรรมในทันที เช่น การแลกเปลี่ยนถ่ายโอนความรู้และทักษะ ปฏิสัมพันธ์ระหว่างวัฒนธรรม และกลุ่มศึกษาความรู้ร่วมกัน ซึ่งสามารถพัฒนาผ่าความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล นอกจากนี้วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ยังแสดงให้เห็นว่านักศึกษาต่างชาติสามารถสร้างความผูกพันที่หยั่งรากลึกกับประเทศเจ้าภาพได้ และด้วยความผูกพันนี้ นักศึกษาต่างชาติสามารถรับบทบาทเป็น “ทูต” สำหรับประเทศเจ้าภาพ ซึ่งในระยะยาวจะก่อให้เกิดประโชน์ต่อประเทศเจ้าภาพในด้านเศรษฐกิจ ธุรกิจ และความสัมพันธ์ระดับทางการ
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2009
Modified: 2014-12-24
Issued: 2014-11-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: European Studies
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 christian_el.pdf 3.29 MB19 2020-10-20 11:00:41
ใช้เวลา
0.023131 วินาที

Schneider, Christian Elias
Title Contributor Type
Going the wrong way ? trends and motivation in the North-South cross-border movement of tertiary students : the case study of European students in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Schneider, Christian Elias
Surat Horachaikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Surat Horachaikul
Title Creator Type and Date Create
How the EU' s CAP widens the disparity between the North and the South with a special reference to Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Surat Horachaikul
Pensuparng Vitthayanukorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
European nuclear deterrence : an unattainable quest
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Surat Horachaikul
Kunz, Sandro
วิทยานิพนธ์/Thesis
The European union as Kantian neoliberalism
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Surat Horachaikul
Thitarat Sriwattanapong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Managing immigration of non-EU nationals : the case study of contemporary Britain
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Surat Horachaikul
Suchaya Tancharoenpol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Balance between freedom of expression and social order : a case study of rights to protest in The United Kingdom
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Surat Horachaikul
Sasikarn Vittayachokkitikhun
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of public participation under community health impact assessment of Thailand : the case study of the gold mining project at Ban Na Nong Bong, Loei Province
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Surat Horachaikul
Siblesz, Steven Matthijs
วิทยานิพนธ์/Thesis
Going the wrong way ? trends and motivation in the North-South cross-border movement of tertiary students : the case study of European students in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Surat Horachaikul
Schneider, Christian Elias
วิทยานิพนธ์/Thesis
Commonality in EU’s foreign policy under intergovernmentalism : the case study of EU s proactive reaction towards Iran
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
วิรัช ศรีพงษ์;Surat Horachaikul
Wiraj Sripong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Solidarity within the EU under the ESDP: EU’S involvement in Kosovo
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Surat Horachaikul
Chotiboon Anukulvanich
วิทยานิพนธ์/Thesis
Neoliberalism and social protection : The case of food security among the people living with HIV and AIDS in Cambodia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Surat Horachaikul
Bacaron, Marly Anne E.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 10
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,404
รวม 3,414 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 182,860 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 325 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 287 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 170 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 35 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 27 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 7 ครั้ง
รวม 183,720 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124