แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Factors influencing behavior of purchasing facial skincare products
ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า

LCSH: Cosmetics
LCSH: Consumer behavior
Abstract: The rapid growth in the cosmetic industry, especially with facial skincare products, had induced entrepreneurs to produce more skincare products to serve needs of customers while consumers slightly knew that the government did not require any mandatory testing for these products before launched to the market. At the same time, customers were not as interested in the safety information of facial skincare products as beauty effects. These factors were disturbed and added the rapid augment of health hazards that cause much loss to many people and to society in the country. So this research focused on the factors influencing of purchasing facial skincare products and endeavor to compare the characteristics of safe and unsafe facial skincare product purchasers. This research used convenient sampling method to enroll 300 women who had experience to buy at least a piece of facial skincare products within 6 months. Subjects were asked to complete the questionnaire which composed of eight influencing factors and behavior of purchasing facial skin care products. The result found that safe and unsafe facial skincare product purchasers were 23.1 and 21.8 years old, respectively, with the range of 18-25 years old. They were student in bachelors’ degree education level, and had income less than 5000 baths per month. Most of safe product purchasers bought products from department store and knew the product via television advertisements. Most of unsafe product purchasers bought products from Friday market and knew products via advertisement banner, words of mouth from friends and the seller’s recommendation. There were statistically significant mean differences in Attitude, Perceived Behavioral Control and Friends factors between safe and unsafe product purchasers. Logistic regression analysis showed that perceived behavioral control(PBC) and friend factor were significantly associated with behavior of purchasing facial skincare product with odd ratio equal to 0.26 (95%CI=0.14-0.49) and 1.81 (95%CI=1.21-2.71), respectively. This study recommended that FDA or health care regulators should pay more attention on the information about effectiveness and safety and quality approved researches in the advertisement to consumers. Keeping eyes on and taking random sampling facial skincare products from Friday market should be regular scheduled.
Abstract: การโตอย่างรวดเร็วของอุตสาหกรรมเครื่องสำอาง โดยเฉพาะอย่างยิ่งผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า ดึงดูดให้ผู้ประกอบการผลิตผลิตภัณฑ์มาสนองความต้องการของผู้บริโภคมากขึ้น ขณะที่ผู้บริโภคส่วนน้อยมากที่ทราบว่า ผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าเหล่านี้ไม่มีข้อกำหนดที่ต้องได้รับกาตรวจสอบจาก อย. ก่อนวางจำหน่าย ขณะเดียวกันผู้บริโภคมักไม่สนใจเรื่องความปลอดภัยของผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า เท่ากับคุณสมบัติในการบำรุงผิวให้ดูดีขึ้น ปัจจัยต่างๆ เหล่านี้ทำให้จำนวนของผลกระทบทางสุขภาพจากอันตรายของผลิตภัณฑ์เหล่านี้เพิ่มมากขึ้นเรื่อยๆ สร้างความสูญเสียแก่บุคคลและสังคมในประเทศเป็นจำนวนมาก การศึกษานี้จึงมีวัตถุประสงค์ในการหาปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อ พฤติกรรมการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า และเปรียบเทียบลักษณะที่แตกต่างกันของกลุ่มผู้ซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ปลอดภัย และกลุ่มผู้ซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ไม่ปลอดภัย การศึกษานี้ใช้การเก็บตัวอย่างโดยการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก กับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้หญิงที่เคยมีประสบการณ์ซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิว อย่างน้อยหนึ่งชนิดในเวลา 6 เดือน จำนวน 300 คนมาตอบคำถามในแบบสอบถามที่แบ่งเป็น 3 ส่วน ครอบคลุมปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมดังกล่าวทั้ง 8 ปัจจัย ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มลูกค้าที่เลือกซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ปลอดภัยจะมีอายุเฉลี่ย 23.1 ปี ส่วนกลุ่มลูกค้าที่เลือกซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ไม่ปลอดภัยจะมีอายุเฉลี่ย 21.8 ปี โดยช่วงอายุส่วนใหญ่อยู่ที่ 18-25 ปี เป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี สถานภาพโสดและมีรายได้น้อยกว่า 5,000 บาทต่อเดือน กลุ่มที่ซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ปลอดภัยส่วนใหญ่มักไปซื้อผลิตภัณฑ์ดังกล่าวที่ห้างสรรพสินค้า และรู้จักผลิตภัณฑ์ผ่านสื่อโทรทัศน์ ส่วนกลุ่มที่ซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ไม่ปลอดภัย มักไปซื้อผลิตภัณฑ์ที่ตลาดนัดและรู้จักผลิตภัณฑ์ผ่านป้ายโฆษณา คำแนะนำจากเพื่อนฝูงและคำชวนเชื่อจากคนขาย จากการศึกษายังพบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ระหว่างกลุ่มผู้ซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ปลอดภัยและไม่ปลอดภัย ของปัจจัยทัศนคติ การรับรู้การควบคุมพฤติกรรม และปัจจัยเรื่องเพื่อน จากการวิเคราะห์ Logistic regression พบว่าปัจจัยการรับรู้การควบคุมพฤติกรรมและเพื่อน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ปลอดภัยหรือไม่ปลอดภัย อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ค่า odd ratio เท่ากับ 0.26 และ 1.81 ตามลำดับ การศึกษานี้ช่วยให้การกำหนดวิธีการควบคุมผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่ไม่ปลอดภัยเหมาะสมมากขึ้น โดยเน้นการควบคุมที่ข้อมูลความประสิทธิผลความปลอดภัย และงานวิจัยคุณภาพในโฆษณา จับตามองและสุ่มตรวจผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าที่จำหน่ายในตลาดนัดอย่างเป็นประจำ
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Modified: 2557-10-31
Issued: 2014-09-28
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Wannakan_Ja.pdf 782.76 KB206 2025-08-17 19:43:53
ใช้เวลา
0.027567 วินาที

Wannakan Jaroonponpong
Title Contributor Type
Factors influencing behavior of purchasing facial skincare products
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Wannakan Jaroonponpong
Tanattha Kittisopee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Tanattha Kittisopee
Title Creator Type and Date Create
Client and pharmacist perceptions about community pharmacy service quality
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Lawan Bunajinda
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relative importance of store attibutes on consumers response towards drug store : the moderating effect of buying purpose
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Karnt Wongsuphasawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cost saving and cost avoidance from the pharmacy automation system
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Wanna-On Plodkratoke
วิทยานิพนธ์/Thesis
การสำรวจบทบาทของผู้ปกครองในการส่งเสริมการเรียนการสอนวิชาพลศึกษาในโรงเรียนสาธิตประถมศึกษาสังกัดทบวงมหาวิทยาลัย
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Karnt Wongsuphasawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship among service quality, patient satisfaction and patient behavioral intention in Pharmacy service of Highly-Active antiretroviral therapy program in Community Hospitals, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chupen Viboonsunti;Unchalee Permsuwan;Ratanaporn Awiphan;Penkarn Kanjanarat;Tanattha Kittisopee;Kanokporn Niwatananun;Rungpetch Sakulburnrungsil
Wacharin Chaitha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of telephone supportive self care model and evaluation of its impacts on glycemic control and self care among type II diabetic patients in Bangkok metropolitan
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Wiroj Jiamjarasrangsi ; Sompongse Suwanwalaikorn ; Tanattha Kittisopee
Nittayawan Kulnawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors influencing behavior of purchasing facial skincare products
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Wannakan Jaroonponpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Quality of life in postmenopausal women with risk of osteoporosis in the Police General Hospital
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Isaree Junyasak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cost-utility evaluation of influenza vaccination in patients with existing cardiovascular diseases in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Tanattha Kittisopee
Pongphaya Choosakulchart
วิทยานิพนธ์/Thesis
ECONOMIC IMPACT ASSESSMENT ON GOOD PHARMACY PRACTICE REGULATION IN COMMUNITY PHARMACY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Thatjuta Wuttipanich
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge and Management Strategies of Guardian and teacher of Chidren with attention deficit Hyperactivity Disorder
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Boonnada Hiruncharoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
STRUCTURAL EQUATION MODEL FOR FACTORS AFFECTING CUSTOMER ENGAGEMENT AND CUSTOMER DEVOTION TO COMMUNITY PHARMACY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Sujin Nitadpakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
INFLUENCE OF PARKINSON'S DISEASE RELATED KNOWLEDGE ON PARKINSON'S PATIENT EMPOWERMENT
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Pramon Viwattanakulvanid
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting community pharmacists to advise patients about herbal medicine : a survey in Indonesia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Chilmia Nurul Fatiha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Deep approach to learning of pharmacy students a multilevel analysis
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee;Pattrawadee Makmee
Chamipa Phanudulkitti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Structural model of engagement and turnover intention in thai pharmacist
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Tulakarn Nakpun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Extent of Pharmaceutical Care - Based Pharmacy Practice Among Community Pharmacists in Thai Context and It's Influencing Factors
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Vithaya Kulsomboon;Tanattha Kittisopee
Puchrin Kittipibul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Geographic variations in health care utilization under the National health insurance program of the Philippines
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee;Rungpetch Sakulbumrungsil
Monet M. Loquias
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reporting of adverse drug event by consumers to community pharmacists in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Jirunya Assanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors contributing to pharmacists turnover intention: a systematic review
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tanattha Kittisopee
Su Myat Thin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring alcohol withdrawal syndrome and predicting alcohol consumption change in patients admitted to a genenral hospitals in Vietnam
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Tanattha Kittisopee
Loan Thi Mai Nguyen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5,632
รวม 5,639 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 316,710 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 364 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 288 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 122 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 73 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 37 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 11 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 317,613 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46