Abstract:
การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาระดับการบริหารงานงบประมาณ ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นการศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 (2) เพื่อเปรียบเทียบการบริหารงานงบประมาณในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นการศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 จำแนกตามบุคลากรที่รับผิดชอบงานงบประมาณ และขนาดของโรงเรียน และ(3) เพื่อรวบรวมปัญหาและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการบริหารงานงบประมาณในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นการศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1
กลุ่มตัวอย่าง คือ บุคลากรที่รับผิดชอบงานงบประมาณ ประกอบด้วยผู้บริหารสถานศึกษาและหัวหน้ากลุ่มบริหารงานงบประมาณ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 จำนวน 170 คน เครื่องมือที่ใช้ในการค้นคว้าอิสระ คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป และสถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที (t test) และการทดสอบค่าเอฟ (F test) เมื่อพบว่า มีความแตกต่างกันจึงทดสอบโดยวิธีการของเชฟเฟ่ (Scheffes Method)
ผลการค้นคว้าอิสระ พบว่า
1. ระดับการบริหารงานงบประมาณในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 ภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง
2. ผลการเปรียบเทียบการบริหารงานงบประมาณในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 จำแนกตามตัวแปรบุคลากรที่รับผิดชอบงานงบประมาณและตามขนาดของโรงเรียน พบว่า ภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
3. ผลการประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการบริหารงานงบประมาณในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 ตามความถี่สูงสุด ดังนี้
3.1 ปัญหาเกี่ยวกับการบริหารงานงบประมาณในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 ด้านการจัดทำงบประมาณ คือ บุคลากรในโรงเรียนไม่มีส่วนร่วมในการจัดทำงบประมาณ ด้านการขออนุมัติงบประมาณ คือ ผู้บริหารสถานศึกษาและหัวหน้ากลุ่มบริหารงบประมาณไม่มีความชำนาญต่อการขอใช้งบประมาณ ด้านการบริหารงบประมาณ คือ เอกสารที่จัดเก็บไม่สมบูรณ์ และด้านการติดตามและรายงานผล คือ การจัดทำเอกสารไม่เป็นปัจจุบัน
3.2 ข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการบริหารงานงบประมาณในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 ด้านการจัดทำงบประมาณ คือ ผู้บริหารสถานศึกษาควรมีความเป็นธรรม ด้านการขออนุมัติงบประมาณ คือ การจัดซื้อควรคำนึงผลประโยชน์ของโรงเรียน ด้านการบริหารงบประมาณ คือ ควรมีการจัดทำโครงการ / กิจกรรมต่อการใช้งบประมาณในแต่ละครั้ง และด้านการติดตามและรายงานผล คือ รายงานการบริหารงบประมาณควรมีการรับรู้ถึงบุคลากรในโรงเรียน
The objectives of this independent study were (1) to study the level of budget management in primary schools institutions under the Naratiwat Primary Educational Service Area Office 1 2) to compare the budget management in primary schools institutions under the Naratiwat Primary Educational Service Area Office 1, classified by personnel who are responsible for budgeting duties and the size of schools and 3) to gather up problems and suggestions in budget management in primary schools institution under the Naratiwas Primary Educational Service Area Office 1.
The sample groups used in the independent study were 170 of personnel who are responsible for budgeting duties, comprising of school administrators and chief of budget management groups in schools under the Naratiwat Primary Educational Service Area Office 1. The tools used in the independent study were questionnaires. Data analysis was processed through ready-made program. And ,Statistics used were percentage, mean, standard deviation, t-test and f-test when they are different, there must be testing by using Scheffes Method.
The study outcomes were as the following:
1. The level of budget management in primary schools institution under the Naratiwat Primary Educational Service Area Office1are medium in overall view.
2. The comparative outcome in budget management in primary schools institution under the Naratiwat Primary Educational Service Area Office 1 - clarified by variants of personnel who are responsible for budgeting duties found out that both overall view and each aspect were not different.
3. The results of processing in problems and suggestions in budget management in primary schools institution under the Naratiwat Primary Educational Service Area Office 1, from highest frequency , are as the following:
3.1 The problems in budget management in primary schools institution under the Naratiwat Primary Educational Service Area Office 1 were: In case of budgeting, the personnel in school had no participation in budgeting. I case of budget approval, administrators and chief of budgeting management group had no skills in budget expenses. In case of budget administration, documents were incomplete gathering. In case of tracing and reporting, documentation were not presently manipulated.
3.2 The suggestions in budget management in primary schools institution under the Naratiwat Primary Educational Service Area Office 1 were: In case of budgeting, administrators should be impartial. In case of budget approval, there should be considering benefit of school in procuring. In case of budget administration, there should be projects or activities for each budgeting. And, in case of tracing and reporting, school personnel should be acknowledged in budget management.
Academic Resource and Information Technology Center