Abstract:
การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาระดับประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการ (2) เพื่อเปรียบเทียบประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการ จำแนกตามตัวแปรตำแหน่ง ความรับผิดชอบ ประสบการณ์การสอน และขนาดของสถานศึกษา (3) เพื่อประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะการบริหารงานวิชาการ กลุ่มตัวอย่าง 205 คน ใช้สูตรของยามาเน่ (Yamane) เครื่องมือเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าความถี่ ค่าเอฟ (F-test) และวิธีการเชฟเฟ่ (Scheffes test)
ผลการค้นคว้าอิสระ พบว่า
1. ระดับประสิทธิผล ภาพรวมและรายด้าน ระดับมาก
2. เปรียบเทียบประสิทธิผล ตัวแปรตำแหน่งความรับผิดชอบและประสบการณ์การสอน ภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน ขนาดของสถานศึกษา ภาพรวมแตกต่างกัน
3. ปัญหาและข้อเสนอแนะ ปัญหามากที่สุด คือ ผู้บริหารขาดการนิเทศ ติดตามประเมินผลอย่างต่อเนื่อง ไม่เป็นระบบ และน้อยที่สุด คือ ผู้บริหารโรงเรียนที่เปิดการสอนอิสลามศึกษา แบบเข้มไม่บริหารงานวิชาการอิสลามศึกษา ข้อเสนอแนะมากที่สุด คือ ผู้บริหารควรมีการนิเทศ ติดตาม ประเมินผล การจัดการเรียนการสอนตามปฏิทินอย่างชัดเจนและต่อเนื่องในรูปแบบ ที่หลากหลาย และน้อยที่สุด คือ ผู้บริหารในโรงเรียนที่เปิดการสอนอิสลามศึกษาแบบเข้ม ควรบริหารงานวิชาการสามัญและอิสลามศึกษา
The objectives of this independent study were (1) to study the levels of the effectiveness of academic administration. (2) to compare the effectiveness of the administration as identified by position, teaching experience, and school size. (3) to collect the problems and recommend their solutions. The samples were 205 teachers taken into the study by random sampling using Yamane formula. The instrument used in collecting data was a questionnaire. The statistics utilized in this study were percentage, mean, standard deviation, F- test, and Scheffes test.
The independent study finding was as follows
1. The effectiveness was rated as high both as a whole and category by category.
2. There were no statistically significant differences in the effectiveness as perceived by the teachers of different positions and teaching experiences. As for school size, there was statistically significant difference.
3. It was found that the causes of the problems were ranging from lack of regular and systematic supervision. Finally, the schools that implement intensive Islamic studies curriculum did not administrate this program effectively. This suggested that the school administrators should plan continuously and systematically supervise, monitor evaluation periodically and used various methods. Finally, the schools that implement intensive Islamic studies curriculum should equally emphasize academic and Islamic studies curriculum.
Academic Resource and Information Technology Center