Administrative Skills of Administrators in Basic School Bacho District Narathiwat Province under The Narathiwat Primary Educational Service Area Office 1
Abstract:
การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาระดับทักษะการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน อำเภอบาเจาะ จังหวัดนราธิวาส สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 (2) เพื่อเปรียบเทียบระดับทักษะการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน อำเภอบาเจาะ จังหวัดนราธิวาส สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 ตามตัวแปรประสบการณ์การทำงานและขนาดสถานศึกษา และ(3) เพื่อประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับทักษะการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน อำเภอบาเจาะ จังหวัดนราธิวาส สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1
กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูผู้สอน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 จำนวน 192 คน เครื่องมือที่ใช้ในการค้นคว้าอิสระ เป็นแบบสอบถามการวิเคราะห์ข้อมูล ใช้โปรแกรมสำเร็จรูปและสถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที (t - test) และทดสอบค่าเอฟ (F test) เมื่อพบว่า มีความแตกต่างกันจึงทดสอบโดยวิธีการของเชฟเฟ่ (Scheffes Method)
ผลการค้นคว้าอิสระ พบว่า
1. ระดับทักษะการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน อำเภอบาเจาะ จังหวัดนราธิวาส สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 ภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง
2. ผลการเปรียบเทียบทักษะการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน อำเภอ บาเจาะ จังหวัดนราธิวาส สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 ตามตัวแปรประสบการณ์การทำงานและขนาดสถานศึกษา พบว่า ภาพรวม ไม่แตกต่างกัน
3. การประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับทักษะการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน อำเภอบาเจาะ จังหวัดนราธิวาส สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 1 ตามความถี่สูงสุดแต่ละด้าน พบว่า
ปัญหาด้านเทคนิค คือ ผู้บริหารไม่มีการนำผลการวิจัยมาประยุกต์ใช้ในการปฏิบัติงาน ด้านมนุษยสัมพันธ์ คือ ผู้บริหารขาดการกระตุ้น ส่งเสริม และสร้างกำลังใจในการทำงานให้กับผู้ร่วมงาน และด้านความคิดรวบยอด คือ ผู้บริหารแก้ปัญหาไม่ตรงประเด็น
ข้อเสนอแนะด้านเทคนิค คือ ควรมีการพัฒนาความรู้ทางด้านเทคโนโลยี ด้าน มนุษยสัมพันธ์ คือ ควรรับฟังความคิดเห็นของผู้ร่วมงาน และด้านความคิดรวบยอด คือ ควรมีการประชุมหารือในการแก้ปัญหา
The objectives of this independent study were (1) to study the level of administrative skills of administrators in basic School, Bacho District, Narathiwat Province, under The Narathiwat Primary Educational Service Area Office 1 ( 2) to compare the level of administrative skills of administrators in basic School, Bacho District, Narathiwat Province, under The Narathiwat Primary Educational Service Area Office 1, classified by variant of working experience and the size of schools and 3) to gather up problems and suggestions in administrative skills in basic School, Bacho District, Narathiwat Province, under The Narathiwat Primary Educational Service Area Office 1.
The sample groups were 192 of teachers, under The Narathiwat Primary Educational Service Area Office 1. The tools used in the independent study were questionnaires. Data analysis was processed through ready-made program. And, statistics used were percentage, mean, standard deviation, t-test and f-test when they are different, there must be testing by using Scheffes Method.
The study outcomes were as the following:
1. The level of administrative skills in basic schools in Bacho District, Narathiwat Province under The Narathiwat Primary Educational Service Area Office1 are medium in overall view.
2. The comparative outcome in administrative skills of administrators in basic schools, Bacho District, Narathiwat Province under The Narathiwat Primary Educational Service Area Office 1 - clarified by variants of working experience found out that both overall view and each aspect were not different.
3. The processing in problems and suggestions in administrative skills of administrators in basic schools, Bacho District, Narathiwat Province under The Narathiwat Primary Educational Service Area Office 1, from highest frequency in each aspect, are as the following:
In technical problems, administrators did not use reach outcomes to apply in working. In case of human relationship, administrators did not urge, support and build morale for colleagues in working. And, in case of concept, administrators solve problems irrelevantly.
The suggestions in technical section, there should be knowledge development in technology. In case of human relations, there should have been listened to the opinions of colleagues. And, in case of concept, There should be a meeting to solve the problems.
Academic Resource and Information Technology Center