แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Comparative analysis of EU demand for Thai tourism
การวิเคราะห์เชิงเปรียบเทียบอุปสงค์ต่อการท่องเที่ยวไทยของสหภาพยุโรป

LCSH: Tourism -- Economic aspects -- Thailand
LCSH: European Union
Abstract: This paper studied the determinants of European demand to Thai tourism, estimates the elasticities of demand – the price elasticity, the income elasticity and the cross-income elasticity - and also explored the dynamics of those elasticities over the sample period of 1996Q1-2008Q4. To estimate the elasticities of tourism demand, the cointegration analyses – the Engle-Granger (EG) method and the Johansen Cointegration Test – were employed. In additional to the two approaches, the Rolling Regresssion and the Recursive Ordinary Least Square (OLS) were utilised as analytical tools to investigate the dynamics of the European demand to Thai tourism. The samples in this study were divided into two groups – 11 country models and 3 income-group models. Concerning empirical results, the price elasticity was found to be inelastic both in the country models and in the income-group model, according to the two means of estimation. Meanwhile, the income elasticity in two groups of samples, either in the country models or the income-group model, was found to be elastic or highly elastic. This was in line with empirical evidence suggested by the existing empirical literature. The cross-price elasticities were found to be mixed depending on the competitive destinations. Regarding the dynamics of the price elasticity overtime, for both the country models and the income-group models, were found to be inelastic and approaching zero, whereas those of the income elasticity were found be elastic and increasing overtime. Based upon these findings, following policy recommendations were concluded. Firstly, on the policymakers’ front, low tourism strategies were unlikely to be effective in attracting more European tourists and increasing tourism receipts given the inelastic price elasticity. Policies promoting Thailand’s images as a tourism destination meeting European holidaymakers’ motivations for travelling should be implemented. This was due to the fact that the habit persistence or the so-called word-of-mouth effects was a crucial and significant determinant of European demand to Thai tourism. On the other hand, for the Thai tourism entrepreneurs, they could increase some certain degrees of tourism products in order to gain more revenues with losing significant number of visitors. Secondly, provided the findings of the income elasticity, the Thai tourism sector was exposed to shocks affecting income levels of the tourism-generating countries and those were unpredictable. The best strategy to minimise uncertainties was to promote and create Thailand to be a “must-go tourism destination” as a mean to generate tourism income in the long-run.
Abstract: งานศึกษานี้ศึกษาปัจจัยสำคัญที่กำหนดอุปสงค์ของนักท่องเที่ยวจากกลุ่มประเทศสหภาพยุโรป (อียู) ต่อการ ท่องเที่ยวของไทย พร้อมกับประมาณค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ที่ประกอบด้วย ความยืดหยุ่นอุปสงค์ด้านราคา ความ ยืดหยุ่นของอุปสงค์ด้านรายได้ และความยืดหยุ่นอุปสงค์ไขว้ อีกทั้งงานศึกษานี้ได้ศึกษาพลวัตรของค่าความยืดหยุ่น อุปสงค์เหล่านั้นในช่วงระยะเวลาตั้งแต่ปี 1996 ไตรมาส 1 ถึงปี 2008 ไตรมาส 4 โดยในการประมาณค่าความยืดหยุ่น ดังกล่าว งานศึกษานี้ได้ใช้วิธีการทางเศรษฐมิติที่เรียกว่าโคอินทิเกรชั่น โดยวิธีการของ Engle-Granger (EG) และวิธีการ ของ Johansen นอกจากนี้เพื่อศึกษาพลวัตรของค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์เหล่านั้น งานศึกษาชิ้นนี้ได้ใช้วิธีการที่เรียกว่า Rolling Regression และ Recursive Ordinary Least Square (OLS) สำหรับกลุ่มประเทศตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้ แบ่งเป็นสองกลุ่มคือ แบบจำลองของแต่ประเทศ 11 แบบจำลองและแบบจำลองของกลุ่มประเทศ 3 กลุ่มซึ่งจำแนกตาม ระดับรายได้ สำหรับผลการศึกษาเชิงประจักษ์พบว่า ค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ด้านราคาที่ประมาณค่าโดยทั้งสองวิธีมี ความยืดหยุ่นต่ำทั้งในแบบจำลองของแต่ละประเทศ 11 แบบจำลองและแบบจำลองสำหรับกลุ่มประเทศ 3 กลุ่ม อย่างไรก็ ดี สำหรับค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ด้านรายได้ในกลุ่มประเทศตัวอย่างสองกลุ่มพบว่ามีความยืดหยุ่นหรือยืดหยุ่นมาก ซึ่งสอดคล้องกับผลการศึกษาเชิงประจักษ์ของการศึกษาอื่นๆก่อนหน้า อย่างไรก็ดี ค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ไขว้พบว่า แปรผันตามประเทศที่เป็นคู่แข่ง อนึ่งสำหรับพลวัตรของค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ด้านราคาสำหรับทั้งสองกลุ่มตัวอย่าง พบว่ามีไม่ยืดหยุ่นและมีค่าเข้าใกล้ศูนย์ ส่วนพลวัตรของค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ด้านรายได้พบว่ายืดหยุ่นและมีโน้ม เพิ่มขึ้นตลอดช่วงเวลาที่ศึกษา จากผลการศึกษาเชิงประจักษ์สามารถสรุปเป็นข้อเสนอแนะเชิงนโยบายได้ดั้งนี้ ประการที่หนึ่ง สำหรับผู้กำหนด นโยบาย การกระตุ้นการท่องเที่ยวผ่านการใช้นโยบายการลดราคาเพื่อมุ่งเน้นการเพิ่มขึ้นของจำนวนนักท่องเที่ยวจากยุโรป และเพิ่มรายได้จากการท่องเที่ยวให้กับประเทศไม่สามารถให้ผลที่มีประสิทธิภาพเนื่องจากค่าความยืดหยุ่นของอุปสงค์ด้าน ราคามีค่าต่ำ ผู้ดำเนินนโยบายควรกำหนดนโยบายที่มุ่งเน้นการส่งเสริมภาพลักษณ์ประเทศไทยในฐานะที่เป็นแหล่ง ท่องเที่ยวที่ตรงกับมูลเหตุและแรงจูงใจในการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวยุโรปมากกว่า เนื่องจากการกลับมาท่องเที่ยว ซ้ำและการบอกเล่าต่อ (habit persistence and word-of-mount effects) เป็นปัจจัยจำสำคัญในการกำหนดอุปสงค์ของ นักท่องเที่ยวจากยุโรปที่มีต่อการท่องเที่ยวของไทย สำหรับผู้ประกอบการด้านการท่องเที่ยวของไทยสามารถเพิ่มระดับ ราคาบริการการท่องเที่ยวขึ้นได้อีกเพื่อเพิ่มรายได้จากนักท่องเที่ยวชาวยุโรป โดยไม่มีผลกระทบด้านลบจากจำนวน นักท่องเที่ยวที่ลดลงอย่างมีนัยสำคัญ เนื่องจากระดับค่าความยืดหยุ่นอุปสงค์ด้านราคาที่ต่ำ ประการที่สอง จากผล การศึกษาเชิงประจักษ์ค่าความยืดหยุ่นอุปสงค์ด้านรายได้ ภาคการท่องเที่ยวของไทยมีระดับการเปิดรับความเสี่ยงจาก ภาวะเศรษฐกิจในประเทศยุโรปสูง อีกทั้งปัจจัยด้านรายได้เป็นปัจจัยภายนอกและมีความไม่แน่นอน นโยบายการส่งเสริม ให้ประเทศไทยเป็นแหล่งท่องเที่ยวที่ต้องมาเที่ยว (a must-go destination) จึงเป็นนโยบายที่สุดในการรองรับความเสี่ยง ดังกล่าวสำหรับผู้ดำเนินนโยบาย
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2009
Modified: 2557-06-27
Issued: 2014-06-26
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: European Studies
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Sathit_Ta.pdf 2.94 MB73 2024-04-25 14:01:22
ใช้เวลา
0.027317 วินาที

Sathit Talaengsatya
Title Contributor Type
Comparative analysis of EU demand for Thai tourism
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sathit Talaengsatya
Chayodom Sabhasri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chayodom Sabhasri
Title Creator Type and Date Create
The Effects of the United States and Thailands macroeconomic News on baht dollar exchange rate behavior
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Panukorn Chantaraprapab
วิทยานิพนธ์/Thesis
Country risk analysis : the case of Asean
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Nuntawan Meesomboonpoonsuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thailand’s opportunities and challenges toward EU-ASEAN FTA
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Nalina Chaiya
วิทยานิพนธ์/Thesis
The analysis of export potential of Thai ornamental fish industry in European market
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Pavaphon Supanantananont
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparative analysis of EU demand for Thai tourism
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Sathit Talaengsatya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Impacts of the EU’s Emission Trading System on the airline industry : a case study of Thai Airways International
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
ธนพร วิเชียรเกื้อ;Chayodom Sabhasri
Thanaporn Wichienkuer
วิทยานิพนธ์/Thesis
China's financial system and foreign exchange regime
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Slovik, Patrik
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of FDI through local financial market on the economic growth
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Tosapol Wikromkitsin
วิทยานิพนธ์/Thesis
The European Union(EU) as a global actor --- Internationalisation of EU fisheries policy and its impact on third countries:Case study of Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri;Ajaree Tavornmas
Ran Lu
วิทยานิพนธ์/Thesis
European union foreign direct investment : the case of Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Anujtha Jaovisidha
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Prospects East Asia regional economic integration : opimum-currency-area theory
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Bang-orn Rittihan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Forecasting devaluations of Thai baht
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Phornchanok cumperayot
วิทยานิพนธ์/Thesis
Foreign Bank Entry and Economic Growth in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Pacharasut Sujarittanonta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors of investment decision making affecting the market share expansion of gem and jewelry: the case of Belgium
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Ratthanin Phongphornworachai
วิทยานิพนธ์/Thesis
EU-Vietnam FTA: Implications for Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri;Martin Holland
Uthaipan Promkhatkaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Comparative Study of Financial Literacy between the EU and Thailand. What can Thailand learn from the EU?
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Nutchapat Siripattananuntakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Opportunities and challenges for the development of cooperation between China and Greece under the Belt and Road Initiative
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Tian Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
EU's views on China's role in Russia's war of aggression against Ukraine
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Siyuan Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Agricultural trade between EU and China
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chayodom Sabhasri
Sile Zhou
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 12
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,353
รวม 3,365 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 260,366 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,041 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 961 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 127 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 72 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 16 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 15 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 9 ครั้ง
รวม 262,607 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101