แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

An investigation of the use of lexical cohesion in expository writing by chinese students
การศึกษาการใช้การเชื่อมความในการเขียนเรียงความแบบอรรถาธิบายโดยนักศึกษาจีน

ThaSH: Essay
ThaSH: Writing
ThaSH: China -- Students
Abstract: The objectives of this study were 1) to examine whether or not the good and poor Chinese EFL undergraduates at Yuxi Normal University (YNU) significantly differed in their use of lexical cohesion devices in expository writing, 2) to find out the lexical cohesion devices that the two groups of Chinese EFL undergraduates at YNU used in expository writing, and 3) to investigate the strategies that the good and poor Chinese EFL undergraduates at YNU used when using lexical cohesion devices in expository writing. The population was 93 third-year undergraduates in the English Major Program at YNU which lies in Yunnan, China. The samples were 46 students from the population. They were grouped and labeled as good students and poor students based on the scores they obtained from Band 4 Test for English Majors in China. The research instruments included an expository writing test with an analytic rating scale, a questionnaire, and a semi-structured interview. The expository writing test was developed to collect expository compositions. The analytic rating scale, which measured content, organization, vocabulary, and language use, was made for scoring the expository compositions. The questionnaire, along with the semi-structured interview, was designed to obtain in-depth data about the strategies that the good and poor students used when using lexical cohesion devices in their expository writing. Quantitative data were analyzed through descriptive statistics including mean, minimum, maximum, standard deviation, and percentage. Content analyses were employed to analyze qualitative data. The findings revealed that 1) the good and poor Chinese EFL undergraduates significantly differed in their use of simple repetition, complex repetition, opposites, Type A closed collocation, and Type B activity-related collocation, 2) of all lexical cohesion subcategories, the good students did not use meronyms and Type A open collocation. However, the poor students used all subcategories in their writing. Similarities and differences in using each sub-category were found in the two groups of students' writing. For example, concerning the use of repetition, one similarity was that simple repetition occurred quite often in terms of the repetition of a pronoun. One difference was that simple repetition in the good students' writing involved more conjunctions, and 3) the good students used more lexical cohesion strategies, rhetorical strategies, cognitive strategies, communicative strategies, and social strategies than the poor students did in their writing. The findings about the use of lexical cohesion devices offered many details about the use of lexical cohesion in Chinese EFL students' expository writing, which could help researchers in the field of lexical cohesion know more about expository writing in Chinese EFL situation. Most importantly, teachers in EFL situations would be well inspired by these findings to get better ideas on how to teach expository writing in terms of the use of lexical cohesion. The findings about the strategies that the good and poor students used in their writing provided more insights into teaching expository writing in terms of lexical cohesion strategies and the other types of strategies, especially teaching expository writing to poor students in Chinese EFL situation.
Abstract: ศึกษา 1) ความแตกต่างของความสามารถของนักศึกษาจีนระดับปริญญาตรีสองกลุ่มในการใช้วิธีการเชื่อมโยงความด้วยศัพท์ในการเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบาย (Expository writing) 2) วิธีการต่างๆที่ใช้ในการเชื่อมโยงความด้วยศัพท์ของทั้งสองกลุ่ม และ 3) กลวิธีที่ทั้งสองกลุ่มใช้เชื่อมโยงความด้วยศัพท์ในการเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบาย กลุ่มประชากรคือนักศึกษาจีนปีที่ 3 ที่มหาวิทยาลัย Yuxi Normal University มณฑลยูนาน ประเทศสาธารณรัฐประชาชนจีนที่กำลังศึกษาภาษาอังกฤษเป็นวิชาเอก จำนวน 93 คน กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษา จำนวน 46 คน โดยแบ่งเป็นกลุ่มเก่ง และกลุ่มอ่อน ตามคะแนนจากแบบทดสอบมาตรฐานระดับสี่ (Band 4 Test) สำหรับนักศึกษาจีนที่ศึกษาภาษาอังกฤษเป็นวิชาเอก เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แบบทดสอบการเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบายพร้อมกับวิธีการให้คะแนน แบบสอบถาม และการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง แบบทดสอบการเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบายสร้างขึ้นเพื่อเก็บข้อมูลงานเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบาย วิธีการให้คะแนนซึ่งประเมิน เนื้อหา การเรียบเรียง คำศัพท์ และการใช้ภาษา ที่ใช้ในการให้คะแนนงานเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบาย สำหรับแบบสอบถามและการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างสร้างขึ้นเพื่อเก็บข้อมูลเชิงลึกเกี่ยวกับกลวิธีที่กลุ่มนักศึกษาเก่งและอ่อนใช้เชื่อมโยงความด้วยศัพท์ในการเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบาย ข้อมูลเชิงปริมาณวิเคราะห์โดยหาค่าเฉลี่ย คะแนนต่ำสุด คะแนนสูงสุด ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าร้อยละ ทางด้านข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า 1) นักศึกษาในกลุ่มเก่งใช้คำซ้ำแบบง่าย (Simple repetition) การใช้คำซ้ำแบบซับซ้อน (Complex repetition) การใช้คำตรงข้าม (Opposites) คำปรากฏร่วมเฉพาะแบบปิดประเภท A (Type A closed collocation) คำปรากฎร่วมที่เกี่ยวกับการกระทำประเภท B (Type B activity-related collocation) ต่างจากนักศึกษาในกลุ่มอ่อนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 2) นักศึกษาในกลุ่มเก่ง ไม่ได้ใช้ คำศัพท์ย่อย (Meronyms) และ คำปรากฏร่วมเฉพาะแบบเปิดประเภท A (Type A open collocation) จากประเภทของศัพท์ที่ใช้เชื่อมโยงความทั้งหมด อย่างไรก็ตามพบว่านักศึกษาในกลุ่มอ่อนใช้ศัพท์ที่ใช้เชื่อมโยงความทุกประเภทในงานเขียน นักศึกษาทั้งสองกลุ่มมีความเหมือนและความต่างในการใช้ศัพท์ที่ใช้เชื่อมโยงความในแต่ละประเภท ตัวอย่างเช่น ด้านความเหมือนเรื่องการใช้คำซ้ำแบบง่ายพบว่า นักศึกษาทั้งสองกลุ่ม ใช้คำสรรพนามซ้ำค่อนข้างบ่อย ในขณะที่ทางด้านความต่างนั้น พบว่า การใช้คำซ้ำแบบง่ายในนักศึกษากลุ่มเก่ง มีการใช้คำสันธานมากกว่า และ 3) นักศึกษาในกลุ่มเก่งใช้กลวิธีการเชื่อมโยงความด้วยศัพท์ (Lexical cohesion strategies) กลวิธีวาทศิลป์ (Rhetorical strategies) กลวิธีปริชาน (Cognitive strategies) กลวิธีการสื่อสาร (Communicative strategies) และกลวิธีทางสังคม (Social strategies) มากกว่านักศึกษาในกลุ่มอ่อนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิตินอกจากนี้ผู้วิจัยพบรายละเอียดต่างๆอีกมากมายเกี่ยวกับการใช้วิธีการเชื่อมโยงความด้วยศัพท์ในงานเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบายของนักศึกษาจีนที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศซึ่งข้อค้นพบดังกล่าวจะช่วยให้ครูผู้สอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศได้แนวคิดในการสอนการเขียนแบบอรรถาธิบายในเรื่องการใช้วิธีการเชื่อมโยงความด้วยศัพท์ สำหรับด้านกลวิธีที่ทั้งสองกลุ่มใช้เชื่อมโยงความด้วยศัพท์ในการเขียนภาษาอังกฤษแบบอรรถาธิบาย ผู้สอนสามารถใช้ข้อมูลจากงานวิจัยในเรื่องการใช้กลวิธีการเชื่อมโยงความด้วยศัพท์ และกลวิธีประเภทอื่นๆไปสอนการเขียนแบบอรรถาธิบายให้แก่นักศึกษาจีนในกลุ่มอ่อนที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2009
Modified: 2014-03-02
Issued: 2014-03-02
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Zhou_Ch.pdf 4.59 MB59 2023-04-28 15:24:23
ใช้เวลา
0.035717 วินาที

Zhou Chaorun
Title Contributor Type
An investigation of the use of lexical cohesion in expository writing by chinese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Zhou Chaorun
Kanchana Prapphal
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kanchana Prapphal
Title Creator Type and Date Create
Comparison of English reading achievement using the computer and conventional modes of testing
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sudthida Pavavijar
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of selected predictors of english reading test performance in consumer product marketing of fourth-year university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Nisa Vongpadungkiat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of alternative reading assessment techniques and English language ability on reading comprehension of Thai high school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Duangchai Chongthanakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of language ability and engineering background knowledge on ESP reading ability of Thai graduate students, their test taking strategies and attitudes towards the test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Natjiree Jaturapitakkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a test taker-centered computer-based writing test on Thai first year university students' English writing performance
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Tanyaporn Arya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Computer-mediated simulation test as a diagnostic tool in assessing communicative ability of tour guide trainees
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Varisa Titanantabutr
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of teachers' opinions on technical English Book 1 and their basic understanding of the communicative approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Boosakorn Vijchulata
Prasit Ruangjuntra
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of controlled and free writing english compositions of M.6 students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Dhanan Chantrupanth;Kanittha Vanikieti
Naiyana Ponim
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of the use of lexical cohesion in expository writing by chinese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Zhou Chaorun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of English language ability and types of communications strategies on oral communication ability of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Suttinee Chuanchaisit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessing pragmatic ability of Thai hotel management and tourism students in the context of hotel front office department
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sonporn Sirikhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of computer-mediated listening-speaking test tasks on the oral abilities of first year Buriram Rajabhat University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Saowarot Ruangpaisan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A proposed ESP course design for paramedical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Amara Chingharanon;Kanchana Prapphal;Burgess Robert H
Nongpanga Suwattananand
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of e-mail writing ability of Chiangrai Rajabhat University 4th year tourism industry students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Natthaphon Santhi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of listening supports and levels of English ability on Thai first year university students’ listening performance and listening strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Punyapa Saengsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of the web-based C-test (WBCT) as an English placement test for Rajamangala University of Technology Tawan-Ok and an investigation of test-takers strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Naddhaporn Kammasorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of trait factors of oral language ability in a computer-based speaking test for Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal;Bachman, Lyle f.
Sutthirak Sapsirin
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of english language learning strategies and their relation to the achievement of the first-year arts students at Chulalongkorn University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dhanan Chantrupanth;Kanchana Prapphal;Rene Paulin
Ratchumas Lappayawichit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of contents and their objectives in the English for business communication courses at the University of the Thai Chamber of Commerce
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anchalee Pongpun;Kanchana Prapphal;Allen, Christopher B.
Sumeth Munchinda
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of general and ESP tests for first year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Boonsakorn Vijchulata;Prapha Vittayarungrangsri
Phennapha Thammarakkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of the M.A. courses in applied linguistics at Mahidol University 1981-1984
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Sorani Wongbiasaj
Wiwat Puntai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into the effects of self-correction in combination with peer correctin on students writing proficiency and their attitudes
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Prapha Vittayarungrangsri
Supasiri Hongrittipun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of web-based speaking test in English for tourism (WBST-EFT) task types and English proficiency levels on students speaking performance and an investigation of their attitudes and test taking strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Malinee Phaiboonnugulkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of raters background knowledge, rater training and other factors affecting their decision making in rating Thai plots English speaking proficiency
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sutas Dejkunjorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships between learning strategies and English computer-based listening test performance of Thai University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Chatraporn Piamsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Investigation on Listening Proficiency Levels in English for Service and Hospitality of Thai Students in Public and Private Universities
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Wannana Soontornnaruerangsee
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships among test-takers' variables and English reading comprehension ability of Thai university students using a computer-based test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Prateep Kiratibodee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 11
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,832
รวม 2,843 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 189,697 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,667 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 107 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 68 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 191,549 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28