The effect of brain gym activities on the Basic mathematic Skills of the first year kindergarteners at Nakhonprathom kindergarten under the nakhonprathom office of educational Area 1 , Nakhonthom province.
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบทักษะพื้นฐานทางคณิตศาสตร์ของเด็กปฐมวัยก่อนและหลังการจัดกิจกรรมบริหารสมอง กลุ่มตัวอย่างที่ในในการวิจัยครั้งนี้คือเด็กชั้นอนุบาลปีที่ 1 เพศชายและหญิง อายุระหว่าง 4-5 ปี จำนวน 25 คน จากการสุ่มอย่างง่ายจากประชากร ของโรงเรียนอนุบาลนครปฐม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครปฐมเขต 1 จังหวัดนครปฐม ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2554 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ แผนการจัดกิจกรรมบริหารสมอง จำนวน 24 แผน เพื่อใช้ในการทดลอง 5 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 4-5 วัน ๆ ละ 20 นาที และแบบทดสอบทักษะพื้นฐานทางคณิตศาสตร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่าทักษะพื้นฐานทางคณิตศาสตร์โดยรวมและรายด้านของเด็กปฐมวัยได้แก่ ด้านการรู้จักตัวเลข ด้านการรู้ค่าจำนวน ด้านการจับคู่ และด้านการเปรียบเทียบ หลังการทดลองมีค่าสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ซึ่งแสดงว่ากิจกรรมการบริหารสมองมีประสิทธิภาพในการพัฒนาทักษะพื้นฐานทางคณิตศาสตร์ของเด็กอนุบาลชั้นปีที่ 1 ได้
The research aimed to compare the basic mathematigc skills samples of the
first year kindergarteners before and after using Brain Gym Activities. The were 25 boys
and girl, first year kindergarteners aged 4-5 years, randomly selected from the population
at Nakhonprathom Kindergarten under the Nakhonprathom Office of Educational Area I ,
Nakhonprathom Province, in the frist semester of the academic year 2011, The instruments
used in the study were 24 lesson plans of Brain Gym Activities for five weeks, four to
five days a week and 20 minutes a day and a Basic Mathematic Skill Test. Constructed
by the researcher Data were analyzed by using meang standrard deviation and t-test (tdependent.)
The results revealed that the kindergartenerss basic mathematic skills in total
and each dimension including numbers, counting, matching, and comparing after attending
brain gym activities were higher than before significantly at .01 level. It proved that brain
gym activities were effective for developing the basic mathematic skills of the first year
kindergarteners