Administration performance influencing the effectiveness of revenue collection in the area within the scope of responsibility of the regional excisebureau 7
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับการบริหารการจัดเก็บรายได้ 2) ศึกษาระดับประสิทธิผลการจัดเก็บรายได้ และ 3) ศึกษาการบริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลในการจัดเก็บรายได้ของพื้นที่ในสังกัดสำนักงานสรรพสามิตภาคที่ 7 กลุ่มตัวอย่าง คือ ข้าราชการ พนักงานราชการ และลูกจ้าง ที่ปฏิบัติงานประจำสำนักงานสรรพสามิตพื้นที่ในสังกัดสำนักงานสรรพสามิตภาคที่ 7 จำนวน 208 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย
ผลการวิจัยพบว่า
1. การบริหารการจัดเก็บรายได้ในภาพรวมการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านมีการปฏิบัติในระดับมากทุกด้าน คือ ด้านการนำองค์กรมีระดับการปฏิบัติมากเป็นลำดับแรก รองลงมาคือด้านการวางแผนและด้านการจัดองค์กรมีระดับการปฏิบัติมากเท่ากัน สุดท้ายคือด้านการควบคุม ตามลำดับ
2. ประสิทธิผลการจัดเก็บรายได้ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านมีประสิทธิผลระดับมากทุกด้าน คือ ด้านคุณภาพการให้บริการมีประสิทธิผลมากเป็นลำดับแรก รองลงมาคือด้านความสามารถในการจัดเก็บรายได้ และด้านความสามารถในการปราบปรามผู้กระทำผิดกฎหมายสรรพสามิต ตามลำดับ
3. การบริหารการจัดเก็บรายได้ส่งผลต่อประสิทธิผลในการจัดเก็บรายได้ของพื้นที่ ในสังกัดสำนักงานสรรพสามิตภาคที่ 7 โดยสามารถพยากรณ์ได้ร้อยละ 64.90
ข้อค้นพบจากการวิจัยครั้งนี้คือ การให้บริการมีคุณภาพ เป็นเพราะเจ้าหน้าที่มีความตั้งใจ เต็มใจ มีจิตสำนึกในการให้บริการ มีความยุติธรรมไม่เลือกปฏิบัติ เป็นวัฒนธรรมองค์กรที่ดี ควรสืบทอดและถือปฏิบัติต่อไป ในขณะเดียวกันบุคลากรมีความรู้สึกว่าตนเองไม่ได้รับความเป็นธรรมในการพิจารณาเลื่อนขั้นเงินเดือน หรือไม่ได้รับสวัสดิการที่เหมาะสม ผู้บริหารควรวางหลักเกณฑ์การพิจารณาเลื่อนขั้นเงินเดือนและการแต่งตั้งโยกย้ายตาแหน่งให้มีความยุติธรรมยิ่งขึ้น"
The objectives of this research were to 1) examine the administration performance of revenue collection, 2) evaluate the effectiveness of revenue collection, and 3) study the administration performance influencing the effectiveness of revenue collection in the area within the scope of responsibility of the Regional Excise Bureau 7. Research sample comprised 208 officials, government employees and operational level staff of the Regional Excise Bureau 7. The research tools was a 5-level questionnaire. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, and the simple regression analysis.
The results of this research were as follows:
1. In the overall analysis of revenue collection commitment, administration function was ranked high; while the commitment analysis of individual functions revealed in descending order of degree that organizational leadership was highest, followed by planning and organizing functions which achieved the same level, and control function in the final place.
2. The overall effectiveness of revenue collection was ranked high; while the effectiveness analysis of individual aspects revealed in descending order of degree that the quality of service provision was highest, followed by collection capability, and excise law violator suppression capability.
3. Administration performance of revenue exercised influenced over the effectiveness of revenue collection in the area within the scope of responsibility of the Regional Excise Bureau 7, with predictability value of 64.90 percent.
The outcome of this research is the quality of service with officials grateful intension, willingness, fairness, culture of good organization which should be maintained. However, the officials felt that they received unfair promotion and unfair social welfare. Therefore, administrators should consider financial promotion and position transition with more fairness for their officials.