แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

การศึกษาการใช้สื่อธรรมชาติในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาเถรวาท

keyword: พระพุทธศาสนาเถรวาท
Abstract: บทคัดย่อ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์การศึกษา ๓ ประการ ได้แก่ (๑) เพื่อศึกษาการใช้สื่อธรรมชาติในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท (๒) เพื่อศึกษาการใช้สื่อธรรมชาติในการสอนของพระพุทธเจ้า และ (๓) เพื่อศึกษาการใช้สื่อธรรมชาติในการเผยแผ่พุทธศาสนาของพระพุทธเจ้า ผลการศึกษาพบว่า สื่อธรรมชาติในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท ตามความหมายของสื่อธรรมชาติในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท หมายถึงสื่อที่ปรากฏในรูปของธรรมชาติ ได้แก่ พืช สัตว์ บุคคล และสิ่งแวดล้อม โดยความสำคัญของสื่อธรรมชาตินั้น ทำให้ทราบถึงหลักธรรมคำสอนที่ปรากฏในธรรมชาตินั้นๆ โดยลักษณะของสื่อธรรมชาติเป็นสิ่งที่จับต้องได้ เช่น สัตว์ บุคคล และสิ่งที่จับต้องไม่ได้ เช่น อากาศ เป็นต้น ประเภทของสื่อธรรมชาติในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท มี ๔ ประเภท คือ พืช สัตว์ บุคคล และสิ่งแวดล้อม ลักษณะของสื่อธรรมชาติจะช่วยสอนให้มนุษย์รู้จักฝึกตนเอง และปรับสภาพร่างกายและจิตใจให้เข้ากับธรรมชาติ การใช้สื่อธรรมชาติในการสอนของพระพุทธเจ้า กล่าวคือ พระพุทธองค์ทรงมีการใช้สื่อ ๔ ประการ คือ (๑) การใช้พืชเป็นสื่อ เช่น การใช้ส่วนต่างๆ ของต้นไม้ (๒) การใช้สัตว์เป็นสื่อของพระพุทธเจ้า ได้แก่ การใช้สัตว์เลี้ยง สัตว์ป่าและสัตว์ในชาดก (๓) การใช้บุคคลเป็นสื่อของพระพุทธเจ้า เช่น ทรงใช้มนุษย์เป็นสื่อ และ (๔) การใช้สิ่งแวดล้อมเป็นสื่อของพระพุทธเจ้า ได้แก่ การใช้ดิน น้ำ ลม ไฟ เป็นสื่อการสอน ภูเขา แม่น้ำ ผลจากการใช้สื่อธรรมชาติของพระพุทธเจ้า ทำให้ทราบถึงสื่อธรรมชาติและหลักธรรมที่ปรากฏในธรรมชาติ ซึ่งพระพุทธองค์ทรงมีพุทธวิธีในการใช้สื่อและทรงมีเทคนิคตามระดับปัญญาของผู้ฟัง ซึ่งเปรียบได้กับบัว ๔ เหล่า โดยวิธีการสอนสื่อของพระพุทธเจ้า คือการยกอุทาหรณ์และการเล่านิทานประกอบ การเปรียบเทียบด้วยข้ออุปมา การใช้อุปกรณ์การสอน การใช้ภาษา อุบายการเลือกคน และการปฏิบัติรายบุคคล การรู้จักจังหวะและโอกาส มีความยืดหยุ่น กลวิธีแก้ปัญหาเฉพาะหน้าที่เกิดขึ้นได้และจุดมุ่งหมายในการสอนของพระพุทธเจ้าทรงคำนึงถึงผู้ฟังเป็นสำคัญเพื่อให้รู้ตามเห็นจริงในสิ่งที่พระองค์ทรงสอน ลักษณะการสอนของพระพุทธเจ้า ได้แก่ แบบสากัจฉา หรือสนทนา แบบบรรยาย แบบตอบปัญหา การสอนธรรมโดยใช้สื่อธรรมชาติที่พระพุทธองค์ทรงยกตัวอย่างทรงใช้สื่อ ได้แก่ พืช สัตว์ บุคคล และสิ่งแวดล้อม การใช้สื่อธรรมชาติในการเผยแผ่พุทธศาสนาของพระพุทธเจ้า ทรงมีพุทธวิธีการเผยแผ่พุทธศาสนา กล่าวคือ ทรงมีจุดมุ่งหมายในการเผยแผ่ หลักการเผยแผ่ ลีลาในการสอน วิธีการสอน ตลอดจนเทคนิคการสอน ซึ่งได้อาศัยสื่อธรรมชาติเป็นตัวอย่างในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาประกอบด้วย ๔ ประการ คือ (๑) การใช้พืชเป็นสื่อในการเผยแผ่พุทธศาสนา (๒) การใช้สัตว์เป็นสื่อในการเผยแผ่พุทธศาสนา (๓) การใช้บุคคลเป็นสื่อในการเผยแผ่พุทธศาสนา (๔) การใช้สิ่งแวดล้อมเป็นสื่อในการเผยแผ่พุทธศาสนาและผลจากการใช้สื่อธรรมชาติในการเผยแผ่พุทธศาสนาของพระพุทธเจ้า ทำให้พุทธศาสนิกชนเข้าใจสภาพความเป็นจริงของธรรมชาติมากขึ้น รวมถึงเห็นคุณค่าของสภาพสิ่งแวดล้อมที่จะช่วยกันดูแล ปกป้อง และนำมาเป็นสื่อการสอนเพื่อให้เข้าถึงธรรมชาติที่เต็มไปด้วยหลักธรรมและเกิดการอนุรักษ์สภาพธรรมชาติและแวดล้อม ทั้งยังช่วยส่งเสริมและเผยแผ่ พุทธศาสนาไปทั่วโลก
Abstract: Abstract This research aims to study three aspects: (1) to study the use of natural materials in Theravada Buddhism (2) to study the nature of the Buddha media (3) to study the use of natural materials in the propagation of the Buddha. The results showed that Natural materials in Theravada Buddhism. Within the meaning of natural media in Theravada Buddhism is to appear in the media, including plants, animals, people and the natural environment. The nature of the media. Made famous doctrinal in nature that appear. By the look of natural media are tangible, such as animals, people, and things that are intangible, such as for example the type of natural media in Theravada Buddhism, there are 4 types of plants (trees, parts of trees) animal (pet, animal forest, and the beasts of the fable) personal (human) and the environment (soil, water, air, fire mountain). The use of natural media in the teaching of the Buddha is Buddha has used the medium of instruction four factors: (1) the use of plants as a medium of instruction, such as using different parts of the tree, (2) the use of animals as a medium of Buddha. including the use of animals. Wildlife and animal fable (3) Using the person as a medium of the Buddha as a human being as a medium of instruction, and (4) the use of the environment as a medium of Buddha, including the use of soil, water, air, fire as the medium of instruction mountains, rivers, resulting from The use of natural materials of the Buddha. Made aware of the nature and principles of media appearances in nature. Buddha and Buddhism Buddhist techniques to the intelligence of the audience. Which is comparable to the lotus four methods of propagation media by Buddhist teachings of the Buddha is to improve the illustration and storytelling. Comparison with an analogy. Using art to teach the language to select one. And the individual. Teachers need to know how to use the chance of stroke and stroke. Flexibility and opportunity to his advantage. Strategies to solve problems, only occurring at different times. The aim in the teaching of the Buddha mind is to teach the audience has been disproved in what it can bear. Teach the audience to actually see it. The reason for this is fairly reflect the audience enough to see yourself. And to teach the audience the benefit of the reasonable. Preach you a fantastic shape. You can also follow them. Affected by it. Buddha's teaching methods include lectures and discussions will take Sakahฉa is always a problem in meeting the problems he taught to consider the nature of the problem and how to respond to the suit. The question may be asked by the various teaching theology and media Buddha examples of teaching materials for a number of reasons for the teacher to use the natural environment as a medium for the propagation of Buddhism, including forests, animals, plants and water. instruction media The use of natural materials in the Buddhism of the Buddha. The religion of Buddha Buddhist propaganda that is intended to teach the teaching style of teaching, teaching methods and teaching techniques. Which is the natural media as an example of the propagation of Buddhism SHED Yasna consists of four factors: (1) the use of plants as a medium for the propagation of Buddhism, such as the use of different parts of the tree, (2) the use of animals as a medium of Buddha were. The use of animals. Wildlife and animal fable (3) Using the person as a medium of the Buddha as a human being as a medium of instruction, and (4) the use of the environment as a medium of Buddha, including the use of soil, water, air, fire as a medium for the propagation of Buddhism mountains. the results of the use of natural materials in the Buddhism of the Buddha. The Buddhist Pasig understand the reality of the nature. Including the value of helping to protect the environment and materials to be used as a propagation medium with far-reaching nature throughout the world.
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สำนักหอสมุดและเทคโนโลยีสารสนเทศ
Address: กรุงเทพมหานคร
Email: library@mcu.ac.th
Role: อาจารย์ที่ปรึกษา
Issued: 2556-09-09
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
tha
©copyrights มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
RightsAccess:
ใช้เวลา
0.01582 วินาที

พระครูสุภาจารนิวิฐ (ทิพย์กระโทก)
พระครูสังวราภิรักษ์, พธ.บ., พธ.ม., Ph.D.
Title Creator Type and Date Create
การศึกษาการใช้สื่อธรรมชาติในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาเถรวาท
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
พระครูสังวราภิรักษ์, พธ.บ., พธ.ม., Ph.D.;ดร. ยุทธนา พูนเกิดมะเริง, พธ.บ., พธ.ม., Ph.D.;ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. สุรพงษ์ คงสัตย์, พธ.บ., พธ.ม., ปร.ด.
พระครูสุภาจารนิวิฐ (ทิพย์กระโทก)
วิทยานิพนธ์/Thesis
ดร. ยุทธนา พูนเกิดมะเริง, พธ.บ., พธ.ม., Ph.D.
Title Creator Type and Date Create
การศึกษาการใช้สื่อธรรมชาติในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาเถรวาท
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
พระครูสังวราภิรักษ์, พธ.บ., พธ.ม., Ph.D.;ดร. ยุทธนา พูนเกิดมะเริง, พธ.บ., พธ.ม., Ph.D.;ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. สุรพงษ์ คงสัตย์, พธ.บ., พธ.ม., ปร.ด.
พระครูสุภาจารนิวิฐ (ทิพย์กระโทก)
วิทยานิพนธ์/Thesis
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. สุรพงษ์ คงสัตย์, พธ.บ., พธ.ม., ปร.ด.
Title Creator Type and Date Create
การศึกษาการใช้สื่อธรรมชาติในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาเถรวาท
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
พระครูสังวราภิรักษ์, พธ.บ., พธ.ม., Ph.D.;ดร. ยุทธนา พูนเกิดมะเริง, พธ.บ., พธ.ม., Ph.D.;ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. สุรพงษ์ คงสัตย์, พธ.บ., พธ.ม., ปร.ด.
พระครูสุภาจารนิวิฐ (ทิพย์กระโทก)
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,299
รวม 1,302 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 2,218 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 1 ครั้ง
รวม 2,223 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28