Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการใช้รูปแบบการพัฒนาบุคลากรทางการศึกษา สังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดอำนาจเจริญ และเพื่อเปรียบเทียบสภาพการใช้รูปแบบ การพัฒนาบุคลากรทางการศึกษา สังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดอำนาจเจริญ จำแนกตามเพศ ตำแหน่ง วุฒิการศึกษา ประเภทขององค์กร และประสบการณ์การทำงาน
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนายกองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น และปลัดหรือรักษาราชการแทนปลัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จำนวนทั้งสิ้น 112 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้นและกำหนดกลุ่มตัวอย่างจากตารางของ Krejcie and Morgan เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 64 ข้อ มีความเชื่อมั่นทั้งฉบับ .98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F เมื่อพบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทำการทดสอบความแตกต่างรายคู่โดยวิธีของ Scheffe'
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้บริหารองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น ทั้ง 2 ตำแหน่ง คือ นายกและปลัดหรือรักษาราชการแทนปลัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น มีความคิดเห็นต่อรูปแบบการพัฒนาบุคลากรทางการศึกษา โดยรวม ด้านการรับฟังการบรรยายด้านการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการ ด้านการประชุมอภิปราย ด้านการสัมมนา ด้านการศึกษาดูงานนอกสถานที่ ด้านการศึกษาต่อ ด้านรูปแบบอื่นๆ อยู่ในระดับมาก ส่วนด้านการหมุนเวียนงาน อยู่ในระดับปานกลาง
2. ผู้บริหารองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น ที่มีเพศต่างกัน มีความคิดเห็นต่อรูปแบบการพัฒนาบุคลากรทางการศึกษา โดยรวมและรายด้าน ไม่แตกต่างกัน
3. ผู้บริหารองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น ที่มีตำแหน่งต่างกัน มีความคิดเห็นต่อรูปแบบการพัฒนาบุคลากรทางการศึกษา โดยรวม ด้านการรับฟังการบรรยาย ด้านการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการ ด้านการประชุมอภิปราย ด้านการสัมมนา ด้านการหมุนเวียนงาน ด้านการศึกษาดูงานนอกสถานที่ ด้านรูปแบบอื่นๆ ไม่แตกต่างกัน ส่วนด้านการศึกษาต่อ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. ผู้บริหารองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นที่ มีวุฒิการศึกษาต่างกัน มีความคิดเห็นต่อรูปแบบการพัฒนาบุคลากรทางการศึกษา โดยรวม ด้านการรับฟังการบรรยาย ด้านการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการ ด้านการประชุมอภิปราย ด้านการสัมมนา ด้านการศึกษาดูงานนอกสถานที่ ด้านการศึกษาต่อ ด้านรูปแบบอื่นๆ ไม่แตกต่างกัน ส่วนด้านการหมุนเวียนงาน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
5. ผู้บริหารองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น ที่ปฏิบัติงานอยู่ในประเภทองค์กรปกครอง ส่วนท้องถิ่นต่างกัน มีความคิดเห็นต่อรูปแบบการพัฒนาบุคลากรทางการศึกษา โดยรวม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนด้านการรับฟังการบรรยาย ด้านการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการ ด้านการประชุมอภิปราย ด้านการหมุนเวียนงาน ด้านการศึกษาดูงานนอกสถานที่ ด้านการศึกษาต่อ ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ส่วนด้านการสัมมนา และด้านรูปแบบอื่นๆ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
6. ผู้บริหารองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น ที่มีประสบการณ์การทำงานต่างกัน มีความคิดเห็นต่อรูปแบบการพัฒนาบุคลากรทางการศึกษา โดยรวม และรายด้าน ไม่แตกต่างกัน
The objectives of this study were to investigate and to compare the state of educational personnel development model implementation in schools under the Local Administration Office of Amnat Charoen province. The comparison of the respondents opinions toward the state of educational personnel development model implementation was based upon their gender, educational level, organizational type, and work experience.
A total of 112 respondents including chairmen of local administration office and office secretariats or acting office secretariats, selected by means of a stratified random sampling method were employed as the sample group of the study. The table of Krejcie and Morgan was used in determination of the sample group size. A 5-point rating scale survey questionnaire containing 64 question items yielding the overall reliability of .98 was used in data collection. The statistics including percentage, mean, standard deviation, t-test, and F-test were used in data analysis. The comparison test of Scheffe' was employed when mean score difference was derived.
The research findings were as follows:
1. The respondents were found to view the overall state of educational
personnel development model implementation of schools under the Local Administration Office of Amnat Charoen province consisting of the listening to lecture aspect, operational training aspect, meeting aspect, seminar aspect, external study tour aspect, further study aspect, and other aspects differently at a high level while that of work circulation aspect was found to be rated at a moderate level.
2. Those differing in gender were found not to differently view the overall state of educational personnel development model implementation at a significant level.
3. The respondents differing in gender were found not to differently view the overall state of educational personnel development model implementation involving the listening to lecture aspect, operational training aspect, meeting aspect, seminar aspect, external study tour aspect, and other aspect at a significant level; however, they were found to differently rate the further study aspect at the level of .05 of significance.
4. The respondents differing in educational level viewed the overall state of educational personnel development model implementation differently in terms of the work circulation aspect at the level of .05 of significance. The remaining aspects including the listening to lecture aspect, operational training aspect, meeting aspect, seminar aspect, external study tour aspect, further study aspect, and other aspects were found not to be viewed differently at a significant level.
5. Those differing in work potions were found to differently view the overall state of educational personnel development model implementation and two individual aspects namely seminar and other aspects at the level of .05 of significance while the listening to lecture aspect, operational training aspect, meeting aspect, external study tour aspect, and further study aspect were found not to be viewed differently at a significant level.
6. The respondents differing in work experience were found not to view the overall state of educational personnel development model implementation and the individual aspects differently at a significant level.