A Study of the State and Problems in School Curriculum Management of the Modeled Schools Using the 2551 B.E. Basic Education Curriculum under the Office of Primary Education 5
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพการบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษา 2) เพื่อศึกษาปัญหาที่เกิดจากการบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษา และ 3) เพื่อเปรียบเทียบสภาพและปัญหาการบริหารหลักสูตรสถานศึกษา ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน โรงเรียนต้นแบบการใช้หลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 จำแนกตามตำแหน่ง ประสบการณ์การทำงาน และประเภทการจัดการเรียนการสอนของโรงเรียน
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน โรงเรียนในโครงการต้นแบบการใช้หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 ซึ่งมีจำนวน 2 โรงเรียน ประชากรที่ใช้ในการศึกษาจำนวน 90 คน ได้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 81 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า จำนวน 60 ข้อ มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F
ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพการบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษาของโรงเรียนต้นแบบการใช้หลักสูตรแกน
กลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 โดยภาพรวม อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า แนวทางการจัด การเรียนรู้ อยู่ในระดับมาก รองลงมาคือ แนวปฏิบัติการวัดและประเมินผลการเรียนรู้อยู่ในระดับมาก ด้านที่ได้ระดับคะแนนเฉลี่ยน้อยที่สุดคือ แนวทางการจัด กิจกรรมพัฒนาผู้เรียน อยู่ในระดับมาก
2. ปัญหาการบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษาของโรงเรียนต้นแบบการใช้หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 โดยภาพรวม อยู่ในระดับน้อย เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า แนวทางการจัด การเรียนรู้ อยู่ในระดับน้อย รองลงมาคือ แนวทางการพัฒนา การวัดและประเมินคุณลักษณะอันพึงประสงค์ อยู่ในระดับน้อยและแนวทางการบริหารจัดการหลักสูตร อยู่ในระดับปานกลาง
3. ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นด้านสภาพและปัญหาการบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษาของโรงเรียนต้นแบบการใช้หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5
3.1 ด้านสภาพ
1) จำแนกตามตำแหน่ง โดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า แนวทางการบริหารจัดการหลักสูตร มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
2) จำแนกตามประเภทการจัดการเรียนการสอน โดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า แนวทางการจัดการเรียนรู้ มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3) จำแนกตามประสบการณ์ในการทำงาน ด้านแนวทางการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนและด้านแนวทางการจัดการเรียนรู้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3.2 ด้านปัญหา
1) จำแนกตามตำแหน่ง โดยภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
2) จำแนกตามประเภทการจัดการเรียนการสอน โดยภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ในด้านแนวทางการบริหารจัดการหลักสูตร แนวทางการพัฒนา การวัดและประเมินคุณลักษณะอันพึงประสงค์ แนวปฏิบัติการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ แนวทาง การจัดการเรียนรู้ ส่วนด้านแนวทางการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน ไม่แตกต่างกัน
3) จำแนกตามประสบการณ์ในการทำงาน โดยภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
The objective of this study was threefold: 1) to investigate the state of school curriculum management, 2) to examine the problems of school curriculum management, and 3) to compare the state and problems of school curriculum of the modeled schools that used the 2551 B.E. Basic Education Curriculum under the Office of Primary Education 5. The analysis was based upon the respondents position, work experience, and the school types of teaching and learning. The sample included school administrators and teachers in modeled schools that used the 2551 B.E. Basic Education Curriculum under the Office of Primary Education 5 totaled in 81 out of 90 populations. A five rating survey questionnaire containing 60 question items and yielding the overall reliability coefficient of .98 was used in data collection. Statistics namely percentage, mean, standard deviation, t-test, and F-test was used in data analysis.
The research findings were as follows:
1. The state of school curriculum management was found to be overall practiced at a high level. When looking closer at individual aspects of the school curriculum management, the means of learning management was found to be also done at a high level, followed by the means of measurement and evaluation. The means of student development activity was found to be the least in school curriculum management.
2. The problems of school curriculum management of the modeled schools that used the 2551 B.E. Basic Education Curriculum under the Office of Primary Education 5 were found to be overall existing at a lower level. When looking at the individual aspects, the means of learning management was found to be problematic at a lower level followed by the means of development and the means of measures and evaluation of desirable qualifications. The problem of the means of curriculum management was found to be at a moderate level.
3. The comparison of the respondents opinions toward the state and problems of school curriculum management of the modeled schools that used the 2551 B.E. Basic Education Curriculum under the Office of Primary Education 5 indicated the following.
3.1 The state of school curriculum management showed that
1) The opinions of those differed in position were not found to be different at a significant level, however; those of the means of curriculum management aspect were found to be different at the level of .05 of significance.
2) The opinions of the respondents differed in school type of teaching and learning were not found to be different at a significant level, however; those of the means of learning management aspect were found to be different at the level of .05 of significance.
3) The opinions of the respondents differed in work experience were found to be different at the level of .05 of significance for the means of student development activity.
3.2 For the problems of the school curriculum management, the following existed.
1) The opinions of those differed in position were not found to be different at a significant level for the overall and individual aspects of school curriculum management.
2) The opinions of those differed in type of teaching and learning position were found to be overall different at the level of .01 of significance. For the remaining individual aspects, that is, the means of curriculum management, the means of development, the means of measurement and evaluation, the means of learning management, and the means of student development activity, a significant level of difference was found.
3) The opinions of those differed in work experience were not found to be different at a significant level for the overall and individual aspects of school curriculum management.