Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ เพื่อนำเสนอรูปแบบการใช้ระบบสารสนเทศในการบริหารงานธุรการในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน โดยมีขั้นตอนการวิจัย 3 ขั้นตอนคือ การศึกษาสภาพและความต้องการใช้ระบบสารสนเทศในการบริหารงานธุรการ การสร้างรูปแบบระบบสารสนเทศและการนำเสนอรูปแบบ โดย มีกลุ่มเป้าหมายการศึกษา 2 กลุ่ม คือ กลุ่มเป้าหมายการศึกษาสภาพและความต้องการใช้ซึ่งเป็นโรงเรียนกรณีศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาศรีสะเกษเขต 4 จำนวน 6 โรงเรียนและกลุ่มเป้าหมายที่เกี่ยวข้องกับการสร้างรูปแบบจำนวน 1 โรงเรียนคือโรงเรียนบ้านหนองบัวใหญ่
เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสัมภาษณ์ และแบบประเมินรูปแบบซึ่งผู้วิจัยใช้แบบสัมภาษณ์ในการเก็บข้อมูลการศึกษาสภาพและความต้องการใช้ระบบสารสนเทศโดยมีผู้ให้ข้อมูลสำคัญเป็นผู้ที่ได้รับ การแต่งตั้งให้ดูแลระบบสารสนเทศในโรงเรียนนั้น ๆ และประเมินรูปแบบโดยผู้เชียวชาญจำนวน 10 ท่าน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ร้อยละ และการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการศึกษาพบว่า
1. ผลการศึกษาสภาพและความต้องการใช้ระบบสารสนเทศ ในการบริหารงานธุรการในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน พบว่าทั้ง 4 ระบบมีองค์ประกอบสำคัญดังนี้ 1) ระบบการมอบหมายงานเป็นระบบการรับเรื่องจากหน่วยงาน การนำเสนอผู้บริหารการพิจารณามอบหมายงานของผู้บริหาร และการรับทราบการมอบหมายงานของบุคลากร 2) ระบบการรายงานผลการปฏิบัติงานเป็นระบบการรายงานผลการปฏิบัติงานของบุคลากรให้ผู้บริหารรับทราบ 3) ระบบการประชุมและสนทนาออนไลน์เป็นระบบที่บุคลากรใช้ในการติดต่อสื่อสารกันตั้งแต่ 2 คนขึ้นไปด้วยวิธีการพิมพ์ผ่านระบบด้วยข้อความที่เป็นปัจจุบัน 4) ระบบการประสานงานข้อมูลและการจัดการความรู้เป็นระบบที่ประกอบด้วยการตั้งกระทู้สอบถาม ฝากข้อความ รับส่งไฟล์ข้อมูลกันและเขียนข้อความความรู้
2. ผลการสร้างรูปแบบซึ่งมีองค์ประกอบที่สำคัญ 4 ระบบดังนี้ ระบบการมอบหมายงาน มีขั้นตอนคือ เจ้าหน้าที่งานธุรการทำหน้าที่เป็นผู้ดูแลระบบนำเรื่องจากหน่วยงานเข้าระบบ เพื่อเสนอผู้บริหาร ผู้บริหารเข้าระบบเพื่อพิจารณางานและสั่งการหรือมอบหมายงานให้บุคลากร บุคลากรที่ได้รับการมอบหมายงานเข้าระบบเพื่อรับทราบ ระบบการรายงานผลการปฏิบัติงานมีขั้นตอนคือ เมื่อดำเนินงานเสร็จแล้วบุคลากรที่รับผิดชอบ จะรายงานข้อข้อมูลและภาพกิจกรรมเข้าระบบเพื่อ นำเสนอผู้บริหาร ผู้บริหารรับทราบหรืออาจสั่งการเพิ่มเติมได้ ระบบการประชุมและสนทนาออนไลน์ มีขั้นตอนคือบุคลาการหรือผู้ใช้ที่ต้องการสนทนาออนไลน์เข้าระบบแล้วพิมพ์ข้อความตอบโต้กันและระบบการประสานงานข้อมูลและจัดการความรู้มีขั้นตอนคือบุคลากรเข้าระบบเพื่อส่งไฟล์ถึงกัน ตั้งกระทู้สอบถาม และเขียนข้อความความรู้
3. ผลการประเมิน และแสดงวามคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญว่า รูปแบบระบบสารสนเทศสำนักงานมีความเหมาะสมสำหรับการบริหารงานธุรการในโรงเรียน สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษา ขั้นพื้นฐานในระดับเหมาะสมมากที่สุด แสดงให้เห็นว่าเป็นระบบที่เหมาะสม สำหรับการนำไปใช้ในการบริหารงานธุรการจริง ตรงตามวัตถุประสงค์ของการวิจัย และข้อคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญได้เสนอแนะให้ออกแบบโดยคำนึงถึงความปลอดภัยของข้อมูล ใช้งานง่าย ดูแลรักษาระบบไม่ยุ่งยากซับซ้อน
The purpose of this study was aimed to present the use of office information system model on general affairs administration in the basic education schools. There were 3 steps in this research as condition and need study of the information system use in general affairs administration, and information system model creation and model presentation. The target groups consisted of 2 groups. The first target groups were studied condition and need were 6 schools belonging to Sisaket Primary Education Service Area 4. The second one related to model creation was a school; Ban Nong Bua Yai School. The interview and model evaluation were used as the research instruments. The researcher used the interview to gather the data of condition and need in using information systems. The key informants were appointed to be information system administrators at schools. Model evaluation was approved by 10 specialists. Mean, percentage, content analysis were used for analyzing the data.
The results were found as follows :
1. The condition and need study of the information system use on general affairs administration in primary schools was found that 4 systems consisted of the important components: 1) Work assignment system was on obtaining subjects system from the organization, administrator presentation, administrators assigned task consideration, and assigned task acknowledgement for personnel. 2) Performance result report system was the system for reporting personnels performance results to the administrators. 3) Seminar and chat online system was the system that personnel used for communicating among more than 2 people by typing through message system. 4) Data coordination system and knowledge management was the system consisting of inquiry, message, inbox and outbox for sharing data, and knowledge message.
2. Model creation comprised 4 systems. Work assignment system was stepped as general affairs officers were administors. They input task of the organizations in the system for presenting to the administrators. The administrators signed in the system for analyzing work and commanding or assigning tasks to the personnel. Assigned personnel signed in the system for accepting. Performance result report system was stepped as finishing work, the personnel who had responsibility of that would report the data and picture activities in the system for presenting to the administrators. The administrators knew or might command more than that. Seminar and chat online system was stepped as the personnel or user who would like to chat online signed in and typed the dialog box. Data coordination system and knowledge management system could be stepped as the personnel signed in the system for sharing file, inquiring and writing knowledge message.
3. Evaluation and opinion results of the specialists were shown that office information system model was suitable for general affairs administration in schools of Primary Education Service Area. They were suitable at the highest level. It was shown that the system was proper in applying practically in general affairs administration. It reached the aims of the research. In terms of the specialists opinions, they suggested that designing should be considered in data safety, easy use, uncomplicated system maintenance.