ผลการให้คำปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มเพื่อพัฒนาอัตมโนทัศน์ของนักศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 3 วิชาเอกคหกรรมศาสตร์ศึกษาโดยกระบวนการ Sensitivity Training
The Effect of Group Counseling on Developing of Self-Concept ofUndergraduate Student for the Third Year, Majoring in Home Economics Education by Sensitivity Training
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการให้คำปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มเพื่อพัฒนาอัตมโนทัศน์ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี ชั้นปีที่ 3 วิชาเอกคหกรรมศาสตร์ศึกษา สถาบันเทคโนโลโลยีราชมงคล โดยกระบวนการ Sensitivity Training
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือนักศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 3 วิชาเอกคหกรรมศาสตร์ศึกษา คณะคหกรรมศาสตร์ สถาบันเทคโนโลโลยีราชมงคล จำนวน 42 คน เป็นเพศหญิงทั้งหมด ใช้การเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (purposive sampling) แบ่งเป็นกลุ่มควบคุม 23 คน และกลุ่มทดลอง 19 คน ซึ่งเข้ารับการทสดลองโดยสมัครใจ
แบบทดสอบที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบทดสอบวัดอัตมโนทัศน์ สร้างขึ้นโดย ดร. ทิศนา แขมมณี ม่ค่าความเที่ยงตรง .91 และค่าความเชื่อมั่น .89 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการหาค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้สถิติ t-test
ผลการวิจัยพบว่า
1. ภายหลังการฝึกอบรม Sensitivity Training อัตมโนทัศน์ของกลุ่มทดลองมีการพัฒนาสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทั้ง 6 ด้านคือ ด้านการยอมรับตนเอง ด้านการรับผู้อื่น ด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล ด้านการติดต่อสื่อสารด้านการตัดสินใจแก้ไขปัญหา และด้านการทำงานร่วมกับผู้อื่น และผลการพัฒนายังคงปรากฎอยูในระยะเวลา 1 เดือน
2. หลังจากการฝึกอบรมแบบ Sensitivity Training อัตโนมัทัศน์ของกลุ่มทดลองมีการพัฒนาสูงกว่าก่อนการฝึกอบรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทั้ง 6 ด้านและผลการพัฒนายังคงปรากฏอยู่ในระยะเวลา 1 เดือน
Abstract
The research investigated the effect of group counseling on developing of self-concept of undergraduate student for the third year, majoring in Home Economics Education by Sensitivity Training.
The sample employed in this study were 42 undergraduate students for the third year, majoring in Home Economics Education from the Rajamagala Institute of Technology. These subects were selected by the method of purposive sampling. They were then assigned into two groups, i.e. the control group of 23 students and the experinental group of 19 students who offered to participate.
The test were constructed by Tisana Khammani as a tool for data collection, the validity of the test was .91 and the reliability of the test was .89. The data were then analyzed through the applications of nean, standard deviation and t-test.
The result indicated that :
1. After the experiment, the experimental group got higher scored of self-concept than the control group at the .05 level of significance in all 6 dimensions, i.e. self-acceptance, acceptance of the others, interpersonal relationships, communication, decision making and problem solving, and working with the others. Moreover, the result of development. was still shown in one month after training.
2. After the experiment, the experimental group revealed higher scores of self-concept than berfore the experiment at the .05 level of significance in all 6 dimensions and the result of development was still shown in one month after training.