Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5โดยใช้วิธีการสอนแบบเน้นเนื้อหา
กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนอำนาจเจริญ อำเภอเมือง จังหวัดอำนาจเจริญ ปีการศึกษา2553 จำนวน 50 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย ผู้วิจัยได้ดำเนินการวิจัยโดยใช้แบบแผนการสอนเน้นเนื้อหาจำนวน 12 แผ่น การสัมภาษณ์ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนมีค่าดัชนีความยากง่ายอยู่ระหว่าง .06 - .73 ค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง .02 - .80 และมีค่าความเชื่อมั่น .76
สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบค่า t
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาอังกฤษของนักเรียนมากกว่าร้อยละ 50 หลังจากได้รับการสอนแบบเน้นเนื้อหา
2. นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาสูงกว่าทดลองโดยใช้การสอนแบบเน้นเนื้อหาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
This study aims at investigating English learning achievement of Mattayom Suksa 5 Students by using the content-based instruction.
The subjects, obtained by means of the simple random sampling method, included 50 students who were studying in Mattayom Suksa 5 at Amnut Charoen school in the 2010 academic year. The study was a pre-and post-test design experimental research. There search tools included 12 lesson plans, interviews, learning achievement test, and observations. The test yielded difficulty index ranging between .06 to .73 and the reliability at .76.
The statistics used in data analysis included mean, standard deviation, and t-test.
The research findings were as follows:
1. The English learning achievement of the students was found to be higher than 50 percent after they were taught by using content-based approach.
2. The English learning achievement of the students was found to be higher by using content-based approach at the level of .05 of significance.