Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อนำรูปแบบการจัดการศึกษาปฐมวัยที่สอดคล้องกับการพัฒนาสมองโดย 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบัน ปัญหาและความต้องการ รูปแบบการจัดการศึกษาปฐมวัยที่สอดคล้องกับการพัฒนาสมอง 2) เพื่อสร้างรูปแบบการจัดการศึกษาปฐมวัยที่สอดคล้องกับการพัฒนาสมองและ 3) เพื่อประเมินรูปแบบการจัดการศึกษาปฐมวัยที่สอดคล้องกับการพัฒนาสมองซึ่งมีขั้นตอนการวิจัย 3 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาสภาพปัจจุบัน ปัญหาและความต้องการ โดยการวิเคราะห์เอกสาร การประเมินกรอบแนวคิดโดยผู้เชี่ยวชาญ และการศึกษาจากแหล่งข้อมูล 2) การสร้างรูปแบบเพื่อนำเสนอและปรับปรุงรูปแบบโดยการสนทนากลุ่มผู้เชี่ยวชาญ และ 3) การประเมินรูปแบบ โดยการประชุมสัมมนาผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 25 คน
ผลการวิจัยพบว่า
1. การศึกษาสภาพปัจจุบัน ปัญหา และความต้องการ การจัดการศึกษาปฐมวัยที่สอดคล้องกับการพัฒนาสมอง โดยการศึกษาพหุกรณี โรงเรียนดีเด่นจำนวน 3 แห่ง พบว่ามีการจัดการศึกษาปฐมวัย ประกอบด้วย 7 ด้าน คือ ด้าน ปรัญญา วิสัยทัศน์ ด้านจุดหมาย ด้านหลักสูตรการเรียนการสอน ด้านการจัดประสบการณ์ ด้านสื่อและแหล่งการเรียนรู้ ด้านสภาพแวดล้อม และด้านการประเมินพัฒนาการ และการจัดการเรียนรู้ที่สอดคล้องกับการพัฒนาสมอง ประกอบด้วย 6 ด้าน คือ ด้านร่างกายและการเคลื่อนไหว ด้านอารมณ์ จิตใจ ด้านจินตนาการสร้างสรรค์ ด้านภาษา ด้านการคิด และ ด้านสังคมและสิ่งแวดล้อม
2. การสร้างรูปแบบการจัดการศึกาปฐมวัยที่สอดคล้องกับพัฒนาสมอง ได้องค์ประกอบที่สำคัญของรูปแบบ 5 องค์ประกอบ ดังนี้คือ 1) วัตถุประสงค์ของรูปแบบ เพื่อให้ผู้บริหารครู ผู้ปกครองนำไปประยุกต์ใช้กับเด็กปฐมวัยได้อย่างมีประสิทธิภาพ และเกิดประสิทธิผลสูงสุด 2) หลักการของรูปแบบ พัฒนาเด็กปฐมวัยให้มีคุณภาพด้วยกระบวนการเรียนรู้โดยใช้สมองเป็นฐาน 3) องค์ประกอบหลักของรูปแบบ ประกอบด้วย 8 ด้าน คือ 1) ด้านปรัญญา วิสัยทัศน์ เตรียมความพร้อมเด็กปฐมวัยโดยใช้สมองเป็นฐาน (BBL) 2) ด้านจุดหมาย มีความตระหนักรู้ในตนและใฝ่รู้ใฝ่เรียน 3) ด้านหลักสูตรการเรียน การสอน เรียนรู้อย่างมีความหมายผ่านศิลปะ ดนตรีและกีฬาโดยใช้กระบวนการเรียนรู้ของสมอง 4) ด้านการจัดประสบการณ์ สมองทั้งซีกซ้ายและซีกขวาทำงานอย่างสมดุล ส่งเสริมอารมณ์และการคิดเชิงบวก 5) ด้านสื่อและแหล่งการเรียนรู้ ใช้ทุกสิ่งและทุกพื้นที่เป็นแหล่งเรียนรู้ 6) ด้านสภาพแวดล้อม จัดสภาพแวดล้อมเชิงบวก 7) ด้านการประเมินพัฒนาการ ประเมินตามสภาพจริง โดยประเมินสมรรถนะขั้นพื้นฐานควบคู่กับการประเมินพัฒนาการ และ 8) ด้านบทบาทครู เป็นนักออกแบบ นักสร้างและนักแสดง 4) แนวทางการประเมินการใช้รูปแบบ โดยการประเมินภาพรวมของรูปแบบประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ของรูปแบบและประเมินองค์ประกอบหลักของรูปแบบ 5) เงื่อนไขความสำเร็จในการนำรูปแบบไปใช้ ได้แก่ ผู้บริหาร ครูและบุคลากร และการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและชุมชน
3. แผนการประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ของรูปแบบโดยการสัมมนาผู้ทรงคุณวุฒิพบว่ารูปแบบมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุดและมีความเป็นไปได้อยู่ในระดับมากและผลการประเมินรูปแบบมีค่าลี่ยโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
The purpose of this research was three-fold: 1) to study current the state
of problems and needs for a model of pre-school education management related to brain development, 2) to construct a model of such educational management, and
3) to evaluate the model. The study was conducted in three stages: need analysis through documents, evaluation of conceptual frameworks by experts, and informational resources; constructing and presenting the model, which was developed by the researcher, for revision through focus group discussion with experts; and evaluation of the proposed model of the pre-school education management through conferences and seminars with 25 experts.
The research findings were as follows:
1. From the study of the current problems and need analysis, it was
found that there were seven aspects in the pre-school education management which was related to the brain development by means of a multi-cases study in three
outstanding schools. The study revealed that 7 categories of early childhood
management included philosophy, vision, objectives, curriculum and instruction,
experience management, media and sources of learning, environment, and developmental evaluation. The learning management that enhanced brain development was found to involve six domains of learning: psychomotor; affective;
imaginative and creative; verbal; thinking; and social, and environmental.
2. The model of the pre-school education consisted of five
components included (1) the goat of the model was to assist the principal,
teachers, and parents in applying to run the school efficiently and effectively; (2) the principles of the model was to develop learning processes based on the utilization
of brain for quality pre-school education; (3) the main components of the model
consisted of eight aspects as follower: philosophy and vision on preparing
childhoods by applying brain based leaning concept; the aim was to enhance
children of self-awareness and enquiry mind; curriculum and instruction by learning
meaningfully through arts, music and sports by means of brain-based learning
process; managing learning experiences in manner of left and right brain balance, promoting emotion and positive thinking; teaching materials and learning sources by using all available materials and all areas was learning resources; environment in positive setting; developmental evaluation using authentic concept by evaluating basic capacities and progress evaluation; and teachers role as designer, builder, and actor; (4) the evaluation method of the model evaluation of the model as a whole, evaluation on the appropriateness and feasibility of the model, and evaluation of the main component; and the conditions for successful application of the model the involvement of administrators, teachers and other personnel, and parental and community participation.
3. The result of the appropriateness and feasibility evaluation of the model by experts revealed the appropriateness was at the highest level, the feasibility was at the high level, and the total score was at the highest level.