Abstract:
ในการศึกษาค้นคว้าอิสระในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการพัฒนาการเรียนในการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้สื่อจริง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 40 คน โรงเรียนประชาราษฎ์อุปประถัมวิทยา กรุงเทพมหานคร ประจำภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2553 ซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ กิจกรรมในการเรียนรู้คำศัพท์โดยการใช้สื่อจริงร่วมด้วยแบบฝึกหัดสำหรับเก็บข้อมูลและแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที (t-test)
ผลการวิจัยพบว่า
1. การพัฒนาคำศัพท์โดยใช้สื่อจริงของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพ 80.15/80.25 เปอร์เซ็นต์ มากกว่าเกณฑ์ 80/80 ที่ได้ตั้งไว้
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนโดยใช้สื่อจริงประกอบการจัดการเรียนรู้ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. นักเรียนที่ได้จัดการเรียนโดยใช้สื่อจริงนี่มีค่าเฉลี่ย 4.35 ซึ่งมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากที่สุด
The purposes of the study were to develop students vocabulary learning through realia and to investigate the students attitude toward this type of English vocabulary learning. The sample used in the study were 40 Prathom Suksa 5 students at Pracharach-Uppatamwittaya School Bangkok, Thailand in the first semester of the academic years 2010, selected by simple random sampling.
The instruments consisted of a total of 8 lesson plans, twenty realia for each lesson plan, and a fifty- item pretest-posttest with the validity ranging at 0.1. The statistical procedures used in data analysis were mean, standard deviation and t-test.
The research findings were as follows:
1. The effectiveness of the teaching process was found to be at 80.25/ 80.15
which is higher than the established 80/80 criteria.
2. The student achievement after leaning was significantly higher at level of 01.
3. The students satisfaction on their learning was found to be at high level with the means score of 4.35