Factors Affecting on Readiness in Studying Mathematics Of Mathayom Suksa VI Students in School under School Networks III of Secondary Educational Service Area Office XXIX
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้วัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านส่วนตัว ได้แก่ เพศ ความรู้พื้นฐานเดิม แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ บุคลิกภาพ และการควบคุมตนเอง ปัจจัยด้านครอบครัว ได้แก่ อาชีพของบิดา อาชีพของมารดา ระดับการศึกษาของบิดา ระดับการศึกษาของมารดา และฐานะทางเศรษฐกิจของครอบครัว และปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน ได้แก่ ความรู้สึกต่อบรรยากาศภายในโรงเรียน ขนาดของโรงเรียน สัมพันธภาพระหว่างนักเรียนกับครูผู้สอน กับความพร้อมในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียน 2) วิเคราะห์ตัวพยากรณ์ที่ดีของความพร้อมในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียน 3) สร้างสมการพยากรณ์ความพร้อมในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียน
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2553 โรงเรียนสังกัดสหวิทยาเขต 3 สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 29 จำนวน 305 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้นภูมิอย่างเป็นสัดส่วน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วยแบบสอบถามทั้งหมด 7 ตอน ลักษณะแบบสอบถามเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ คือ จริงมากที่สุด จริงมาก จริงบ้าง จริงน้อย และจริงน้อยที่สุด ซึ่งมีค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ .243 - .833 มีค่าความเชื่อถือได้ตั้งแต่ .802 - .936 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t การทดสอบค่า F และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ
ผลการวิจัยพบว่า
1. ตัวแปรพยากรณ์ทั้ง 14 ตัว ประกอบด้วย ปัจจัยด้านส่วนตัว ได้แก่ เพศ ความรู้พื้นฐานเดิม แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ บุคลิกภาพ และการควบคุมตนเอง ปัจจัยด้านครอบครัว ได้แก่ อาชีพของบิดา อาชีพของมารดา ระดับการศึกษาของบิดา ระดับการศึกษาของมารดา และฐานะทางเศรษฐกิจของครอบครัว และปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน ได้แก่ ความรู้สึกต่อบรรยากาศภายในโรงเรียน โรงเรียนขนาดกลาง โรงเรียนขนาดใหญ่ และความสัมพันธ์ระหว่างนักเรียนกับครูผู้สอน มีความสัมพันธ์เชิงเส้นตรงกับความพร้อมในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์พหุคูณเท่ากับ .774 แสดงว่าตัวแปรพยากรณ์ชุดนี้ร่วมกันสามารถพยากรณ์ความพร้อมในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนได้ร้อยละ 59.9 และมีความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการพยากรณ์เท่ากับ .340 โดยที่แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ พยากรณ์ได้มากที่สุด รองลงมาได้แก่ สหสัมพันธภาพระหว่างนักเรียนกับครูผู้สอน และ การควบคุมตนเอง ตามลำดับ
2. ตัวแปรพยากรณ์ที่ดีที่ส่งผลต่อความพร้อมในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนมีทั้งหมด 4 ตัวแปร เรียงตามลำดับความสำคัญดังนี้ แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ (X3) สัมพันธภาพระหว่างนักเรียนกับครูผู้สอน (X14) การควบคุมตนเอง (X5) และเพศ (X1) ซึ่งตัวแปรพยากรณ์ชุดนี้ร่วมกันสามารถพยากรณ์ความพร้อมในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนได้ร้อยละ 59.0 และมีความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการพยากรณ์เท่ากับ .338
3. สมการพยากรณ์ความพร้อมในการเรียนวิชาคณิตสตร์ของนักเรียน ซึ่งเขียนในรูปคะแนนดิบ และคะแนนมาตรฐาน มีดังนี้
สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ คือ
Y' = .590 +.330 X3 + .251 X5 + .223 X14 + .114 X1
สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน คือ
Z'y = .333 ZX3 + .277 ZX5 + .294 ZX14 + .096 Zx1
The purposes of this research to 1) study the relationship between personal influencing gender, basic knowledge, learning achievement motive, personality and self-control, family factors : fathers occupation, mothers occupation, fathers education, mothers education and familys economic level, learning environmental factors : feelings towards school atmosphere, sizes of school, relationship between students and math teachers, and readiness in learning mathematics of the students, 2) to analyze the predictors of readiness in studying mathematics of the students, and 3) to construct the predictive equation for readiness in studying mathematics of the students.
The sample used in this study consisted of 305 Mathayom Suksa 6 students in the second semester 2010 in schools under school network 3 in the Secondary Educational Service Area office 29, randomly selected by mean of the stratified random sampling and the multi-stage sampling methods. The instruments used for data collection were 5 scale rating questionnaires with the discrimination power ranged from .243 to .883, and the reliability values from .802 to .936. The data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation, t-test and multiple regression analysis.
The research findings were as follows:
1. Fourteen variables predictors, including personal factors : gender , basic knowledge, learning achievement motive, personality and self-control, family factors : fathers occupation, mothers occupation, fathers education, mothers education and familys economic level, learning environmental factors : feelings towards school atmosphere, the sizes of middle school, large school, and relationship between students and math teachers had significant linear relationship with readiness in studying Mathematics of the students at the level of .05, with the multiple correlation coefficient of .774. The mentioned variables were able to predict the readiness in studying mathematics of the students with 59.9 percent accuracy, with the standard error of estimation of .340. The most predictive variable was learning achievement, followed by the relationship between students and math teachers, and self-control respectively.
2. The good predictors for the readiness in studying mathematics of the students were four variables of learning achievement motive (X3), relationship between students and math teachers (X14), self-control (X5), and gender (X1) respectively. The set of good predictors were able to predict the readiness in studying mathematics of the students at 59.9 percent accuracy with the standard error of estimation of .338.
3. The predictive equation for the readiness in studying mathematics of the students were presented in regression equation as ;
Raw Score
Y' = .590 +.330 X3 + .251 X5 + .223 X14 + .114 X1
Standard Score
Z'y = .333 ZX3 + .277 ZX5 + .294 ZX14 + .096 Zx1