Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษก่อนและหลังการใช้นิทานและศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการสอนคำศัพท์โดยใช้นิทานพื้นบ้าน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเทศบาล 2 (พิบูลมังสาหาร) จำนวน 45 คน ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้จำนวน 10 แผน แบบทดสอบวัดความรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษและแบบสอบถามความคิดเห็นที่มีต่อการสอนโดยใช้นิทานการวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าที (t test) ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการศึกษาพบว่า
1. คะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคำศัพท์ภาษาอังกฤษโดยใช้นิทานพื้นบ้านสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.01
2. นักเรียนมีความคิดเห็นต่อการเรียนนำศัพท์ภาษาอังกฤษโดยใช้นิทานพื้นบ้านอยู่ในระดับดี
The purpose of this study was to compare students English vocabulary learning achiecement shown in test scores before and after using folktale lessons and to study the studentsattitude towards English vocabulary learning by using folktales. The samples consisted of 45 students in Prathom Suksa 5of Tedsaban 2 Phibunwitayakan school, Ubon Ratchathani province selected by a purposive sampling method. The instruments were lesson plans, an achievement test of English vocabulary and a questionnaire to investigate to the students attitude towards folktales. The data statistics including arithmetic mean,standard deviation, and t-test were utilized for data analysis.
The research findings were as follows:
1. The English vocabulary learning achievement of the students taught by using folktales was significantly higher than before using the folktales at the significance of level 0.01.
2. The students attitude towards using folktales in English vocabulary leaning was found to be a good level.