The Development of Programmed Instruction on the Topic of the Economics in Daily Life in Social studies; Religion and Culture Strand for Prathom Suksa III Pupils
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาบทเรียนสำเร็จรูป เรื่องเศรษฐศาสตร์ในชีวิตประจำวัน กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 และศึกษาดัชนีประสิทธิผลของบทเรียนสำเร็จรูป ดังกล่าว ตลอดจนเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนบ้านคำขวาง กลุ่มเครือข่ายมหาธาตุ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 4 จำนวน 33 คน ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ บทเรียนสำเร็จรูปแบบเส้นตรง เรื่อง เศรษฐศาสตร์ในชีวิตประจำวัน และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทอดสอบค่า t
ผลการวิจัยพบว่า
บทเรียนสำเร็จรูปแบบเส้นตรง เรื่อง เศรษฐศาสตร์ในชีวิตประจำวัน มีประสิทธิภาพเท่ากับ 86.64/89.62 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ โดยมีค่าดัชนีประสิทธิผล เท่ากับ 0.8014 คิดเป็นร้อยละ 80.14 และนักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนสำเร็จรูปแบบเส้นตรงมีคะแนนเฉลี่ยสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purposes of this research were to develop programmed instruction on the topic of the economics in daily life in Social Studied Religion and Culture Strand for Prathom Suksa Three pupils based on the standardized criteria of 80/80, find the effective index, and to compare the pupils learning achievement before and after using the programmed instruction.
The sample consisted of 33 Prathom Suksa Three pupils of Ban Kamhwang School, under Ubon Ratchathani Educational Service Area office 4, in the second semester, academic year 2010. The sample was selected through simple random sampling. The research tools were the programmed instruction and the learning achievement test. The collected data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation, the effectiveness index, and t-test.
The research findings concluded that :
The constructed instruction was efficient since it had the criteria of 86.64/89.62 based on the criteria of 80/80, the effectiveness index was 0.8014 (80.14%), and the pupils learning achievement after using the programmed instruction was significantly higher than that before using it at .01 level of significance.