The Student of the Outstanding Buddhist School Medel:a Case Study of Mulanithi Wat Sri Ubon Ratanaram School Ubon Ratchathani Primary Educational Service Area Office One
Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการบริหารโรงเรียนวิถีพุทธดีเด่นและเพื่อศึกษาสภาพปัญหาการดำเนินงานตามรูปแบบและแนวทางแก้ไขการบริหารโรงเรียนวิถีพุทธ โดยศึกษากรณีโรงเรียนมูลนิธิวัดศรีอุบลรัตนาราม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 การวิจัยครั้งนี้ใช้กระบวนการวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้วิจัยได้เข้าไปศึกษา สังเกตและเก็บข้อมูลเชิงลึกในสถานศึกษาตลอดปีการศึกษา 2553 และมีผู้ให้ข้อมูลจำนวน 30 คน ประกอบด้วยผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้รับผิดชอบโครงการโรงเรียนวิถีพุทธ คณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน พระสงฆ์ นักเรียน และผู้ปกครองนักเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วย แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกตและแบบศึกษาเอกสาร
ผลการวิจัยพบว่า
โรงเรียนมูลนิธิวัดศรีอุบลรัตนารามมีรูปแบบการบริหารของโรงเรียนที่ดี 5 ลักษณะ (5 ดี) คือ บริหารดี หลักสูตรดี ครูดี สอนดี และประเมินดี ซึ่งทำให้เกิดรูปแบบการบริหารจัดการที่ดีจนทำให้เป็นโรงเรียนวิถีพุทธดีเด่น ส่วนสภาพและปัญหาในการบริหารตามรูปแบบโรงเรียนวิถีพุทธที่สำคัญคือครูมีภาระงานที่ต้องรับผิดชอบมากและงบประมาณไม่เพียงพอ ซึ่งโรงเรียนมีแนวทางแก้ไข คือ ผู้บริหารควรประสานความร่วมมือกับส่วนราชการในท้องถิ่น เช่น องค์การบริหารส่วนจังหวัด และครูควรได้รับการพัฒนาให้สามารถประยุกต์หลักธรรมคำสอนสู่ห้องเรียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ
The purpose of this research were to study and analyze the outstanding Buddhist school administration model and to study the state of implementation and solution to the problems. A case study technique was used and the study was carried out at Mulanitiwatsriubonrat School Ubon Ratchathani in Primary Educational Service Area I as the case study because it was an outstanding Buddhist School during the academic year 2010. The Key informants composed of 30 people, including school administers, teachers responsible for Buddhist school project, school councils, monks, parents and students. The tools used for data collection were interviews, observations, and documentary study.
The research findings were as follows:
The administration model of the Mulanitwatsriubonrat School consisted of 5 good administration techniques, which had driven the school to be and outstanding. They included good administration, good curriculum, good instructor, good instruction and good evaluation. The states and important problems included the teachers work load and the insufficiency of the budget. The solutions of the problems were that the school administration need to cooperate with local administration such as the provincial administration. The teachers needed to be trained to be professional in applying Buddhist teachings through the class.