Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาพฤติกรรมการซื้อสินค้าของลูกค้าร้านโครงการหลวง ในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ลูกค้าร้านโครงการหลวง ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และค่าสถิติสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูปทางสังคมศาสตร์ ผลการวิจัย พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 50 ปีขึ้นไป สถานภาพสมรส อาชีพข้าราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ ระดับการศึกษาปริญญาตรี รายได้ต่อเดือนมากกว่า 20,001 บาทขึ้นไป การรับรู้ส่วนประสมทางการตลาดบริการโดยรวม และรายด้าน ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านลักษณะทางกายภาพ อยู่ในระดับมาก ด้านส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับน้อย ลูกค้ามีพฤติกรรมการซื้อสินค้าด้านจำนวนเงินที่ใช้จ่ายเฉลี่ยต่อครั้งคือ 329 บาท และด้านความถี่ในการซื้อสินค้าร้านโครงการหลวงโดยเฉลี่ยต่อเดือนคือ 4 ครั้ง ลูกค้าที่มีอาชีพและรายได้ต่างกัน มีพฤติกรรมการซื้อสินค้าด้านจำนวนเงินที่ใช้จ่ายเฉลี่ยต่อครั้งแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 0.01 ตามลำดับ ลูกค้าที่มีสถานภาพ อาชีพ และ การศึกษาต่างกัน พฤติกรรมการซื้อสินค้าด้านความถี่ในการซื้อสินค้าร้านโครงการหลวงโดยเฉลี่ยต่อเดือน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01, 0.01 และ 0.05 ตามลำดับ การรับรู้ส่วนประสมทางการตลาดบริการด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการให้บริการ และด้านส่งเสริมการตลาด มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อสินค้าของลูกค้าร้านโครงการหลวง ด้านความถี่ในการซื้อสินค้าร้านโครงการหลวงโดยเฉลี่ยต่อเดือน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05, 0.05, 0.01, 0.05 และ 0.01 ตามลำดับ โดยมีความสัมพันธ์ระดับต่ำและเป็นไปในทิศทางเดียวกัน อย่างไรก็ตาม พฤติกรรมการซื้อสินค้าของลูกค้าร้านโครงการหลวง ด้านความถี่ในการซื้อสินค้าร้านโครงการหลวงโดยเฉลี่ยต่อเดือน มีความสัมพันธ์กับความภักดีในการซื้อ ในเรื่องการแนะนำบอกต่อบุคคลอื่นให้มาซื้อสินค้า จะกลับมาซื้อสินค้าในอนาคต และ หากร้านอื่นลดราคาต่ำลง จะยังคงซื้อสินค้าต่อไป อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ในทิศทางเดียวกัน
The research aims to study consumers behavior on the Royal Project Shops in Bangkok. This study focuses on the customers in Bangkok. The data was collected through questionnaires. The statistics used for information analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, analysis of variance, and Pearson Correlation. The analysis of these statistics was done by the social science package program. The research results are following:
The majority of respondents are female at the age over 50 years old, and married. Most of them are governor/state enterprise employees and posses the bachelor degree. Their salaries are higher than 20,001 baths per month. The perception about service marketing mix (7Ps) is high level, which included product, price, channel, personal, service process, and physical characteristics. However, the low level perception is promotion. The average spending is 329 baths per time and the average frequency visiting of the Royal Project Shop is 4 times per month. The customers who have different incomes and occupations have different buying behaviors in term of spending amount per one time, which has statistically significant at 0.05 and .01 respectively. The average spending at the Royal Project Shop is different depending on marital status, occupation, and education level, which has statistically significant at 0.01, 0.01 and 0.05 respectively. The perception of service marketing mix including price, place, personal, process and promotion relates with the frequency visiting of the Royal Project Shop, which has statistically significant at 0.05, 0.05, 0.01 0.05 and 0.01 respectively. The low correlation is also in the same direction. The frequency visiting of the Royal Project Shop relates with the loyalty of buying in terms of persuading others to buy, come back to buy the products even the price may higher than other places. This buying behavior relates with the frequency visiting to the Royal Project Shop by statistically significant at 0.01 respectively with low correlation in the same direction.