แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A comparative study of physical health mental health and cognitive intelligence between hearing-impaired students and normal hearing students in secondary school
รศึกษาเปรียบเทียบสุขภาพกาย สุขภาพจิต และเชาวน์ปัญญาของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยินกับนักเรียนที่มีการได้ยินปกติระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น

MeSH: Deafness -- psychology
MeSH: Hearing Impaired Persons
LCSH: Hearing impaired -- Mental health
Abstract: This cross-sectional survey aimed to study and compare the physical health, mental health, and cognitive intelligence of 39 hearing impaired students with that of 140 normal hearing students in secondary school, from ages 12-15 in Bangkok and its perimeter. Data was collected from the Health and Sexual Development Self- Assessment (adjusted from the Adolescent Health Record Form of the Clinic for Teens, Queen Sirikit National Institute of Child Health), The Strength & Difficulties Questionnaire (SDQ): the impact supplement for self-completion by 11-16 year olds version, and the Test of Nonverbal Intelligence: third edition (TONI-III). The percentage, mean, standard deviation, and t-test for two independent samples were used for analysis. It was found that the weight and height of hearing impaired students and normal hearing students did not differ. For the issue of sexual development, it was found that the first occurrence of wet dreams for male students were significantly different (P=.05), while the age of menarche was not significantly different. From studies of Male Tanner Stage, Female Breast Stage, and Female Pubic Hair Stage, the results showed a tendency of delayed puberty among hearing impaired students. The study found that emotional symptoms, conduct problems, and hyperactivity/inattention of hearing impaired and normal hearing students were not different. But peer relationship problems, pro-social behavior, and total difficulties score were significantly different (P=.05). The results also showed that IQ scores of hearing impaired and normal hearing students were significantly different (P=.05). From the results of the study, it is suggested that there should be further clinical study to describe physical and sexual development in hearing impaired students. Furthermore, additional studies about the relationship among various factors such as child rearing, family communication and relationship, social environment, and technological innovation for the hearing impaired should be undertaken to provide support so that they can increasingly develop and maintain their future circumstances with more self-reliance.
Abstract: การศึกษาครั้งนี้ เป็นงานวิจัยเชิงสำรวจ เพื่อประเมินและเปรียบเทียบ สุขภาพกาย สุขภาพจิต และ เชาวน์ปัญญาของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน กับนักเรียนที่มีการได้ยินปกติ ในระดับมัธยมศึกษา ตอนต้น อายุระหว่าง 12-15 ปี จำนวนทั้งสิ้น 39 คนและ 140 คนตามลำดับ เก็บข้อมูลโดยใช้แบบประเมินสุขภาพ ร่างกายและพัฒนาการทางเพศ (ดัดแปลงจากแบบตรวจร่างกายวัยรุ่น คลินิกเพื่อนวัยทีน สถาบันสุขภาพเด็ก แห่งชาติมหาราชินี), แบบประเมินพฤติกรรมเด็ก SDQ ฉบับเด็กประเมินตนเอง และ แบบทดสอบเชาวน์ปัญญา TONI-III (Test of Nonverbal Intelligence: third edition) ผู้วิจัยเก็บข้อมูลด้วยตนเอง และเก็บข้อมูลผ่านล่ามภาษา มือ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ และ t-test independence ผลการศึกษาพบว่า นักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยินกับนักเรียนที่มีการได้ยินปกติมีน้ำหนัก และส่วนสูงไม่แตกต่างกัน ด้านพัฒนาการทางเพศ นักเรียนชายกลุ่มตัวอย่างมีอายุเมื่อมีฝันเปียกครั้งแรกแตกต่าง กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (.05) นักเรียนหญิงมีอายุเฉลี่ยเมื่อมีประจำเดือนครั้งแรกไม่แตกต่างกัน และจาก การศึกษา Male Tanner Stage, Female Breast Stage และ Female Pubic Hair Stage พบแนวโน้มการเข้าสู่วัยรุ่นช้า ในนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน ด้านสุขภาพจิต พบว่ากลุ่มตัวอย่างมี Emotional Symptoms, Conduct Problems และ Hyperactivity/Inattention ไม่แตกต่างกัน แต่มี Peer relationship Problems, Pro-social Behavior และ Total Difficulties Score แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (.05) และมีระดับเชาวน์ปัญญาแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (.05) เช่นกัน จากการศึกษาครั้งนี้ มีข้อเสนอแนะว่า นอกจากด้านจิตใจ และเชาวน์ปัญญา ซึ่งมีการศึกษาไม่มาก นักในประเทศไทยแล้ว ควรมีการศึกษาเพิ่มเติมทางการแพทย์ เพื่ออธิบายพัฒนาการทางร่างกายและพัฒนาการ ทางเพศให้ชัดเจนมากขึ้น รวมทั้งการศึกษาความสัมพันธ์กับปัจจัยด้านอื่นๆ เช่น การอบรมเลี้ยงดู การสื่อสาร สัมพันธภาพในครอบครัว สภาพแวดล้อมทางสังคม รวมทั้งนวัตกรรมต่างๆ เพื่อส่งเสริมสนับสนุนการเรียนรู้ การ ดำเนินชีวิต และเพื่อนำไปใช้เป็นประโยชน์ในการกำหนดนโยบาย เพื่อส่งเสริมให้เด็กกลุ่มนี้ได้รับการพัฒนา อย่างรอบด้านต่อไป
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2009
Modified: 2020-11-03
Issued: 2010-07-28
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH A413c 2009
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: Human Development
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4937532.pdf 1.63 MB151 2025-01-24 14:04:53
ใช้เวลา
0.255289 วินาที

Alisa Suppamong
Title Contributor Type
A comparative study of physical health mental health and cognitive intelligence between hearing-impaired students and normal hearing students in secondary school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Alisa Suppamong
Dalapat Yossatorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dalapat Yossatorn
Title Creator Type and Date Create
Occupational health, safety and environment related behavior among the employee : a case study of the healthy workplace projcet in Bangpoo Industrial Estate
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn
Sittidech Junsuksri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a learning kit on the local cultural environment in Petchaburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn
Unchalee Nuchnong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Roles and readiness of the council members of subdistrict administrative organization on solid waste management in Samut Prakan province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn
Wirot Muangnak
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a supplementary book on "lives in urban environment" for prathomsuksa five students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn
Kusumal Prayonghom
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of personal and environmental factors on elementary students' health risk behaviors Nakhonpathom province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn
Kithiya Suchprasert
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between teacher practice on child rights and primary school students' behaviors and academic achievement Nakhonpathom province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn
Absornwadee Rimdusit
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of physical health mental health and cognitive intelligence between hearing-impaired students and normal hearing students in secondary school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn
Alisa Suppamong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Opinions of administrators teachers and students about management at Chanapollakan Institute of Technology Nakhonratchasima
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn;Sirichai Chinatangkul;Thawatchai Chaijirachayakul
Saran Intakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of training and awareness programmes of implementing an ISO-based environmental management system : a case study of the River Side Bangkok Hotel
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn;Sirichai Chinatangkul;Subphachai Sukarawan;Chalong Boonyananta
Apichart Patcharapinyopong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development and implementation of a training curriculum for pesticide usage for students of the Suphanburi Youth Activities Project
มหาวิทยาลัยมหิดล
Tippan Navawongs;Dalapat Yossatorn;Pramote Chanruang
Saifon Taengsopha
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of moving meditation on physical-mental health, social relationships, and brain activities a case study of early adolescents with impaired hearing
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn;Athiwat Jiawiwatkul;Vorasith Siripornpanich
Supanun Kosai.
วิทยานิพนธ์/Thesis
การนำเสนอรูปแบบการศึกษาเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน ตามแนวพุทธศาสตร์
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Dalapat Yossatorn.;อมรวิชช์ นาครทรรพ;บรรจบ บรรณรุจิ
ดลพัฒน์ ยศธร
วิทยานิพนธ์/Thesis
The quality of work-life for nurse practitioners : a case study of intensive care units
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pannipa Buraphacheep;Dalapat Yossatorn
Jutakan Boonnuchapirak.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,484
รวม 1,484 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 54,259 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 37 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 12 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 4 ครั้ง
รวม 54,312 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28