แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A study of the needs problems and wants of students studying in the bilingual program at Winit Secondary School
การศึกษาความต้องการจำเป็น ปัญหา และความต้องการของนักเรียนในโครงการสอนสองภาษาโรงเรียนวินิตมัธยม

LCSH: Education Bilingual -- Thailand
Abstract: The purpose of this study was to investigate the needs, problems, and wants in using English in the specialized studies for the bilingual students studying at Winit Secondary School, Thailand. A needs analysis was conducted according to Tyler (1949) and Hutchinson and Waters (1987), and the mixed methods of quantitative and qualitative research were employed. The population included five groups (total 1,336), and only 400 responded to questionnaires: 241 students, 71 parents, 20 teachers, six administrators, and 62 alumni, selected by cluster sampling. Twenty three were selected by purposive sampling to be interviewed by means of both semi-structured (15) and focus group interviews (8). All of the participants were involved in the program. Three research tools were used to collect data: semi-structured interviews, questionnaires, and focus group interview. The results of the semi-structured interviews were used as a guideline to design questionnaires and future needs. Questionnaires and a focus group interview were used to investigate needs, problems, and wants. They were field tested for validity and reliability. The Cronbach alpha reliability coefficient of the questionnaires was 0.89. Data were analyzed by using descriptive statistics (mean and standard deviation). The results indicated learners needed to improve their four communicative skills in order to gain the most from the program. Learners had problems with speaking during discussions and presentations. They also had difficulties with writing: producing compound and complex sentences. Learners wanted to be able to use English mainly for academic purposes; especially for future study at university. Finally, the language needs for their future seemed to be expressing their opinions, listening to presentations and lectures, conversing with foreigners, as well as giving explanations and instructions in two languages. The results of this study can provide information which can be used to develop curricula and teaching methodologies.
Abstract: วัตถุประสงค์ของการศึกษานี้เพื่อสำรวจความต้องการจำเป็น ปัญหา และความต้องการในการใช้ ภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนในโครงการสอนสองภาษา โรงเรียนวินิตมัธยม ในการศึกษาครั้งนี้ ดำเนินการโดย ใช้แนวคิดการการพัฒนาหลักการเรียนรู้และการพัฒนาหลักสูตรของ Tyler (1949) และ รูปแบบการวิเคราะห์ ความต้องการจำเป็นของผู้เรียนภาษาอังกฤษเพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะของ Hutchinson and Waters (1987) โดยใช้ วิธีการศึกษาวิจัยทั้งในเชิงปริมาณ และเชิงคุณภาพ มีประชากรรวมทั้งสิ้นจำนวน 1,360 คน การวิจัยในเชิงปริมาณ นั้นเป็นการสำรวจความต้องการจำเป็น ปัญหา และความต้องการของผู้เรียน โดยใช้แบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่าง ที่มาจากการคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น (Cluster sampling) โดยมีการแบ่งกลุ่มตัวอย่างออกเป็น 5 กลุ่ม มีผู้ ส่งแบบสอบถามกลับคืนมา 400 คน ได้แก่ นักเรียน 241 คน ผู้ปกครอง 71 คน ครู 20 คน ผู้บริหารจำนวน 6 คน และ ศิษย์เก่า 62 คน และในส่วนของการวิจัยเชิงคุณภาพ นั้นมีการใช้เทคนิคการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบ เฉพาะเจาะจง (Purposive sampling) มีการใช้การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง กับ กลุ่มตัวอย่างทั้ง 5 กลุ่ม จำนวน 15 คน (กลุ่มละ 3 คน) และการสัมภาษณ์กลุ่ม กับ กลุ่มตัวอย่าง 4 กลุ่ม คือ ผู้บริหาร ครู ผู้ปกครอง และศิษย์เก่า ค่าความเชื่อมั่น Cronbach alpha ของแบบสอบถามมีค่าเท่ากับ 0.89 นอกจากนี้ยังใช้การวิเคราะห์ข้อมูลจาก ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ ค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่านักเรียนมีความต้องการจำเป็นในการใช้ทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารทั้ง 4 ทักษะ คือ ฟัง พูด อ่าน และเขียน และนักเรียนมีปัญหาด้านการเขียนประโยคซับซ้อน และในส่วนความต้องการของ ผู้เรียนนั้น ทักษะภาษาอังกฤษที่นักเรียนต้องการพัฒนา ได้แก่ ทักษะการพูดเพื่อแสดงความคิดเห็น ทักษะการฟัง เพื่อการนำเสนองานและทักษะการฟังครูบรรยายในชั้นเรียน และต้องการให้ครูใช้ ทั้งภาษาอังกฤษและภาษาไทย ในระหว่างการเรียนการสอน ผลการวิจัยนี้อาจเป็นประโยชน์ในการพัฒนาหลักสูตรและจัดการเรียนการสอน
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2009
Modified: 2553-07-13
Issued: 2010-07-12
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH R942s 2009
eng
Spatial: Thailand
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5036255.pdf 3.58 MB498 2025-07-15 15:19:55
ใช้เวลา
0.318742 วินาที

Rungrawee Samawathdana
Title Contributor Type
A study of the needs problems and wants of students studying in the bilingual program at Winit Secondary School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rungrawee Samawathdana
Songsri Soranastaporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Songsri Soranastaporn
Title Creator Type and Date Create
Factors related to research productivity of english as a foreign language teachers of public universies in Northern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Suwanan Sopatanarote
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language learning strategies used by chinese graduate students of science at Qingdao Technical University in the PRC : a quantitative and qualitative study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Li Xuan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between language learning strategies and the cognitive domain of life skills among first-year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Amarawadee Tappoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language learning strategies of graduate science students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Naruemol Kaotsombut
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between compensation strategies and english proficiency of medical students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Jarimjit Sroysamut
วิทยานิพนธ์/Thesis
A case study of language learning strategies of visually impaired students at the Thailand association of the blind
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Hathaikan Iamla-Ong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of language learning strategies used by first year students at Mahidol University : the impact of field of study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Songphon Satta-Udom
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between language learning strategies and affective domain among first-year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Aree Suwannaprut
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of language learning strategies employed by mattayom three students : the impact of language and content
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Plinchakorn Srinusen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Genre analysis of scientific abstracts : a comparative study of Science and Nature Journals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Jiraporn Oneplee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between language learning strategies and the psychomotor domain of life skills among first-year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Jaruwan Maharachpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of implementing classroom tasks : a comparative case study of the effect of informing or not informing mathayom suksa one learners of the objectives of the task
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Benjawan Praphantateva
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between EFL high school learners' scores on teacher-made tests and the Ordinary National-Educational Testing (O-Net)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Bunnisa Pukmai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the needs problems and wants of students studying in the bilingual program at Winit Secondary School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Rungrawee Samawathdana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the organization of Ph.D. thesis abstracts of science students at the Faculty of Science Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Saichon Prabripoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey study of the needs problems and wants of students studying in the world class standard school program at Buengkan secondary school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Udom Nilsalai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation on writing strategies employed by high and low English proficiency students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan
Chumpittra Thura
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of vocabulary learning strategies employed by high and low English proficiency university students based on selected vocabulary from a business corpus
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Thanayus Thanathiti
Kusuma Pitukwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of games in English language teaching and learning in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan
Pannaporn Lerdsurawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into motivation and language learning strategies to improve critical reading employed by hith and low English ability students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Thanayus Thanathiti
Ratima Tianchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis on academic English writing of masters students at Thonburi University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Usama Sangserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus analysis of psychology texts as a basis for the development of teaching materials in English for academic purposes
มหาวิทยาลัยมหิดล
Broughton, Maurice M.;Songsri Soranastaporn
Chaiwat Kaewphanngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of business Korean as a specific language course for Thai students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Kunlaya Sai-Ngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of needs, problems, and wants of using english of engineering students of Quaid-E-Awam University of Engineering, Science and Technology, Pakistan
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Channa, Mansoor Ahmed
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between autonomous learners and language learning strategies employed by students in the graduate diploma program in the teaching profession
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Niramon Rattanasongkhroh
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships between the use of language learning strategies, the levels of language anxiety and english ability of MBA students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan
Papangkorn Kittawee
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of secondary students' needs, wants, and problems toward Japanese language course of Nawamintharachinuthid Horwang Nonthaburi school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Parichart Thongruangsuksai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study of the use and problems of the Internet for English language teaching in Thai public universities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Sukumal Chongthammakun;Sirilak Suwanwongse;Progosh David
Sabaiporn Charupan
วิทยานิพนธ์/Thesis
An experimental study of the use of the reciprocal teaching technique in teaching English reading comprehension
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Roshong, Kenneth M.
Sompratana Ratanakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of classroom activites, motivation, and English language learning strategies of secondary school students in Kalasin primary educational service area office 2
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Yuwadee Tirataradol;Natthapong Chanyoo
Muslin Nasatorn.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between Chinese English teachers' classroom instructional practices and students' self-efficacy in their English study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Dong, Weijian.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language anxiety, self-esteem, and academic ability among Thai EFL teacher trainees at Rajabhat Universities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Siraprapa Kotmungkun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of classroom activities and language anxiety between high and low academic performance teacher students at Rajabhat Universities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Sirinan Nuypukiaw.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language learning strategies used and self-efficacy beliefs held by high- and low-achieving English major students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Wilawan Thipsoda
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of problems, needs, and wants of a practicum course provided for EFL student teachers at Nakhonsawan Rajabhat University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Neranchala Jarujit.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of textbooks and classroom activities as perceived by teachers and students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Siriporn Khienwong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for medical students with a view to AEC mobility : a case study of a University in Northeastern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Issariyapond Woragittanont.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for professional nurse : the context of ASEAN economic community
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Oraphan Ritman.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study on frequency, collocations, and purposive function on laboratory animal review articles using words from the Outside Word List (OWL)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Virata Panjanon.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of local errors in scientific abstracts of predatory and professional journals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Hathaichanok Anghirun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparison of moves in scientific abstracts of standard and predatory journals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Chatchanan Yathip.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study on frequency and purpose sentences in laboratory animal review articles using words from word lists
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Sirawich Tampanich.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of moves in abstracts of laboratory animal review articles and cell biology research articles
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Chaniporn Bhoomanee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of thematic progression patterns in reading comprehension of the IELTS
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranastaporn
Warangkana Vanta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationships of learner\'s factors and intelligibility and comprehensibility levels of Thai EFL students towards varieties of English
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranastaporn
Sunaisah Doloh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5,753
รวม 5,755 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 32,539 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 3 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
รวม 32,564 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.212