แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Environmental education based indigenous knowledge management for community learning
การจัดการภูมิปัญญาท้องถิ่นผ่านกระบวนการสิ่งแวดล้อมศึกษาเพื่อการเรียนรู้ในชุมชน

LCSH: Comparative education
LCSH: Environmental education
LCSH: Indigenous peoples -- Education
Abstract: This study was conducted to examine the indigenous knowledge base and indigenous knowledge management of communities. The studied area was at Amphoe Bang Len, Nakhon Pathom. The research model was mixed in methodology. The results showed that there were 38 wisdom holders at Bang Len, which consisted of: 1) 10 wisdom holders in fields of handicraft and thai clothes (26.3%); 2) 10 wisdom holders in fields of art, culture and tradition (26.3%); 3) 8 wisdom holders in fields of food and nutrition (21.1%); 4) 6 wisdom holders in fields of agriculture, management and conservation of natural resources(15.8%) and 5) 4 wisdom holders in fields of thai traditional medicine and herbs(10.5%). The experiments in 3 community learning centers covering 105 persons in the sample group by using the t-test to compare the pre-test with post-test, it was discovered that learners in every center gained higher knowledge and attitude significantly at a statistic test level of 0.05 whereas the communities have been strongly involved in the indigenous knowledge management. According to the indigenous knowledge management of Amphoe Bang Len, Nakhon Pathom, its knowledge cycle is comprised of 4 steps: 1) knowledge creation and community knowledge acquisition; 2) knowledge storing in form of indigenous knowledge database; 3) knowledge distribution by arranging environmental education based indigenous knowledge sharing activities among community people through community learning. and 4) knowledge application by applying the knowledge base deriving from knowledge sharing to each area condition until it became the new knowledge base of that community. The supporting factors were internal factors, e.g. community organization structure, network, learning organization and community resources; and external factor, e.g. involvements of persons outside the community, supports from external organizations and supports from external scholars.
Abstract: การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเพื่อศึกษา องค์ความรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่น และรูปแบบการจัดการ ความรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่นของชุมชน โดยทำการศึกษาในพื้นที่ อำเภอบางเลน จังหวัดนครปฐม รูปแบบการวิจัยเป็นแบบผสานวิธี ผลการวิจัยพบว่า มีผู้ทรงภูมิปัญญาท้องถิ่นของอำเภอบางเลน จำนวน 38 คน คือ 1. ด้าน หัตถกรรมและผ้าไทย จำนวน 10 คน (26.3%) 2. ด้านศิลปะ วัฒนธรรม ประเพณี จำนวน 10 คน (26.3%) 3. ด้านอาหาร และโภชนาการ จำนวน 8 คน(21.1%) 4. สาขาการเกษตร การจัดการ อนุรักษ์ทรัพยากรธรรมชาติ จำนวน 6 คน (15.8%) และ 5. สาขาแพทย์แผนไทยและสมุนไพร จำนวน 4 คน (10.5%) จากการทดลองในศูนย์การเรียนรู้ชุมชน จำนวน 3 ศูนย์ จากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 105 คน โดยทำการเปรียบเทียบผลการเรียนรู้ก่อนและหลังเรียน ด้วยการทดสอบค่าที (t-test) พบว่า ผู้เรียนทุกศูนย์ฯ มีความรู้ และเจตคติ เพิ่มขึ้น อย่างมีนัยสำคัญ ที่ระดับ 0.05 และ พบว่า ชุมชนมีส่วนร่วมในการจัดการภูมิปัญญาท้องถิ่น ในระดับมาก รูปแบบกระบวนการจัดการความรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่น อำเภอบางเลน จังหวัดนครปฐม พบว่า เป็นวงจรความรู้ (Knowledge Cycle) มี 4 ขั้นตอน คือ 1. การสร้างความรู้ (Knowledge Creation) และสืบค้นความรู้ของชุมชน 2. การจัดเก็บความรู้ (Knowledge Storing) โดยจัดเก็บใน รูปแบบของ ฐานข้อมูลภูมิปัญญาท้องถิ่น 3. การกระจายความรู้ (Knowledge Distribution) โดยคน ในชุมชนได้มีการจัดกิจกรรมแลกเปลี่ยนเรียนรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่นด้วยกระบวนการสิ่งแวดล้อม ศึกษา ผ่านการเรียนรู้ในศูนย์การเรียนรู้ชุมชน และ 4. การประยุกต์ใช้ความรู้ (Knowledge Application) มีการการนำองค์ความรู้ที่เกิดจาการแลกเปลี่ยนเรียนรู้มาประยุกต์ใช้กับสภาพของ พื้นที่จนเกิดเป็นองค์ความรู้ใหม่ของชุมชนโดยมีปัจจัยสนับสนุน คือ ปัจจัยภายใน ได้แก่ โครงสร้าง องค์กรชุมชน เครือข่าย องค์กรแห่งการเรียนรู้ และทรัพยากรชุมชน ปัจจัยภายนอก ได้แก่ การมี ส่วนร่วมของบุคคลภายนอกชุมชน การสนับสนุนจากองค์กรภายนอกและการสนับสนุนจาก นักวิชาการภายนอก
Mahidol University
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2008
Modified: 2553-06-17
Issued: 2010-06-17
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH E36e 2008
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4636205.pdf 1.66 MB277 2025-02-20 11:05:13
ใช้เวลา
0.277455 วินาที

Ekachai Phumduang
Title Contributor Type
Environmental education based indigenous knowledge management for community learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ekachai Phumduang
Manee Chaiteeranuwatsiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Manee Chaiteeranuwatsiri
Title Creator Type and Date Create
Web-based learning on global warming
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Yuwasri Taikam
วิทยานิพนธ์/Thesis
A participatory action research for sustainable tourism development through environmental education process : a case study of the sirindhorn international environmental park
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Kitti Ariyanon
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of environmental education model "KAPP" concerning natural energy with evaluation model "CIPPIF" via mixed media
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Chaiyuth Laohachanakoor
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of training of instructors programme in enhancing the teaching skills of instructors of vocational training institutes of Bhutan
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Karma Loday
วิทยานิพนธ์/Thesis
Teacher perceptions of diversity management in Nepalese primary schools
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Dhan Singh Dhami
วิทยานิพนธ์/Thesis
An opinion of lecturers on professional development in Ho Chi Minh City University of education-Vietnam
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Le Nguyen Viet Yen
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of capacity building situation in decentralized education management of provincial education services in the central part of Lao people's democratic republic
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Phommavong Viengkeo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Environmental education based indigenous knowledge management for community learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Ekachai Phumduang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of ecological family model in health promotion
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Supaporn Songpracha
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of environmental education activities model for school through knowledge management
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri
Wipawan Tinnungwattana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Local people's perceptions and opinions on preventing and solving environmental problems resulting from tourism development : a case study of Koh Chang, Trat province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri;Temduang Ratanathusnee;Yuwadee Nirattakul
Phatthira Teeraswasdid1978-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Scenario of sustainable agriculture in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri;Pattaraboon Pichayapaiboon;Utai Pisone
Panya Mankeb
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analytical study of sports marketing of Manchester United football club
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri;Prasertchai Suksa-ard;Chanvit Phalajivin
Thiti Pluckcha-oom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a curriculum for environmental education on mangrove forests for lower secondary school students in Samutprakarn province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri;Vinai Veeravatnanond;Sanit Aksornkoae
Prarop Kaoses
วิทยานิพนธ์/Thesis
Participatory process in determining environmental education strategy for community development in self-defense border village Ban Thung Maseryor Bongty subdistrict Saiyok district Kanchanaburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri;Pattaraboon Pichayapaiboon;Ruengdet Pankhuenkhat
Prachoom Mathuramon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Indigenous knowledge edification of soil water and forest resources among the Kaloeng Ethnic Group
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rachanont Supapongpichate;Manee Chaiteeranuwatsiri;Ruengdet Pankhuenkhat
Songkoon Chantachon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Community-cultures based environmental education : a case study for the world cultural heritage of Ayutthaya Historic City
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri;Pattaraboon Pichayapaiboon;Ruengdet Pankhuenkhat
Weera Rawang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The scenario of basic education management for sustainable environment in the next decade
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri;Prapatpong Senarith;Pattaraboon Pichayapaiboon
Udomsit Jitvigarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Constructivism in sustainable development of energy
มหาวิทยาลัยมหิดล
Manee Chaiteeranuwatsiri;Kowit Krachang
Pairoj Kaewma
วิทยานิพนธ์/Thesis
Individual differences of Thai judges that influence on sentencing goals in criminal cases
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chaiwat Panjaphongse;Sobha Spielmann;Manee Chaiteeranuwatsiri;Chiranit Havanond
Paijit Savasdisara
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,910
รวม 1,911 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 65,568 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,378 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 27 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
รวม 66,986 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124