แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Environmental education for sustainable agriculture management
สิ่งแวดล้อมศึกษาเพื่อการจัดการเกษตรกรรมอย่างยั่งยืน

LCSH: Environmental education -- Activity programs -- Thailand
LCSH: Sustainable agriculture -- Thailand
Abstract: The general objective of the research was to present a model of environmental education for sustainable agriculture management. There were 3 specific objectives: 1) studying the community environment related to farmers, management, agricultural occupation and environment; 2) designing a model of environmental education emphasizing farmers’ participation for sustainable agriculture management; and 3) evaluating the efficiency of the model. Data was collected from informants who were the heads of farming households living in Banglen District, Nakhonpathom Province. There were 4 groups of informants: 1) 75 farmers for collecting data on the community environment; 2) 37 farmers for collecting data on the activity of the environmental education process; 3) 18 farmers for collecting data on the actual implementation; and 4) 10 local experts being interviewed for the model confirmation. Thus, the observation, interview and questionnaire were available for data collection. The research findings revealed that the major causes of the farmers to have low income and environmental problems in community. As the farmers did their plans of agricultural occupation emphasizing the production factors. This was the reason why a model of environmental education for sustainable agriculture management which was integratedly based on concept of environmental education and principle of project management covering 7 steps: 1) studying the existing of environment in the community; 2) designing the environmental education model; 3) placing the model in a part of resources of environmental education; 4) processing the environmental education; 5) evaluating the achieved learning of environmental education; 6) doing the environmental management; and 7) being healthy people living in a healthy environment. However, the environmental education was considered to reach the quality of environment and the project management was considered to get higher income for the farmers. The model efficiency evaluation presented that the farmers got higher skills of management and were able to write a plan related to their agricultural works which would enable them to get higher income and ensure the quality of the environment. Furthermore, the intention to act on the plan was very high and there were statiacally significant reference at 0.05 when compared the farmers learning before and after providing the environmental education activity. Moreover, the research recommendations related to agricultural occupation leading to have higher income and quality caring of environment in community, a concept of environmental education and principle of project management need to be integrated and emphasized the production process to reach goal of the occupational plan for the farmers or the organization related to farmer development as well.
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ทั่วไปเพื่อสร้างรูปแบบกระบวนการสิ่งแวดล้อมศึกษาที่ทำให้เกษตรกรสามารถจัดการอาชีพเกษตรกรรมที่ส่งเสริมคุณภาพชีวิตและสิ่งแวดล้อมในชุมชนอย่างยั่งยืน มีวัตถุประสงค์เฉพาะ 3 ประการ ได้แก่ ประการแรกเพื่อศึกษาสถานการณ์ปัจจุบันเกี่ยวกับเกษตรกร การจัดการ การประกอบอาชีพเกษตรกรรม และสิ่งแวดล้อม ประการสองเพื่อสังเคราะห์รูปแบบสิ่งแวดล้อมศึกษาที่เน้นการมีส่วนร่วมของเกษตรกรเพื่อการจัดการเกษตรกรรมอย่างยั่งยืน และประการสุดท้ายเพื่อประเมินประสิทธิภาพรูปแบบสิ่งแวดล้อมศึกษาเพื่อการจัดการเกษตรกรรมอย่างยังยืน กลุ่มตัวอย่างประกอบดั้วยผู้ให้ข้อมูล 4 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มแรก เกษตรกร จำนวน 75 คน สำหรับรวบรวมข้อมูลทั่วไปในชุมชน กลุ่มสอง เกษตรกร จำนวน 37 คน สำหรับการจัดกิจกรรมสิ่งแวดล้อมศึกษา กลุ่มสาม เกษตรกร จำนวน 18 คน สำหรับการทดลองปฏิบัติจริง และกลุ่มสี่ ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 10 ท่าน ทั้งนี้ได้รวบรวมข้อมูลโดยใช้การสอบถาม การสัมภาษณ์ และการเสวนาผ่านกระบวนการกลุ่ม ผลการวิจัยพบว่า สาเหตุสำคัญที่ทำให้เกษตรกรมีรายได้ไม่เพียงพอและประสบปัญหาสิ่งแวดล้อมในชุมชนเนื่องจากเกษตรกรวางแผนการประกอบอาชีพเกษตรกรรมโดยเน้นปัจจัยการผลิตเป็นสำคัญ ด้วยเหตุนี้รูปแบบสิ่งแวดล้อมศึกษาเพื่อการจัดการเกษตรกรรมโดยเน้นปัจจัยการผลิตเป็นสำคัญ ด้วยเหตุนี้รูปแบบสิ่งแวดล้อมศึกษาเพื่อการจัดการเกษตรกรรมอย่างยั่งยืนจึงเป็นการบูรณาการระหว่างแนวคิดมสิ่งแวดล้อมศึกษากับหลักการบริหารโครงการบนฐานของทฤษฏีระบบ ประกอบด้วย 7 ขั้นตอน ได้แก่ หนึ่ง การศึกษาสิ่งแวดล้อมในชุมชน สอง การสังเคราะห์รูปแบบสิ่งแวดล้อมศึกษาเพื่อการจัดการเกษตรกรรมอย่างยั่งยืน สาม การนำรูปแบบฯไปเป็นองค์ประกอบในปัจจัยนำเข้าทางสิ่งแวดล้อมศึกษา สี่ การจัดกระบวนการสิ่งแวดล้อมศึกษา ห้า ผลการเรียนรู้สิงแวดล้อมศึกษา หก การจัดการสิ่งแวดล้อม และเจ็ด คุณภาพชีวิตและสิ่งแวดล้อมในชุมชน อย่างไรก็ตามสิ่งแวดล้อมศึกษาถือเป็นปัจจัยสำคัญที่นำไปสู่การพัฒนาคุณาถกสิ่งแวดล้อม ส่วนการบริหารโครงการจะแนแนวทางนำไปสู่การมีรายได้เพิ่มขึ้นจากการประกอบอาชีพเกษตรกรรม ทั้งนี้ผลการประเมินประสิทธิภาพรูปแบบฯ ดังกล่าวพบว่า เกษตรกรสามารถวางแผนการประกอบอาชีพเกษตรกรรมที่นำไปสู่การมีรายได้เพิ่มขึ้นและมีความตั้งใจที่จะจัดการอาชีพเกษตรกรรมที่เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อมในระดับมากที่สุด นอกจากนี้ผลสัมฤทธิ์เกี่ยวกับการเรียนรู้ของเกษตรกรก่อนและหลังการจัดกิจกรรมสิ่งแวดล้อมศึกษาพบว่า มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการประกอบอาชีพเกษตรกรรมที่นำไปสู่การมีรายได้ที่เพียงพอและการจัดการสิ่งแวดล้อมในชุมชนอย่างมีคุณภาพนั้น เกษตรกรและหน่วยงานที่เกี่ยวข้องกับการพัฒนาเกษตรกรควรดำเนินการเชิงบูรณาการระหว่างแนวคิดสิ่งแวดล้อมศึกษากับหลักการบริหารโครงการโดยเน้นผลงานหรือโครงการที่ให้ความสำคัญกับวิธีการที่สามารถบรรลุวัตถุประสงค์ตามความต้องการของเกษตรกรได้อย่างมีประสิทธิภาพ
Mahidol University
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2008
Modified: 2553-06-22
Issued: 2010-06-16
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH C564e 2008
eng
Spatial: Thailand
Spatial: Thailand
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4636202.pdf 14.84 MB421 2024-07-02 14:15:29
ใช้เวลา
0.220345 วินาที

Chutathip Thawornratana
Title Contributor Type
Environmental education for sustainable agriculture management
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chutathip Thawornratana
Wee Rawang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wee Rawang
Title Creator Type and Date Create
Integration of environmental education for teachers in basic education schools
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wee Rawang
Seree Woraphong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effectiveness on training information and communication technology by Khmer language software : a case study of the National Institute of Education Cambodia
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wee Rawang
Sangvath, Chheang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The administrators' opinions on implementation of autonomy in public specialized Universities in Hanoi
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wee Rawang
Nga, Ngo Phuong, 1967-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Participation on herbal plant conservation and development for village health volunteers in Soong-Nern district, Nakhonratchasima province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wee Rawang
Sureeporn Neadgratoke
วิทยานิพนธ์/Thesis
Opinions of teachers and school management board on management of higher secondary schools in Thimphu Bhutan
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wee Rawang
Kinley Gyeltshen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Environmental education for sustainable agriculture management
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wee Rawang
Chutathip Thawornratana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Leadership styles of school principals in Colombo district Sri Lanka
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wee Rawang
Dumina Dharshani Lellupitiya
วิทยานิพนธ์/Thesis
A model of environmental education for water resource management in rural communities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattaraboon Pichayapaiboon;Wee Rawang;Porntida Visaetsilapanonta
Yingsak Nitising
วิทยานิพนธ์/Thesis
A strategy of environmental education for participatory management in Tham Phet-Tham Thong Forest Park, Nakhon Sawan province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wee Rawang;Rachanont Supapongpichate;Pattaraboon Pichayapaiboon
Thasanapat Panprom.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A model of cultural heritage management for sustainable tourism in the old town
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanang Kantamaturapoj;Nug-rob Rawangkarn;Tiamsoon Sirisrisak;Wee Rawang
Tritsana Sorat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 21
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,428
รวม 3,449 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 224,184 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 957 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 934 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 124 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 72 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 16 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 15 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 8 ครั้ง
รวม 226,310 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101