แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effects of group therapy based on psychodrama theory and therapeutic factors on emotional intelligence in male juvenile offenders at Sirindhorn Juvenile Vocational Training Center for Boys
ผลของกลุ่มบำบัดผลของกลุ่มบำบัดตามทฤษฏีละครจิตบำบัดและปัจจัยบำบัด ต่อความฉลาดทางอารมภ์ในเยาวชนชายกระทำผิดที่อยู่ในศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชนสิรินธร

LCSH: Adolescent psychotherapy
LCSH: Child psychotherapy
LCSH: Drama -- Therapeutic use
LCSH: Group counseling
LCSH: Psychodrama -- Adolescent
LCSH: Psychodrama -- Child
Abstract: This study is a quasi – experimental research design and aims to study the effects of group therapy based on psychodrama theory and therapeutic factors on emotional intelligence. The subjects of this study were male juvenile offenders, 18-24 years of age, at Sirindhorn Juvenile Vocational Training Centre for Boys, during the academic year 2007 . Thirty-one male juvenile offenders met the inclusion criteria. Study participants were randomly divided into two groups.There were16 males in the experimental group and 15 males in the control group. The experimental group participated in the program of group therapy based on psychodrama theory, with 8 people per group following the program of 2 2- hours sessions per week for 5 weeks, altogether 10 sessions. The control group received the regular activity of the Sirindhorn Juvenile Vocational Training Centre for Boys. The research instruments used in this study were comprised of 2 parts: 1) Instruments for data collection consisting of : A Questionnaire on Emotional Intelligence, the therapeutic factors recording form and the therapeutic factor cards; 2) The instrument for conducting the research which was the group therapy based on psychodrama theory program. The findings of this study are as follows: 1) After the experiment, the mean scores of each aspect and the overall score of emotional intelligence of the experimental group were statistically significantly higher than the mean scores obtained before the experiment (p < .05). 2) After the experiment, the mean gain scores of the goodness, competence aspects and the overall score of emotional intelligence of the experimental group were statistically significantly higher than those of the control group(p < .05). However, the mean gain score of the happiness aspect of emotional intelligence of the experimental group was not statistically significantly higher than that of the control group. 3) At the end of the group sessions, there were 12 therapeutic factors rated by both group leader and group members. Among the top five factors, Universality, Altruism, and Imparting information were three therapeutic factors which were rated congruently between the group leader and group members. These results suggest that psychiatric and mental health nurses can apply group therapy based on psychodrama theory to develop emotional intelligence in their practice, education and nursing research
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง เพื่อศึกษาผลของกลุ่มบำบัดตามทฤษฎีละครจิตบำบัดและปัจจัย บำบัดต่อความฉลาดทางอารมณ์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา เป็นเยาวชนชายกระทำผิดที่เข้ารับการฝึกและ อบรมวิชาชีพในศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชนสิรินธรประจำปีการศึกษา 2550 จำนวน 31 คน แบ่งโดยวิธีการ สุ่มตัวอย่างแบบง่าย ออกเป็นกลุ่มทดลอง 16 คน และกลุ่มควบคุม 15 คน กลุ่มทดลองได้เข้าร่วมกลุ่มบำบัดตาม ทฤษฎีละครจิตบำบัดครั้งละ 8 คน สัปดาห์ละ 2 ครั้งๆละ 2 ชั่วโมง รวมทั้งหมด 10 ครั้ง เป็นเวลา 5 สัปดาห์ ส่วน กลุ่มควบคุมได้รับกิจกรรมปกติจากศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชนสิรินธร เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมี 2 ประเภทคือ 1)เครื่องมือสำหรับเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบประเมินความฉลาดทางอารมณ์, แบบบันทึกปัจจัย บำบัดและบัตรปัจจัยบำบัด 2) เครื่องมือสำหรับทดลอง ได้แก่โปรแกรมกลุ่มบำบัดตามทฤษฎีละครจิตบำบัด ผล การศึกษาพบว่า 1) เมื่อสิ้นสุดการทดลอง กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์ในภาพรวมและรายด้านสูง กว่าก่อนทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .05) 2) เมื่อสิ้นสุดการทดลอง กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์ในภาพรวม, ด้านดี และด้าน เก่ง เพิ่มขึ้นสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .05) ในขณะที่พบว่า คะแนนเฉลี่ยความฉลาดทาง อารมณ์ด้านสุขของกลุ่มทดลองเพิ่มขึ้นสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ 3) เมื่อสิ้นสุดกระบวนการดำเนินกลุ่ม มีปัจจัยบำบัดเกิดขึ้นทั้ง 12 ปัจจัย โดยปัจจัยที่ผู้นำกลุ่มและ สมาชิกกลุ่มประเมินเหมือนกันในห้าอันดับแรก มี 3 ปัจจัย ได้แก่ ปัจจัย ความรู้สึกร่วม (Universality), ความเอื้อ อาทรต่อผู้อื่น (Altruism) และ การเรียนรู้ข้อมูลใหม่ (Imparting information) จากผลการศึกษาครั้งนี้ เสนอว่า พยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวชสามารถนำกลุ่มบำบัดตามทฤษฎีละครจิต บำบัดเพื่อการพัฒนาความฉลาดทางอารมณ์ไปใช้เป็นแนวทางในการพัฒนางานทางการพยาบาล การศึกษาและ การวิจัยทางการพยาบาลต่อไป
Mahidol University
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2008
Modified: 2553-06-22
Issued: 2010-06-14
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH S943e 2008
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4837047-metadata.pdf 2.19 MB206 2024-03-21 11:19:33
ใช้เวลา
0.258702 วินาที

Suda Rongmuang
TiTiwone Thumapiroj
Title Creator Type and Date Create
The effects of group counseling based on ohlsen on self-esteem in abused girls
มหาวิทยาลัยมหิดล
Titiwone Thumapiroj
Nitaya Sintu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of empowerment program on adolescents' self-esteem and depression
มหาวิทยาลัยมหิดล
Titiwone Thumapiroj
Phakason Sonwai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of adaptive behavior promotion program for family caregivers of schizophrenic patients on adaptation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Titiwone Thumapiroj
Theerayut Keudsang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of sexual health education progam on knowledge, attitudes, and sexual health care behaviors of caregivers for mentally retarded girls
มหาวิทยาลัยมหิดล
Titiwone Thumapiroj
Nillachorn Yenyazun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationships between sense of coherence, spiritual well-being and smoking behavior in adolescents
มหาวิทยาลัยมหิดล
Titiwone Thumapiroj
Wanwisa Meesawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of group therapy based on psychodrama theory and therapeutic factors on emotional intelligence in male juvenile offenders at Sirindhorn Juvenile Vocational Training Center for Boys
มหาวิทยาลัยมหิดล
TiTiwone Thumapiroj
Suda Rongmuang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of group counseling on loneliness in the elderly
มหาวิทยาลัยมหิดล
Titiwone Thumapiroj;Yuwadee Luecha
Kingkaew Sangsawang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of individual counseling on anxiety in mastectomy patients
มหาวิทยาลัยมหิดล
Titiwone Thumapiroj;Yuwadee Luecha
Sununta Tangpanithandee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 99
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,985
รวม 2,084 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 108,997 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 780 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 767 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 96 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 11 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 3 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
รวม 110,666 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.63