แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effects of background music on an attention task in AD/HD children : an electroencephalography study
ผลของการฟังดนตรีที่มีต่อการทำงานที่ต้องใช้สมาธิอย่างต่อเนื่องในเด็กสมาธิสั้นอยู่ไม่นิ่งโดยการศึกษาด้วยวิธีการวัดคลื่นสมอง

LCSH: Attention-deficit-disordered children -- Education
LCSH: Attention-deficit hyperactivity disorder
LCSH: Music -- Psychological aspects
LCSH: Electroencephalography
Abstract: The core symptoms of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (AD/HD) are hyperactivity, impulsivity and inattentiveness. It was thought that an environment shielded from noise would improve the focus and sustain the attention span of AD/HD children. However, research has proven that this thought was unclear. Therefore, we studied whether background music (Mozart’s sonata, K.448 and nonverbal pop music) worsens or improves the cognitive performance in an attention-demanding task in AD/HD children. 17 AD/HD boys and 16 healthy boys, all 10-12 years of age, participated in the project. Electroencephalography recording was performed during a baseline condition (eyes-open, eyes-closed) and a continuous performance task (CPT; go/nogo paradigm) with and without the background music. At the ERP level, we found that music had a negative impact on AD/HD children’s attentional control. This was proven by decreased Go-P300 amplitude; however this Go-P300 amplitude did not affect normal children’s attention. Furthermore, whereas pop music aided normal children in inhibiting their prepared motor responses it did not benefit AD/HD children. Normal children had a decreased number of commission errors, but AD/HD children did not. In addition, we did not find a “Mozart” effect on either attentive or inhibitory control in either group. The behavioral data is consistent with the ERP data, insofar as there are no significant differences in omission errors (reflecting attentive control). At the EEG level, both types of music did not improve the spectral brain activity in AD/HD children, but Mozart’s music seems to have aggravated the abnormal pattern in the brain activity of AD/HD children. This was reflected by their increased theta activity and decreased alpha activity. In contrast, when the AD/HD children listened to pop music, this pattern was not observed.
Abstract: อาการหลักของเด็กสมาธิสั้นอยู่ไม่นิ่งคือ ซุกซนอยู่ไม่นิ่ง หุนหันพลันแล่น และสมาธิสั้น มี ความเชื่อมานานแล้วว่าสภาพแวดล้อมที่ปราศจากเสียงรบกวนจะช่วยทำให้เด็กสมาธิสั้นอยู่ไม่นิ่งมี สมาธิในการทำงานดีขึ้น แต่ยังไม่พบรายงานที่ชัดเจนในเรื่องนี้ ดังนั้นงานวิจัยชิ้นนี้จึงมุ่งศึกษาและ เปรียบเทียบว่าการฟังดนตรีโมสาร์ท (Mozart sonata, K.448) และดนตรีไทยบรรเลงแนวป็อป (nonverbal pop music) จะทำให้การทำงานที่ต้องใช้สมาธิในเด็กสมาธิสั้นอยู่ไม่นิ่งดีขึ้นหรือแย่ ลง เด็กสมาธิสั้นอยู่ไม่นิ่ง 17 คน และเด็กปกติ 16 คน ซึ่งเป็นเด็กผู้ชายอายุ 10-12 ปี ได้เข้าร่วมงาน วิจัยนี้ โดยเด็กแต่ละคนได้รับการตรวจวัดคลื่นสมองขณะที่นั่งหลับตา, ลืมตา และ เล่นเกม คอมพิวเตอร์ที่สามารถตรวจวัดความมีสมาธิอย่างต่อเนื่องได้ (continuous performance task: go/nogo paradigm) ในสภาวะที่มีและไม่มีเสียงดนตรี จากผลการทดสอบพบว่า การฟังดนตรี ส่งผลในแง่ลบต่อการควบคุมสมาธิในเด็กสมาธิสั้นอยู่ไม่นิ่งโดยดูได้จากค่าแอมพลิจูดของ Go- P300 ที่ลดลงแต่ไม่มีผลดังกล่าวในเด็กปกติ และยังพบอีกว่า ดนตรีป็อปช่วยทำให้เด็กปกติมี พฤติกรรมการยับยั้งตัวเองดีขึ้น ซึ่งสะท้อนจากคะแนน commission error ลดลง แต่เด็กสมาธิสั้น อยู่ไม่นิ่งไม่ได้รับผลประโยชน์ดังกล่าว นอกจากนี้กลับไม่พบผลใดๆของดนตรีโมสาร์ทที่มีต่อการ ควบคุมสมาธิและการควบคุมการยับยั้งชั่งใจในเด็กทั้งสองกลุ่ม เพราะว่าไม่มีความแตกต่างใดๆ ของคะแนน omission error การฟังดนตรียังไม่ได้ช่วยให้คลื่นสมองในเด็กสมาธิสั้นอยู่ไม่นิ่งดีขึ้น แต่กลับดูเหมือนว่าดนตรีโมสาร์ทจะเพิ่มความผิดปกติของคลื่นสมองในเด็กสมาธิสั้นอยู่ไม่นิ่งโดยดู ได้จากการเพิ่มขึ้นของคลื่นธีตาและการลดลงของคลื่นแอลฟาเมื่อเปรียบเทียบกับดนตรีป็อป
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2007
Modified: 2553-06-21
Issued: 2010-06-11
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH W664e 2007
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: Neurosciences
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4636067.pdf 4.34 MB937 2025-08-23 14:26:47
ใช้เวลา
0.388835 วินาที

Wilairat Khampan
Title Contributor Type
The effects of background music on an attention task in AD/HD children : an electroencephalography study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wilairat Khampan
Koeppe, Caroline
วิทยานิพนธ์/Thesis
Koeppe, Caroline
Title Creator Type and Date Create
The effects of background music on an attention task in AD/HD children : an electroencephalography study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Koeppe, Caroline
Wilairat Khampan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104