แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The construction of school music curriculum according to 2544 B.E. basic education curriculum of school groups under the education office's, Bangkok metropolitan administration
การจัดทำหลักสูตรสถานศึกษา ‪(สาระดนตรี)‬ ตามหลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2544 ของครูดนตรีในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร

keyword: National education curriculum
LCSH: Music -- Curricula -- Thailand -- Bangkok
Abstract: This research was to investigate the preparation of school curriculums (music) based on the Basic Education Curriculum B.E. 2544 (2001) among the music teachers under supervision of the BMA (Bangkok Metropolitan Administration), Office of Education, Bangkok. Data were investigated from response to a questionnaire given to 100 music teachers in the Art Content Group (music) in 50 official areas, 2 schools from each area, and 1 music teacher from each school in the academic year 2005. It was found that : With the procedures of preparing curriculums, the music teachers adequately received documents and acquired scholarly knowledge. There were analyses of information and preparation of curriculums in every procedure. Most teachers appropriately formulate the curriculum to meet the locality / community needs because they see the importance of curriculum preparation. Most teachers effectively learned musical knowledge and skills. They are concerned that the curriculum advisor should have expertise in the musical field, which will make them more confident in curriculum preparation. In regard to problems and limitations of the curriculum preparation, teachers have problems in middle level because they were not effectively trained. Most problems met were with the school committee, community and guardians who were unlikely to cooperate or least participate. Also, experts advising in curriculum preparation were not knowledgeable in music. This made them unconfident whether curriculums were effective. Factors facilitating the curriculum preparation were budget, music advisor support from superiors, and cooperation of the locality / community, which required cooperation in every aspect. The feedback of the construction of school music curriculum was positive. Students successfully achieved the objective, acquired cognition and followed the obligations of the music teacher precisely by the curriculum goals.
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค ์เพื่อศึกษาการจัดทำหลักสูตรสถานศึกษา (สาระดนตรี) ตามหลักสูตรการศึกษา ขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2544 ของครูดนตรีในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักการศึกษา กรุงเทพมหานคร โดยศึกษาข้อมูลจากการตอบแบบสอบถามของครูผู้สอนดนตรีศึกษาในกลุ่มสาระการเรียนรู้ศิลปะ (สาระดนตรี) ใน 50 เขต จำนวนเขตละ 2 โรงเรียน โรงเรียนละ 1 คน จำนวน 100 คน ในปีการศึกษา 2548 ผลการวิจัยพบว่า ขั้นตอนการจัดทำหลักสูตร ครูได้รับเอกสารและความรู้ทางวิชาการในการจัดทำหลักสูตรอย่างเหมาะสม มีการวิเคราะห์ข้อมูล และการจัดทำหลักสูตรครบทุกขั้นตอน ครูส่วนใหญ่จัดทำหลักสูตรได้เหมาะสมกับท้องถิ่น/ ชุมชน เนื่องจากเห็นความสำคัญของการจัดทำหลักสูตร ครูส่วนใหญ่มีความรู้ทางวิชาการดนตรี และมีทักษะด้าน ดนตรีเป็นอย่างดี และครูมีความเห็นว่าวิทยากรที่มาให้การอบรมในการเขียนหลักสูตรดนตรีควรเชี่ยวชาญด้าน ดนตรีโดยตรง จะทำให้ครูมีความมั่นใจในการเขียนหลักสูตรมากขึ้น ปัญหาอุปสรรคในการจัดทำหลักสูตร ครูมี ปัญหาในการจัดทำหลักสูตรขั้นตอนต่าง ๆ อยู่ในระดับปานกลาง ทั้งนี้เนื่องจากครูได้รับการอบรมการทำหลักสูตร อย่างเหมาะสม ปัญหาที่ครูส่วนใหญ่พบคือ คณะกรรมการสถานศึกษา ชุมชน และผู้ปกครอง ไม่ค่อยร่วมมือใน การจัดทำหลักสูตรหรือมีส่วนในการจัดทำหลักสูตรน้อย และวิทยากรที่มาแนะนำการเขียนหลักสูตรไม่มีความรู้ ด้านดนตรี ทำให้ครูขาดความเชื่อมั่นว่าหลักสูตรมีประสิทธิภาพหรือไม่ ปัจจัยที่เอื้อต่อการจัดทำหลักสูตร ครูคิดว่า มีปัจจัยหลายด้านทั้งงบประมาณ วิทยากร และการสนับสนุนจากผู้บังคับบัญชา การเตรียมบุคลากรในการทำ หลักสูตร ความร่วมมือของชุมชน/ท้องถิ่น ต้องเหมาะสมในทุก ๆ ด้าน ภาพสะท้อนการใช้หลักสูตร นักเรียนบรรลุ วัตถุประสงค์ของหลักสูตรดี มีความรู้ความเข้าใจ และปฏิบัติตามข้อกำหนดของครูผู้สอนได้ตรงจุดมุ่งหมายของ หลักสูตร
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2006
Modified: 2553-06-17
Issued: 2010-06-04
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740476007
CallNumber: TH S959c 2006
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Music
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4437419.pdf 2.66 MB129 2024-06-16 22:21:17
ใช้เวลา
0.344635 วินาที

Supannee Namwong
Title Contributor Type
The construction of school music curriculum according to 2544 B.E. basic education curriculum of school groups under the education office's, Bangkok metropolitan administration
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supannee Namwong
Anant Narkkong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Anant Narkkong
Title Creator Type and Date Create
Data bank of traditional Thai drums sound samplers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anant Narkkong
Montree Nuchdonphai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The construction of school music curriculum according to 2544 B.E. basic education curriculum of school groups under the education office's, Bangkok metropolitan administration
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anant Narkkong
Supannee Namwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 25
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,211
รวม 2,236 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 197,712 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 234 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 211 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 73 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 22 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 6 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 198,267 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124