แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Patients' perception and satisfaction following orthognathic surgery
ความรู้สึกและความพึงพอใจของผู้ป่วยภายหลังการจัดฟันร่วมกับการผ่าตัด

LCSH: Mouth -- Surgery
MeSH: Perception
MeSH: Personal Satisfaction
Abstract: The purposes of this study were to investigate Thai patients’ perceptions of postsurgical problems or difficulties, long-term side-effects, treatment benefits and patients’ satisfaction following orthognathic surgery. The samples were 84 orthodontic-orthognathic surgery patients who had undergone orthognathic surgery 2 months to 5 years previously. Data were collected by questionnaires. Statistical analysis used was descriptive analyses. Chi-square analyses and Fisher’s Exact tests were used to determine the relationship between age, sex, type of operation, postoperative period and the dependent variables. The results were as follows: 1. Most of the orthognathic patients were satisfied with the overall treatment (98%) and the treatment outcomes (79-98%). The high rate of satisfaction was due to the surgical goals of patients being fulfilled. Dental esthetics was perceived as the largest improvement and was very satisfactory to by most patients. This was followed by facial esthetics, self-confidence, social interaction, masticatory function and speech. 2. Numbness, facial swelling, eating difficulty, pain, speaking difficulty, and tiredness, are common in immediate postsurgery. Most symptoms disappeared within 3 months after surgery. Chewing difficulty continued as long as 12-24 months due to incomplete orthodontic treatment. Slight numbness continued for longer but did not disturb the patients’ daily lives. Immediate postsurgical problems or long-term side-effects did not affect long-term satisfaction (1-5 years postsurgery). Age, sex, type of operation were not the predictors of satisfaction. 3. Dissatisfactions mainly concerned the preparation and the details of information about postsurgical problems, postsurgical care and facial appearance change after surgery. These findings suggest that proper treatment planning should encompass dental esthetics and avoid large amount of dental compensation. Patient preparation and information for surgery and recovery are essential and clinicians should be alert to the need for comprehensive preoperative preparation
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความรู้สึกของผู้ป่วยในเรื่องปัญหาและความยุ่งยากภายหลังการ ผ่าตัดขากรรไกร ผลกระทบในระยะยาว ประโยชน์ที่ได้รับจากการรักษา และความพึงพอใจที่มีต่อการรักษาด้วย การจัดฟันร่วมกับการผ่าตัด กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ป่วยจัดฟันร่วมกับการผ่าตัดที่ผ่านการผ่าตัดมาแล้วเป็นระยะเวลา 2 เดือน จนถึง 5 ปี จำนวน 84 คน เก็บข้อมูลโดยแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ descriptive analyses ประเมินความสัมพันธ์ระหว่างอายุ เพศ ชนิดของการผ่าตัด และระยะเวลาภายหลังการผ่าตัด กับตัวแปรตามด้วย Chi-square analyses และ Fisher’s Exact tests ได้ผลดังนี้ 1. ผู้ป่วยส่วนใหญ่ 98 เปอร์เซ็นต์พึงพอใจกับการรักษาโดยรวม และ 79-98 เปอร์เซ็นต์พึงพอใจกับ ผลการรักษา ความพึงพอใจในระดับสูงนี้เป็นเพราะจุดประสงค์ในการมารับการรักษาของผู้ป่วยได้รับการ ตอบสนองเป็นอย่างดี โดยที่ผู้ป่วยส่วนใหญ่รู้สึกว่าการเรียงตัวของฟันและการสบฟันมีความสวยงามเพิ่มขึ้นมาก ที่สุดและรู้สึกพึงพอใจมากที่สุด รองลงมาได้แก่ความสวยงามของใบหน้า ความมั่นใจในตัวเอง ปฏิสัมพันธ์ทาง สังคม การบดเคี้ยวอาหาร และการพูด 2. อาการที่พบได้ทั่วไปภายหลังการผ่าตัดในระยะแรกได้แก่อาการชา บวมบริเวณใบหน้า กินอาหาร ลำบาก เจ็บปวด พูดลำบาก และอ่อนเพลีย อาการส่วนใหญ่จะหายไปภายในระยะเวลา 3 เดือนหลังการผ่าตัด แต่ ผู้ป่วยยังคงกินอาหารไม่สะดวกนานถึง 12-24 เดือนเนื่องมาจากการจัดฟันที่ยังไม่เสร็จสมบูรณ์ และยังคงมีอาการ ชาได้นานกว่านั้น แต่เป็นอาการเพียงเล็กน้อยและไม่กระทบต่อการดำรงชีวิตของผู้ป่วย อาการภายหลังการผ่าตัด ในระยะแรกและผลกระทบในระยะยาวเหล่านี้ไม่มีผลต่อความพึงพอใจของผู้ป่วยในช่วง 1-5 ปีภายหลังการผ่าตัด อายุ เพศ และชนิดของการผ่าตัดไม่มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจ 3. สิ่งที่ผู้ป่วยรู้สึกไม่พึงพอใจส่วนใหญ่เกี่ยวข้องกับการเตรียมและการให้รายละเอียดเกี่ยวกับปัญหา ภายหลังการผ่าตัด การดูแลภายหลังการผ่าตัด และการเปลี่ยนแปลงของใบหน้าภายหลังการผ่าตัด จากผลการศึกษา ชี้ให้เห็นถึงความสำคัญในการวางแผนการรักษาที่ต้องตระหนักถึงความสวยงามของ ฟันและหลีกเลี่ยงการ compensate ฟันที่มากเกินไป อีกทั้งชี้ให้เห็นถึงความสำคัญในการเตรียมและให้ความรู้ ความเข้าใจแก่ผู้ป่วยให้มากขึ้น
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2006
Modified: 2553-06-15
Issued: 2010-06-01
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740470823
CallNumber: TH B976p 2006
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: Orthodontics
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4537400.pdf 1.38 MB162 2019-12-25 14:43:02
ใช้เวลา
-0.696704 วินาที

Busarin Katakul
Title Contributor Type
Patients' perception and satisfaction following orthognathic surgery
มหาวิทยาลัยมหิดล
Busarin Katakul
Passiri Nisalak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Passiri Nisalak
Title Creator Type and Date Create
Association between insertion torque and the success of mini-screws used as orthodontic anchorage
มหาวิทยาลัยมหิดล
Passiri Nisalak
Chanikarn Srinok
วิทยานิพนธ์/Thesis
Patients' perception and satisfaction following orthognathic surgery
มหาวิทยาลัยมหิดล
Passiri Nisalak
Busarin Katakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Initial tensile bond strength among various types of orthodontic adhesives
มหาวิทยาลัยมหิดล
Passiri Nisalak
Rattiya Phunyanant
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparison of parameters for describing sagittal jaw relationships
มหาวิทยาลัยมหิดล
Passiri Nisalak
Aumaporn Lerloy
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 12
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,218
รวม 4,230 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 159,115 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,591 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 475 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 79 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 20 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 14 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
รวม 161,307 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.212