แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development of emergency nursing service in Bangkok Christian hospital, Church of Christ in Thailand, 2003
การพัฒนางานบริการพยาบาลผู้ป่วยอุบัติเหตุและฉุกเฉิน โรคพยาบาลกรุงเทพคริสเตียน สภาคริสตจักรแห่งประเทศไทย พ.ศ. 2546

MeSH: Emergency Nursing
Abstract: The emergency unit of a hospital must provide nursing services to accident and emergency patients. If the patients do not receive the immediate help, they may die or become disabled. Emergency units have a lot of problems such as poor preparation at the start of shifts and unclear nursing processes. Preparation and processes need to be improved in a way that satisfies medical staff, administrators and patients. A new working model that address these problems was designed for the emergency unit at Bangkok Christian hospital. The experimental model was implemented by a new working models for three months. A pre-test and post-test using checklists, record forms and questionnaires to medical staff, administrator and patients were used to assess quality of service, quantity of services delivered, length of time of services and the satisfaction of the people involved. The results were analyzed by Man Whitney U Test and t-test at alpha 0.05. It was found that after implementing the new working model, the correctness of preparation on personnel before the performance was improved (p < 0.001) and the satisfaction of the related people was also higher (p < 0.001). The average time from walk-in until seeing a doctor decreased (p < 0.001). While wage expenses increased. It was shown that the new working model constructed by the researcher was effectiveness and appropriateness for the experimental area because implementation was good with a clear system, and was accepted by the related people from the beginning. The recommendation and suggestions in this research are that follow-up and evaluation should be done in order to improve the service continuously. Moreover, the experience in this development model should be applied in emergency service and other tasks in the hospital for continuous improvement.
Abstract: หน่วยงานอุบัติเหตุและฉุกเฉินต้องให้การบริการรักษาพยาบาลผู้บาดเจ็บจากอุบัติเหตุและเจ็บป่วย อย่างกะทันหันที่อยู่ในภาวะวิกฤตที่ต้องการความช่วยเหลืออย่างเร่งด่วนและฉับไว ซึ่งถ้าผู้รับบริการไม่ได้รับการ ช่วยเหลืออย่างทันท่วงที หรือไม่ถูกต้อง จะส่งผลทำให้ผู้รับบริการเสี่ยงต่อการเสียชีวิตหรือเกิดความพิการได้ ปัญหาเกี่ยวกับงานบริการรักษาพยาบาลผู้ป่วยอุบัติเหตุและฉุกเฉินมีมากมาย ทั้งในด้านปริมาณงาน คุณภาพงาน เวลา และ ความพึงพอใจของผู้ที่เกี่ยวข้อง งานให้การบริการรักษาพยาบาลผู้ป่วยอุบัติเหตุและฉุกเฉิน จึงเป็นงานที่ มีความสำคัญและสมควรได้รับการปรับปรุงแก้ไข เพื่อให้การปฏิบัติงานเป็นไปอย่างมีประสิทธิภาพก่อให้เกิดผล ดีต่อผู้ป่วย ก่อให้เกิดความพึงพอใจทั้งต่อผู้มาใช้บริการ ต่อผู้ปฏิบัติงาน และต่อผู้บริหาร ผู้วิจัยจึงทำวิจัยปฏิบัติ การกึ่งทดลองชนิดสองกลุ่ม เปรียบเทียบก่อนกับหลังการพัฒนางาน โดยนำหลักวิชาการต่าง ๆ มาประยุกต์ในการ สร้างรูปแบบการดำเนินงานใหม่ของงานบริการรักษาพยาบาลผู้ป่วยอุบัติเหตุและฉุกเฉิน แล้วนำไปทดลองใช้เป็น เวลา 3 เดือนในโรงพยาบาลกรุงเทพคริสเตียน โดยให้หน่วยอุบัติเหตุและฉุกเฉินโรงพยาบาลเซ็นหลุยส์เป็นกลุ่ม ควบคุม เปรียบเทียบผลการดำเนินงานในด้าน ปริมาณงาน คุณภาพงาน ความพึงพอใจ เวลา และ ค่าใช้จ่าย ด้วยค่า สถิติแมนวิทนี ยู และ ค่าสถิติ ที ที่ระดับ แอลฟา = 0 .05 ผลการวิจัยพบว่า หลังนำรูปแบบใหม่ไปดำเนินการ มีการเตรียมความพร้อมด้านบุคลากรก่อนเริ่ม ปฏิบัติงานสูงขึ้น (p < 0.001) ความพึงพอใจของผู้เกี่ยวข้องสูงขึ้น (p < 0.001) ระยะเวลาเฉลี่ยตั้งแต่ผู้ป่วยเข้ามารับ บริการในหน่วยงานจนกระทั่งได้พบแพทย์ลดลง (p < 0.001) ในขณะที่ค่าใช้จ่ายเพิ่มขึ้นแต่เป็นค่าลงทุนด้าน บุคลากร แสดงให้เห็นว่ารูปแบบการดำเนินงานการบริการรักษาพยาบาลผู้ป่วยอุบัติเหตุและฉุกเฉินที่ผู้วิจัยสร้าง ขึ้น เป็นรูปแบบที่มีประสิทธิภาพและเหมาะสมกับพื้นที่ทดลอง เนื่องจากมีระบบงานที่ชัดเจน ถูกต้องตาม หลักวิชาการ และมีวิธีการนำรูปแบบไปดำเนินการที่ดี เป็นที่ยอมรับของผู้เกี่ยวข้อง ได้เสนอแนะให้มีการติดตาม ประเมินผลเป็นระยะ ๆ เพื่อปรับปรุงพัฒนางานอย่างต่อเนื่อง และควรนำประสบการณ์ที่ได้ในการทำวิจัยครั้งนี้ ไปประยุกต์ใช้ในการพัฒนา ทั้งงานบริการผู้ป่วยฉุกเฉินและงานอื่น ๆ ของโรงพยาบาลต่อไป
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2004
Modified: 2553-06-10
Issued: 2010-03-30
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740454844
CallNumber: TH K45d 2004
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4536369.pdf 3.42 MB65 2023-12-23 19:27:27
ใช้เวลา
0.229116 วินาที

Khounjit Mansak
Title Contributor Type
Development of emergency nursing service in Bangkok Christian hospital, Church of Christ in Thailand, 2003
มหาวิทยาลัยมหิดล
Khounjit Mansak
Somchart Torugsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Somchart Torugsa
Title Creator Type and Date Create
Orders transcription development in male medical ward, Bangkok Metropolitan Administration General Hospital, Medical Service Department, 2002
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa;Samart Tanariyakul;Peera Krugkrunjit
Attaporn Thawornkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a pre-hospital care service, Phyathai 2 Hospital, Thailand, 2004
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa
Paungpaka Boonchum
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of out-patient service for hypertensive patients in Sabot Community Hospital, Lopburi province, 2002
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa
Atsawadej Salaauyporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of emergency service in Prachomklao Hospital, Petchaburi province, Office of the Permanent Secretary of Public Health, 2002
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa
Paradee Rattanachetsada
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of the nursing service for patients on a ventilator in Nakornpathom Hospital Thailand, fiscal year 2004
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa
Porntip Boonkantha
วิทยานิพนธ์/Thesis
The wastewater treatment plant management of community hospital, Ministry of Public Health in central region
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa
Suradej Praditbatuka
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of emergency nursing service in Bangkok Christian hospital, Church of Christ in Thailand, 2003
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa
Khounjit Mansak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nursing supervisory development of after hours nurse supervisors, Nursing Division, National Cancer Institute, Department of Medical Services, Thailand, 2005
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa
Alisa Chuangaroon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Client's perceived & expected service quality of PCU at Park Priew sub-district, Saraburi province, Thailand, 2005
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa
Siriporn Sittichoketum
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dietary service development in Sawangdaendin Crown Prince Hospital, Sakolnakorn province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa;Sumalee Singhaniyom;Suthep Vanichapol
Benjasin Uthaichut
วิทยานิพนธ์/Thesis
Out-patient service development in Rajavithi Hospital, Medical Services Department, Ministry of Public Health
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchart Torugsa;Sumalee Singhaniyom;Somkiat Khooarmornpattana
Sirima Jaiplum
วิทยานิพนธ์/Thesis
Parental practice of parental role responsiblilities in child care and child rearing
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pensri Phijaisanit;Vajira Singhakajen;Somchart Torugsa
Sumruay Yotawichit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cost-benefit analysis of antiretroviral therapy to adult patients with AIDS under the Universal Health Coverage in Chiangrai Regional Hospital
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sukhontha Kongsin;Sukhum Jiamton;Somchart Torugsa
Wannee Chaisiripenpak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,408
รวม 3,409 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 61,163 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 26 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 19 ครั้ง
รวม 61,208 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104