แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Understanding of physical therapists' roles in special school system in Thailand
ความเข้าใจบทบาทของนักกายภาพบำบัดในระบบการศึกษาพิเศษในประเทศไทย

MeSH: Physical Therapy
MeSH: Role
MeSH: Special Education -- Thailand
Abstract: A physical therapy service has been introduced in the special school system of Thailand, as a related service. However, roles of and services deliveried by physical therapists in the special school system have not been taken seriously. This study, therefore, surveyed understanding of roles and services of licensed physical therapists in the special school system by using a questionnaire. Questionnaires were mailed to 125 special school administrators, 300 teachers and 26 licensed physical therapists who were currently working with children with special needs in school settings (N = 451). The survey was conducted between May and July 2004. All participants were asked to return the questionnaires within two weeks. A postcard reminder was mailed to those who did not respond after the first two weeks. A second questionnaire followed in the fourth week after the first questionnaire was sent. Three hundred and thirty questionnaires were returned (73.2% response rate). This survey study revealed that 88-96% of the special school administrators and teachers knew the physical therapists’ roles and services in special school settings. In addition, 99-100% of the licensed physical therapists knew their own roles and services. Although most respondents reportedly knew what licensed physical therapists provide in both direct and indirect services, some services were not requested by school personnel or not provided by the licensed physical therapists appropriately. These services are essential for allowing students with disabilities to participate in activities in special school environments. Many respondents (70.5%) reportedly had other persons provide physical therapy services instead of licensed physical therapists. The possible reasons are a lack of good intercommunication, adherence to a medical therapy model rather than educational therapy model, and insufficient perception of significance of licensed physical therapists in a special educational environment. Therefore, an important factor in successful management and physical therapy service delivery in special educational environments is recognition and understanding of the significance of the physical therapists’ roles as a special education team member.
Abstract: งานกายภาพบำบัดได้เริ่มเข้ามามีบทบาทในระบบการศึกษาพิเศษในส่วนของบริการที่เกี่ยวข้องแต่ใน ประเทศไทยยังไม่พบว่ามีการศึกษาบทบาทและการบริการของนักกายภาพบำบัดในระบบการศึกษาพิเศษกันอย่าง จริงจัง ดังนั้นการศึกษาครั้งนี้จึงทำการสำรวจความเข้าใจบทบาทของนักกายภาพบำบัดในระบบการศึกษาพิเศษ โดยใช้แบบสอบถาม แบบสอบถามถูกส่งทางไปรษณีย์ไปยังผู้บริหารสถานศึกษา 125 คน, ครู 300 คน และนักกายภาพบำบัด 26 คนซึ่งทำงานในสถานศึกษาที่มีเด็กที่มีความต้องการพิเศษ การศึกษานี้ถูกสำรวจระหว่างเดือนพฤษภาคมถึง กรกฎาคม 2547 ผู้เข้าร่วมการศึกษาจะถูกขอให้ส่งแบบสอบถามกลับภายใน 2 สัปดาห์ ผู้ที่ไม่ส่งแบบสอบถาม กลับหลังจาก 2 สัปดาห์จะได้รับไปรษณียบัตรเพื่อติดตาม และส่งแบบสอบถามฉบับที่ 2 เพื่อติดตามผู้ที่ยังไม่ส่ง แบบสอบถามกลับหลังจากฉบับแรก 4 สัปดาห์ ได้รับแบบสอบถามตอบกลับมาจำนวน 330 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 73.2 ผลการสำรวจพบว่าร้อยละ 88 ถึง 96 ของผู้บริหารสถานศึกษาและครู รู้บทบาทและงานบริการของนัก กายภาพบำบัดในระบบการศึกษาพิเศษทั้งการบริการโดยตรงและโดยอ้อมเป็นอย่างดี นักกายภาพบำบัดร้อยละ 99 ถึง100 รู้บทบาทและงานบริการของตนเอง ถึงแม้ว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนมากรู้ว่านักกายภาพบำบัดสามารถ ให้บริการทั้งโดยตรงและโดยอ้อมได้ แต่บุคลากรของโรงเรียนไม่ได้ใช้บริการหรือนักกายภาพบำบัดไม่ได้ ให้บริการอย่างเหมาะสม ซึ่งบริการเหล่านี้มีความจำเป็นสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางร่างกาย เพื่อให้ สามารถร่วมทำกิจกรรมต่างๆในโรงเรียนพิเศษได้แต่ผู้ตอบแบบสอบถามถึงร้อยละ 70.5 ระบุว่ามีบุคลากรด้านอื่น ให้บริการทางกายภาพบำบัดแทนที่นักกายภาพบำบัด เหตุผลที่เป็นไปได้คือ การขาดการติดต่อสื่อสารที่ดี, การยึด ติดกับรูปแบบการบริการทางการแพทย์มากกว่ารูปแบบการบริการทางการศึกษา และการตระหนักถึงความสำคัญ ของนักกายภาพบำบัดในระบบการศึกษาพิเศษที่ไม่เพียงพอ ดังนั้นปัจจัยสำคัญในการจัดการและการให้บริการทาง กายภาพบำบัดที่ประสบความสำเร็จในระบบการศึกษาพิเศษก็คือ การยอมรับและความเข้าใจในความสำคัญของ บทบาทของนักกายภาพบำบัดในฐานะที่เป็นส่วนหนึ่งของทีมงานการศึกษาพิเศษ
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2004
Modified: 2553-03-20
Issued: 2010-02-26
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740454178
CallNumber: TH N964u 2004
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: Physical Therapy
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4536328.pdf 680.88 KB64 2022-12-06 09:23:21
ใช้เวลา
0.247401 วินาที

Nuengnuch Chuecharoen
Title Contributor Type
Understanding of physical therapists' roles in special school system in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nuengnuch Chuecharoen
Saipin Prasertsukdee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Saipin Prasertsukdee
Title Creator Type and Date Create
Effect of backward gait training with body weight support on a treadmill in children with cerebral palsy
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nuanlaor Thawinchai;Samatchai Chamnongkich;Saipin Prasertsukdee
Siriporn Klangkhokkruad
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reliability and validity of a pediatric functional obstacle course in Thai children
มหาวิทยาลัยมหิดล
Saipin Prasertsukdee
Soontharee Taweetanalarp
วิทยานิพนธ์/Thesis
Understanding of physical therapists' roles in special school system in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Saipin Prasertsukdee
Nuengnuch Chuecharoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Angular profile of lower extremity in Bangkokian children aged 3 to 7 years
มหาวิทยาลัยมหิดล
Saipin Prasertsukdee
Mullika Santayayon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparison of standing and walking balance between children with autism and typical children
มหาวิทยาลัยมหิดล
Saipin Prasertsukdee
Piyatida Naksakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparison of kinematic characteristics between children with cerebral palsy performing sit-to-stand with and without a walker
มหาวิทยาลัยมหิดล
Saipin Prasertsukdee
Pathamaluk Thanapan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of electrical stimulation on knee extensor in individuals with spastic diplegia
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Saipin Prasertsukdee;Nuanlaor Thawinchai;Jonjin Ratanapinunchai
Panida Hanphitakphong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of functional electrical stmulation (FES) when combined with gait training on treadmill in children with spastic diplegia
มหาวิทยาลัยมหิดล
Saipin Prasertsukdee;Chompunoot Suwanasri;Zeng Lertmanorat
Wimonrat Sakullertphasuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Test-retest reliability and internal consistency of cerebral palsy quality of life (CP QOL-child) questionnaire (Thai version)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Saipin Prasertsukdee;Piyatida Khajornchaikul
Khuanchanok Suwanna
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 12
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,468
รวม 3,480 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 315,645 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 1,138 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 716 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 278 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 77 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 8 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 317,876 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101