แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A guideline to control drug stores according to the drug bill
แนวทางการควบคุมร้านขายยาตามร่างพระราชบัญญัติยา

LCSH: Drugstores
LCSH: Drugs -- Law and legislation
Abstract: The purpose of this research was to propose a guideline to control drug stores according to the drug bill for competent officials at the provincial and district levels according to the Drug Act B.E. 2510, by measuring their knowledge levels and opinions about the control of drug stores as well as finding out the correlation between their demographic characteristics, their reception of information, their work experience, and their opinions about the guideline to control drug stores according to Drug Bill. The samples were the competent officials at the provincial and district levels. Questionnaires were used to collect the data concerning the employment of the service during the period from April 20 to May 31, 2004. Research findings were as follows: 69.0% of the competent officials at the provincial level were pharmacists attached to the provincial public health offices; 57.1% were male ; the average age was 34.7 years; 57.1% were married; 64.3% held bachelor’s degrees; the average duration was 11.2 years in the civil service with the average of 9.14 years of work under the Drug Act; 97.6% were trained on the Drug Act; 95.2% received information on the Drug Bill; and 47.7% had a high level of knowledge. As for the competent officials at the district level, 37.9% were district public health officers; 69.0% were male; the average age was 40.4 years; 6.15% were married; 74.5% held bachelor’s degrees; the average duration was 17.4 years in the civil service with the average of 7.62 years of work under the Drug Act; 68.4% were trained on the Drug Act; 68.7% received information on the Drug Bill; and 42.5% with high level of knowledge. With regard to their opinions on the guideline to control drug stores according to the Drug Bill, it was found that the competent officials both at the provincial and the district levels agreed at a high level on 3 aspects, i.e. the essential measures of the Drug Bill, the application of the essentials of the new Drug Bill to control drug stores, and the factors involved in the execution of law enforcement to control drug stores according to the Drug Bill. As for the correlation, it was found that the level of education and income of the competent officials at the district level were positively correlated with their opinions about the control of drug stores on the essential measures of the Drug Bill. The length of time of the position and the work according to the Drug Act of the competent officials at the provincial level were negatively correlated with their opinions about the control of drug stores on the essential measures of the Drug Bill, while the income and the level of education of the competent officials at the district level were positively correlated with their opinions about the control of drug stores on the factors involved in the practice of law enforcement according to the Drug Bill. The recommendations resulting from the research were that knowledge about the duties and authorities of the competent officials according to the Drug Act should be imparted to groups of officials concerned at all levels; standards for the practice of the competent officers should be set up; and continual training, at least twice a year, should be instituted.
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเสนอแนวทางการควบคุมร้านขายยาตามร่างพระราชบัญญัติยา ของกลุ่มพนักงานเจ้าหน้าที่ตามพระราชบัญญัติยา พ.ศ.2510 ในกลุ่มพนักงานเจ้าหน้าที่ระดับจังหวัด และพนักงานเจ้าหน้าที่ระดับอำเภอ โดยวัดระดับความรู้ และความคิดเห็นเกี่ยวกับแนวทางการควบคุมร้านขายยา หาความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะทางประชากร การได้รับข่าวสาร และประสบการณ์ในการทำงาน กับความคิดเห็นเกี่ยวกับแนวทางการควบคุมร้านขายยาตามร่างพระราชบัญญัติยา กลุ่มตัวอย่างเป็นพนักงานเจ้าหน้าที่ระดับจังหวัด และระดับอำเภอ เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามให้ผู้ตอบกลับทางไปรษณีย์ ในช่วงระยะเวลาตั้งแต่วันที่ 20 เมษายน – 31 พฤษภาคม 2547 ผลการวิจัยพบว่า พนักงานเจ้าหน้าที่ระดับจังหวัดเป็นเภสัชกรประจำสำนักงานสาธารณสุขจังหวัดร้อยละ 69.0 เป็นเพศชายร้อยละ 57.1 อายุเฉลี่ย 34.7 ปี สถานภาพสมรสคู่ร้อยละ 57.1 ระดับการศึกษาปริญญาตรีร้อยละ 64.3 อายุราชการเฉลี่ย 11.2 ปี ระยะเวลาในการทำงานตามพระราชบัญญัติยาเฉลี่ย 9.14 ปี เคยได้รับการฝึกอบรมเกี่ยวกับพระราชบัญญัติยาร้อยละ 97.6 และเคยได้รับข่าวสารเกี่ยวกับร่างพระราชบัญญัติยาร้อยละ 95.2 และมีความรู้อยู่ในระดับสูงร้อยละ 47.7 ส่วนพนักงานเจ้าหน้าที่ระดับอำเภอเป็นสาธารณสุขอำเภอร้อยละ 37.9 เป็นเพศชายร้อยละ 69.0 อายุเฉลี่ย 40.4 ปี สถานภาพสมรสคู่ร้อยละ 61.5 ระดับการศึกษาปริญญาตรีร้อยละ 74.5 อายุราชการเฉลี่ย 17.4 ปี ระยะเวลาในการทำงานตามพระราชบัญญัติยาเฉลี่ย 7.62 ปี เคยได้รับการฝึกอบรมเกี่ยวกับพระราชบัญญัติยาร้อยละ 68.4 และเคยได้รับข่าวสารเกี่ยวกับร่างพระราชบัญญัติยาร้อยละ 68.7 และมีความรู้อยู่ในระดับปานกลางร้อยละ 42.5 ความคิดเห็นเกี่ยวกับแนวทางการควบคุมร้านขายยาตามร่างพระราชบัญญัติยา พบว่าทั้งในกลุ่มพนักงานเจ้าหน้าที่ระดับจังหวัดและระดับอำเภอต่างมีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับสูงในทั้ง 3 ด้าน คือด้านสาระสำคัญของร่างพระราชบัญญัติยา ด้านการนำสาระสำคัญของร่างพระราชบัญญัติยาใหม่ไปใช้ในการควบคุมร้านขายยา และด้านปัจจัยที่เกี่ยวข้องต่อการปฏิบัติงานในการบังคับใช้กฎหมายเพื่อการควบคุมร้านขายยาตามร่างพระราชบัญญัติยา ในการวิเคราะห์หาความสัมพันธ์พบว่าระดับการศึกษา และรายได้ ของพนักงานเจ้าหน้าที่ระดับจังหวัด มีความสัมพันธ์ต่อความคิดเห็นเกี่ยวกับการควบคุมร้านขายยาในหมวดสาระสำคัญตามร่างพระราชบัญญัติยา ระยะเวลาในการดำรงตำแหน่งและปฏิบัติหน้าที่ตามพระราชบัญญัติยา ของพนักงานเจ้าหน้าที่ระดับจังหวัดมีความสัมพันธ์ต่อความคิดเห็นเกี่ยวกับการควบคุมร้านขายยาในหมวดการนำสาระสำคัญไปปฏิบัติตามร่างพระราชบัญญัติยา ขณะที่รายได้ และ ระดับการศึกษา ของพนักงานเจ้าหน้าที่ระดับอำเภอมีความสัมพันธ์ต่อความคิดเห็นเกี่ยวกับการควบคุมร้านขายยาในหมวดปัจจัยที่เกี่ยวข้องต่อการปฏิบัติงานในการบังคับใช้กฎหมายตามร่างพระราชบัญญัติยา ข้อเสนอแนะจากผลการวิจัย ควรมีการให้ความรู้แก่พนักงานเจ้าหน้าที่ตามพระราชบัญญัติยาเกี่ยวกับอำนาจหน้าที่ในกลุ่มพนักงานเจ้าหน้าที่ทุกระดับ ควรมีการกำหนดมาตรฐานการปฏิบัติงานของพนักงานเจ้าหน้าที่ ควรมีการอบรมและให้ความรู้แก่พนักงานเจ้าหน้าที่อย่างต่อเนื่องอย่างน้อยปีละ 2 ครั้ง
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2004
Modified: 2020-04-21
Issued: 2010-02-26
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740454151
CallNumber: TH R237g 2004
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4536042.pdf 1.75 MB63 2022-11-10 19:20:54
ใช้เวลา
0.272961 วินาที

Rattawadee wannalert
Title Contributor Type
A guideline to control drug stores according to the drug bill
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rattawadee wannalert
Chardsumon Prutipinyo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chardsumon Prutipinyo
Title Creator Type and Date Create
Desired practices and characteristics of officials according to National Health Security Act, B.E. 2545
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chardsumon Prutipinyo
Wimolwan Kaeowijit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nursing practice to protect rights of sexually abused children and women in Bangkok Metropolitan Administration Hospitals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chardsumon Prutipinyo
Kantana Tangmanustrong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A guideline to control drug stores according to the drug bill
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chardsumon Prutipinyo
Rattawadee wannalert
วิทยานิพนธ์/Thesis
The organizational commitment of staff in Maharaj Nakhonratchasima Hospital
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chardsumon Prutipinyo
Sawalak Rumpoipol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Task development in maintenance : a case study of Bangphae Hospital
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chardsumon Prutipinyo
Chan Eiumsuksri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Right to claim for medical compensation of employee according to the social security act BE 2533 in Samutprakarn province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chardsumon Prutipinyo
Sumalee Punyakam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Working effectiveness of the sub-boards considering the payment for the reimbursement according to national health security act BE 2545
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chardsumon Prutipinyo
Palida Thitapan
วิทยานิพนธ์/Thesis
User Satisfaction and Its Impact on the Intention to Utilize Telemedicine Services in the Dusit Model Prototype Area
มหาวิทยาลัยนวมินทราธิราช
Utoomporn Wongsin;Sukhontha Siri;Chardsumon Prutipinyo
Nontawat Benjakul
บทความ/Article
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 13
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,198
รวม 4,211 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 153,139 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 993 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 166 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 25 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 15 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 154,342 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46