แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The risk of dental service behabior for the grievance among Thai dentists
พฤติกรรมการให้บริการทันตกรรมที่เสี่ยงต่อการถูกร้องเรียนทางจริยธรรมของทันตแพทย์ในประเทศไทย

LCSH: Acknowledgements
LCSH: Attitude
LCSH: Integrity
MeSH: Dental Service, Hospital
MeSH: Dentists -- Thailand
MeSH: Employee Grievances
Abstract: Dentistry is one of the service professions. Hence, the behavior of the dentist is important for the dental service profession. In this research, the author aims to study the risk factors in dentistry patients’ dissatisfaction with dental service. The frame of the study concentrates on four aspects which are composed of the patients’ unrealized expectations regarding dental service providers’ behavior, insufficient communication on the part of the dentist, substandard service behavior, and unethically commercially oriented behavior in dental service providers. The data on these four aspects were gathered by survey of 366 dentists. From the study, it was found that overall the dentists’ service behavior had risk of grievance at a moderate level. The order of the risk is as follows respectively: the patients unrealized expectations regarding dental service providers’ behavior, unethically commercially oriented behavior in dental service providers, substandard service behavior, and insufficient communication on the part of the dentist. The second part of the research surveyed dentists about their overall attitude regarding their profession. There were four aspects, all of which were found to be at a low level: perceptions of their own professional motives (commercial versus ethical), dentists’ satisfaction with their job and work environment, their perception of patients’ respect for their work, their perception of staff and assistants’ respect of them as professionals and as human beings. Hence steps should be taken to improve these aspects of the dentistry profession. In addition, it was found that dentists’ acknowledgement of three aspects of professional integrity was at a moderate level, namely: the dentistry laws as legislated in 1994, especially part II which concerns professional integrity, general moral principals when serving as a dentist, and patients’ right to information. From analysis, it was found that the relation between dentists’ overall attitude and acknowledgement of integrity in the dental profession and all behaviors of dental service profession surveyed in this research was a significantly positive relation (p-value < 0.001).
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการให้บริการทันตกรรมที่เสี่ยงต่อการถูกร้องเรียนทางจริยธรรมของทันตแพทย์ในประเทศไทย ในด้านพฤติกรรมการบริการโดยไม่ยึดผู้ป่วยเป็นศูนย์กลาง พฤติกรรมการสื่อสารและการให้ข้อมูลไม่เพียงพอ พฤติกรรมการบริการที่ไม่ได้มาตรฐาน และพฤติกรรมการบริการเชิงพาณิชย์ โดยใช้แบบสอบถามรวบรวมข้อมูลทางไปรษณีย์จากทันตแพทย์จำนวน 366 คน ผลการศึกษาพบว่า ทันตแพทย์มีพฤติกรรมการให้บริการทันตกรรมโดยรวมมีความเสี่ยงต่อการถูกร้องเรียนอยู่ในระดับปานกลาง โดยพบว่า พฤติกรรมการบริการโดยไม่ยึดผู้ป่วยเป็นศูนย์กลางมีความเสี่ยงต่อการถูกร้องเรียนมากที่สุด รองลงมาคือ ด้านพฤติกรรมการให้บริการเชิงพาณิชย์ ด้านพฤติกรรมการบริการที่ไม่ได้มาตรฐาน และด้านพฤติกรรมการสื่อสารและการให้ข้อมูลไม่เพียงพอ ตามลำดับ ทันตแพทย์มีทัศนะคติต่อการประกอบวิชาชีพโดยรวมอยู่ในระดับต่ำ โดยที่ทัศนคติด้านความสัมพันธ์ระหว่างทันตแพทย์กับผู้ป่วยควรได้รับการปรับปรุงมากที่สุด ส่วนการรับรู้ข้อกำหนดเกี่ยวกับจรรยาบรรณจัดอยู่ในระดับปานกลาง โดยเฉพาะการรับรู้ตามพระราชบัญญัติวิชาชีพทันตกรรม พ.ศ. 2537 หมวด 2 ว่าด้วยจรรยาบรรณวิชาชีพควรปรับปรุงให้มีการรับรู้มากที่สุด และพบว่าทัศนคติต่อการประกอบวิชาชีพทันตแพทย์ และการรับรู้ข้อกำหนดเกี่ยวกับจรรยาบรรณมีความสัมพันธ์ในทางบวกกับพฤติกรรมให้บริการทันตกรรมโดยรวม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p-value <0.001)"
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2004
Modified: 2020-04-21
Issued: 2010-02-25
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740454755
CallNumber: TH P923r 2004
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: General Dentistry
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4436644.pdf 1.74 MB63 2021-03-02 11:10:26
ใช้เวลา
0.28447 วินาที

Preeyanuch Botklon
Title Contributor Type
The risk of dental service behabior for the grievance among Thai dentists
มหาวิทยาลัยมหิดล
Preeyanuch Botklon
Karoon Leowsrisook
วิทยานิพนธ์/Thesis
Karoon Leowsrisook
Title Creator Type and Date Create
The risk of dental service behabior for the grievance among Thai dentists
มหาวิทยาลัยมหิดล
Karoon Leowsrisook
Preeyanuch Botklon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,907
รวม 2,911 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 14,735 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 7 ครั้ง
รวม 14,750 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46