แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effectiveness of participatory learning on a life skills development program to prevent sexual problems for 8th grade students
ประสิทธิผลของการเรียนรู้อย่างมีส่วนร่วมในการพัฒนาทักษะชีวิตเพื่อป้องกันปัญหาทางเพศของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2

MeSH: Adolescence
LCSH: Education, Secondary -- Thailand
LCSH: Learning
LCSH: Life skills
MeSH: Sex
LCSH: Sex instruction -- Thailand
LCSH: Sex instruction for teenagers -- Thailand
Abstract: Adolescence is a stage of change for sexual development. Adolescents become interested in learning about and experimenting with sex. The progression of information technology has caused adolescents to seeks knowledge from the mediums that encourage imitation and the building of experience by themselves. This condition causes sexual problems. Life skills training is one of the important strategies to appropriately prevent sexual problems which are increasing. This quasi experimental research studied the effectiveness of participatory learning in life skills development to prevent sexual problems for the 8th grade students in Supanburi province. The 77 students who met the requirement criteria were selected to be the sample group. The subjects were divided into two groups, 38 students in the experimental group and 39 students in the control group. The experimental group received four activities about learning life skills and prevention of sexual problems. The control group received the conventional sex education teaching. The data collection was performed before and after the study and analyzed by percentage, mean, standard deviation, Student’s t-test, and paired simple t-test. The results of the experiment showed that after the study the experimental group had mean scores of self-awareness, social responsibility, sexual emotional management skills, and refusal skills significantly better than before and better than the control group. It could be concluded that the participatory learning positively affected the life skills development in sexual problem prevention in the students because the learner received stimulation for maximum learning. Stimulation was encouraged though maximum participatory and maximum performance in all activities of the life skills program. So, the sex education teaching method should be considered for use as a conventional curriculum for students in a comparable situation.
Abstract: วัยรุ่นเป็นวัยที่มีการเปลี่ยนแปลงพัฒนาการทางเพศ มีความสนใจที่จะเรียนรู้อยากทดลองในเรื่อง เพศ และสังคมไทยปัจจุบันมีความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีข้อมูลข่าวสาร ทำ ให้วัยรุ่นแสวงหาความรู้จากสื่อ ต่างๆ หากขาดการกลั่นกรอง เกิดการเลียนแบบและหาประสบการณ์ด้วยตนเอง ทำ ให้เกิดปัญหาทางเพศต่างๆ ตามมา การฝึกทักษะชีวิตเป็นกลวิธีที่สำ คัญประการหนึ่ง ในการป้องกันปัญหาทางเพศที่มีแนวโน้มเพิ่มขึ้น การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการเรียนรู้อย่างมีส่วนร่วมใน การพัฒนาทักษะชีวิตเพื่อป้องกันปัญหาทางเพศของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จังหวัดสุพรรณบุรี กลุ่มตัว อย่างเป็นนักเรียนซึ่งคัดเลือกตามเกณฑ์ที่กำ หนด จำ นวน 77 คน จำ แนกเป็นกลุ่มทดลอง 38 คน กลุ่มเปรียบ เทียบ 39 คน กลุ่มทดลองได้รับการเรียนรู้ทักษะชีวิตเพื่อป้องกันปัญหาทางเพศ จำ นวน 4 แผน กลุ่มเปรียบ เทียบได้รับการสอนเพศศึกษาตามหลักสูตรปกติ การเก็บรวบรวมข้อมูล ก่อนและหลังการทดลองโดยให้นัก เรียนตอบแบบสอบถามด้วยตนเอง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Student’s t- test และ Paired samples t- test ผลการวิจัย พบว่า จำ นวนนักเรียนชายและหญิงในกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบใกล้เคียงกัน อายุ ของนักเรียนทั้งสองกลุ่มอยู่ในช่วง 14-15 ปี หลังการทดลอง กลุ่มทดลองมีความตระหนักรู้ในตนเอง ความรับ ผิดชอบต่อสังคม ทักษะการจัดการกับอารมณ์เพศ ทักษะการปฏิเสธ สูงกว่าก่อนการทดลอง และสูงกว่ากลุ่ม เปรียบเทียบอย่างมีนัยสำ คัญทางสถิติ จากผลการวิจัย พบว่า โปรแกรมการพัฒนาทักษะชีวิตโดยกระบวนการ เรียนรู้แบบมีส่วนร่วมมีผลต่อการพัฒนาทักษะชีวิตในการป้องกันปัญหาทางเพศของนักเรียน เนื่องจากผู้เรียน ได้รับการกระตุ้นให้เกิดการเรียนรู้ด้วยตนเอง มีส่วนร่วมในการเรียนสูงสุด และบรรลุงานสูงสุดในทุกกิจ กรรมของการเรียนรู้ทักษะชีวิต ดังนั้น การสอนเพศศึกษาในรูปแบบดังกล่าวนี้ ควรพิจารณานำ ไปประยุกต์ ใช้กับนักเรียนนักศึกษาในหลักสูตรการเรียนการสอน และนำ ไปใช้กับวัยรุ่นกลุ่มใกล้เคียงกัน เพื่อป้องกัน ปัญหาพฤติกรรมเสี่ยงทางเพศต่อไป
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2004
Modified: 2553-06-09
Issued: 2010-02-01
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740445098
CallNumber: TH K55ep 2004
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4236092.pdf 5.67 MB187 2025-09-14 18:58:33
ใช้เวลา
0.278902 วินาที

Kinnaree Jantarat
Title Contributor Type
The effectiveness of participatory learning on a life skills development program to prevent sexual problems for 8th grade students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kinnaree Jantarat
Somchai Toonkool
วิทยานิพนธ์/Thesis
Somchai Toonkool
Title Creator Type and Date Create
Effects of the parents' behavioral development program on food consumption behavior of grade I students in Anuban Ratchaburi, Ratchaburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool
Nipa Thanisawanyangura
วิทยานิพนธ์/Thesis
Selected factors related to self-care behaviors of essential hypertension patients : Mahosot Hospital Vientiane Municipality, People Democratic Republic of Laos
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool
Vone Keomany
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between selected factors and blood pressure among crew at the Port Authority of Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool
Wanna Snongdech
วิทยานิพนธ์/Thesis
The factors related to the clients' satisfaction in Primary Care Unit, Saraburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool
Saneekan Seemanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of participatory learning on a life skills development program to prevent sexual problems for 8th grade students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool
Kinnaree Jantarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
An application of AIC process to improve the working conditions and environment for reduction of working fatigue in the water-hyacinth handicraft group
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool
Sirinthip Thongsuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between registered nurses' personal factors, leadership behavior of head nurses and morale of registered nurses, Department of Health, Bangkok Metropolitan Administration
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanya Siengsanor;Somchai Toonkool;Wilai Kusolvisitkul
Ratree Oonchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of group process activities on the reduction of loneliness in the elderly at Khaoborkaew Home for the Aged, Nakhonsawan province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Charuvan Hematorn;Somchai Toonkool;Wilai Kusolvisitkul
Warisa Matthaya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between personal factors, job satisfaction and job performance of registered nurses in elderly clubs, the Department of Health Bangkok, Metropolitan Administration
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool;Chanya Siengsanor;Sumalee Singhaniyom
Sivapa Kiattanabumrung
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of the life skills development program for preventing traffic accidents among the 7th grade students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool;Punyarat Lapvongwatana;Sumalee Singhaniyom
Wilailuk Polrit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of life skills program on promotion of adolescent's leisure time activities in Bangkok Metropolis
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool;Charuvan Hematorn;Sulee Tongvichean;Sumalee Singhaniyom
Sucharee Aroonsit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of the life skills program for improving appropriate food consumption behaviors among the 7th grade students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Toonkool;Punyarat Lapvongwatana;Sumalee Singhaniyom
Sommai Phokanaruk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,133
รวม 4,138 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 124,590 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 31 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 5 ครั้ง
รวม 124,635 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28