แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effectiveness of participatory learning program on sex education for the father or mother of Mattayomsuksa II students, Meuang district, Lopburi province
ประสิทธิผลของโปรแกรมการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมเรื่องเพศศึกษาแก่บิดาหรือมารดาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 อำเภอเมือง จังหวัดลพบุรี

MeSH: Adolescence
MeSH: Fathers
MeSH: Learning
MeSH: Mothers
MeSH: Sex Education
Abstract: This study is a quasi-experimental research design and aims to study the effectiveness of Participatory Learning Program on Sex Education. Assessment of the effectiveness of the program was done by pre-test and post-test on sexual knowledge, attitudes toward sex education, comfort in giving sex education, and providing sex education for the father or mother of Mattayomsuksa II students. Implementation and evaluation was done during August 11 – October 7, 2003. The sample consisted of fathers or mothers of Mattayomsuksa II students of two schools, under Lopburi Educational Service Area Office I, Meaung District, Lopburi Province. The experimental group comprised 37 parents and the control group comprised 74 parents. Statistics used for data analysis was frequency, percentage, mean, standard deviation, chi-square test, Independent Sample t-test and Paired Sample t-test. Results revealed that before program implementation, both groups had no statistical difference in mean scores of sexual knowledge, and providing sex education, but the control group had higher mean scores of attitudes toward sex education, and comfort in giving sex education than that of the experimental group. When compared, the differences in mean scores of sexual knowledge, attitudes toward sex education, comfort in giving sex education, and providing sex education between the two groups, before and after program implementation, it was found that the mean differences in the experimental group was significantly higher than those in the control group (p-value <0.001, <0.001, <0.001 and <0.001, respectively). The research results indicated that the participatory learning process could promote parents to develop sexual knowledge, attitude toward sex education, comfort in giving sex education, and providing sex education. Therefore, the related organizations should have activities to enhance the parents’ ability in providing sex education to their children of all ages continuously by using participatory learning process
Abstract: การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสิทธิผลของโปรแกรมการ เรียนรู้แบบมีส่วนร่วมเรื่องเพศศึกษา การประเมินประสิทธิผลของโปรแกรมเป็นการทดสอบก่อนและหลังการ ทดลองเกี่ยวกับความรู้เรื่องเพศ เจตคติต่อเรื่องเพศศึกษา ความสะดวกใจในการสอนเพศศึกษา และการสอน เพศศึกษาของบิดาหรือมารดาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ระยะเวลาการดำเนินการทดลองและการ ประเมินผล ระหว่างวันที่ 11 สิงหาคม – 7 ตุลาคม 2546 กลุ่มตัวอย่างคือ บิดาหรือมารดาของนักเรียนชั้น มัธยมศึกษาปีที่ 2 ของโรงเรียน 2 แห่ง ที่สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาลพบุรี เขต 1 อำเภอเมือง จังหวัด ลพบุรี โดยโรงเรียนกลุ่มทดลองมีจำนวนกลุ่มตัวอย่าง 37 คน โรงเรียนกลุ่มควบคุมมีจำนวนกลุ่มตัวอย่าง 74 คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Chi-square test, Independent Sample t-test , และ Paired Sample t-test ผลการศึกษาพบว่า ก่อนการทดลอง กลุ่มตัวอย่างทั้งสองกลุ่ม มีคะแนนเฉลี่ยความรู้เรื่องเพศ และ การสอนเพศศึกษาไม่แตกต่างกัน สำหรับเจตคติต่อเรื่องเพศศึกษา และความสะดวกใจในการสอนเพศศึกษา กลุ่มควบคุมมีคะแนนเฉลี่ยสูงกว่าของกลุ่มทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ แต่หลังการทดลองเมื่อเปรียบเทียบ ความแตกต่างของคะแนนเฉลี่ยความรู้เรื่องเพศ เจตคติต่อเรื่องเพศศึกษา ความสะดวกใจในการสอนเพศศึกษา และการสอนเพศศึกษา ระหว่างทั้งสองกลุ่มพบว่า กลุ่มทดลองมีความแตกต่างของคะแนนเฉลี่ยความรู้เรื่องเพศ เจตคติต่อเรื่องเพศศึกษา ความสะดวกใจในการสอนเพศศึกษา และการสอนเพศศึกษา ก่อนและหลังการทดลอง สูงกว่าของกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p-value < 0.001, <0.001, <0.001 และ <0.001 ตามลำดับ) จากผลการวิจัย สรุปได้ว่า กระบวนการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมสามารถส่งเสริมให้บิดามารดามีการ พัฒนาดีขึ้นเกี่ยวกับความรู้เรื่องเพศ เจตคติต่อเรื่องเพศศึกษา ความสะดวกใจในการสอนเพศศึกษา และการ สอนเพศศึกษา ดังนั้น หน่วยงานที่เกี่ยวข้องจึงควรจะนำรูปแบบของการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมไปใช้พัฒนา ศักยภาพของบิดามารดาในการสอนเพศศึกษาแก่บุตรต่อไป
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2004
Modified: 2553-04-21
Issued: 2010-01-26
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740443001
CallNumber: TH B944e 2004
eng
Spatial: Lopburi
DegreeName: Master of Science
Descipline: Family Health
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4436953.pdf 2.12 MB75 2025-02-07 17:21:20
ใช้เวลา
0.285284 วินาที

Buppasawan Udompuech
Title Contributor Type
The effectiveness of participatory learning program on sex education for the father or mother of Mattayomsuksa II students, Meuang district, Lopburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Buppasawan Udompuech
Jarueyporn Suparp
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jarueyporn Suparp
Title Creator Type and Date Create
Factors related to the practice of children's rights of mothers of early adolescents in Sadao district, Songkhla province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Jarueyporn Suparp;Wilai Kusolvisitkul;Kraisit Narukhatphichai
Uthumporn Khongchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors associated with the severity of menopausal symptoms among middle-aged women, Tak province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Jarueyporn Suparp
Suthathip Kaewboonthum
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of participatory learning program on sex education for the father or mother of Mattayomsuksa II students, Meuang district, Lopburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Jarueyporn Suparp
Buppasawan Udompuech
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting HIV-preventive sexual behavior among male vocational students in The Bangkok metropolitan area
มหาวิทยาลัยมหิดล
Jarueyporn Suparp
Chayada Potaros
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of prenatal attachment promotion on paternal and maternal-fetal attachment
มหาวิทยาลัยมหิดล
Poonsook Shuaytong;Jarueyporn Suparp;Somporn Triamchaisri
Patcharin Kwarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors related to developmental tasks of fathers in rearing school-aged children in the community, Din-Daeng district, Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rawiwan Sangchai;Jarueyporn Suparp;Suwat Srisorrachatr
Parinya Santima
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting osteoporosis preventive behavior among adult women in Palian district, Trang province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Jarueyporn Suparp;Sirirat Hirunrat;Rewadee Chongsuwat;Pratana Satitvipawee
Saruttaya Parichatnont
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors effecting mate selection attitudes among students with certificates in the public health program, Sirindhorn Public Health College, Ministry of Public Health
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rawiwan Sangchai;Jarueyporn Suparp;Wilai Kusolvisitkul
Tuanjit Ponsang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Quality of life of middle-aged female staff officers in the Royal Thai Navy base, Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Jarueyporn Suparp;Rawiwan Sangchai
Vichukan Mungkorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,094
รวม 3,096 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 43,506 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,373 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 27 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 7 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
รวม 44,915 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124