แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A comparison of the cognitive development of school-age children reared by their grandparents and those reared by their parents in the rural area of Phaisali district, Nakhonsawan province
การเปรียบเทียบพัฒนาการด้านสติปัญญาของเด็กวัยเรียนกลุ่มที่เลี้ยงดูโดยปู่/ย่า/ตา/ยาย กับกลุ่มที่เลี้ยงดูโดยพ่อ/แม่ในเขตชนบท อำเภอไพศาลี จังหวัดนครสวรรค์

LCSH: Cognition in children
LCSH: Constructivism (Educatioln)
MeSH: Child
MeSH: Child Care -- methods
MeSH: Child Care -- psychology
MeSH: Child Rearing
Abstract: This survey research aimed to compare the cognitive development and factors that influence the cognitive development of school-aged children reared by their grandparents and those reared by their parents in the rural area of Phaisalee District, Nakhon Sawan Province. Each group consisted of 160 children. Data were collected during May 14-31, 2003, by using interview-questionnaire and Progressive Matrices Test. Statistics used were frequency, percentage, mean, standard deviation and Logistic Regression for data analysis. Results revealed that school-aged children reared by their grandparents and those reared by their parents had similar cognitive development; 56.3% were within normal cognitive development level and 43.7% were lower than normal level. The results of multiple logistic regression analysis revealed that in the school-aged children reared by their grandparents, factors that significantly influenced cognitive development (p-value < 0.05) were child-care and child rearing to support cognitive development and family income sufficiency (OR = 2.9 and 2.6, respectively). In those reared by their parents, it was found that factors significantly influencing cognitive development (p-value < 0.05) included child-care and child rearing to support cognitive development, birth order and family income sufficiency (OR = 3.8, 2.8 and 2.1, respectively). Recommendations of the present study are that caregivers and family should provide care support cognitive development of school-aged children. Moreover, public health officers should develop educational program regarding child-care and child rearing for caregivers and family.
Abstract: การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ เพื่อเปรียบเทียบพัฒนาการด้านสติปัญญา และปัจจัยที่มีอิทธิพล ต่อพัฒนาการด้านสติปัญญาเด็กวัยเรียน ระหว่างกลุ่มที่เลี้ยงดูโดยปู่/ย่า/ตา/ยายกับกลุ่มที่เลี้ยงดูโดยพ่อ/แม่ ในเขต ชนบท อำเภอไพศาลี จังหวัดนครสวรรค์ จำนวนกลุ่มละ 160 คน เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์และแบบทดสอบ พัฒนาการด้านสติปัญญา Progressive Matrices ระหว่างวันที่ 14-31 พฤษภาคม 2546 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยแบบโลจีสติก ผลการศึกษาพบว่า เด็กวัยเรียนกลุ่มที่เลี้ยงดูโดยปู่/ย่า/ตา/ยายและกลุ่มที่เลี้ยงดูโดยพ่อ/แม่มีพัฒนาการ ด้านสติปัญญาไม่แตกต่างกันคือ พัฒนาการด้านสติปัญญาปกติร้อยละ 56.3 และต่ำกว่าปกติร้อยละ 43.7 เมื่อ วิเคราะห์ด้วย Multiple Logistic Regression พบว่าในเด็กวัยเรียนกลุ่มที่เลี้ยงดูโดยปู่/ย่า/ตา/ยาย ปัจจัยที่มีอิทธิพล ต่อพัฒนาการด้านสติปัญญาของเด็กวัยเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p-value < 0.05) ได้แก่ ลักษณะการอบรม เลี้ยงดูที่ส่งเสริมพัฒนาการด้านสติปัญญา และความเพียงพอของรายได้ครอบครัว (OR = 2.9 และ 2.6 ตามลำดับ) ส่วนในกลุ่มที่เลี้ยงดูโดยพ่อ/แม่ ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพัฒนาการด้านสติปัญญาของเด็กวัยเรียนอย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติ (p-value < 0.05) ได้แก่ ลักษณะการอบรมเลี้ยงดูที่ส่งเสริมพัฒนาการด้านสติปัญญา ลำดับที่การเกิด และ ความเพียงพอของรายได้ครอบครัว (OR = 3.8, 2.8 และ 2.1 ตามลำดับ) ผลการวิจัยครั้งนี้มีข้อเสนอแนะว่า ผู้เลี้ยงดู และครอบครัวควรให้การอบรมเลี้ยงดูที่ส่งเสริมพัฒนาการ ด้านสติปัญญาของเด็กวัยเรียน เพื่อส่งเสริมให้เด็กมีพัฒนาการด้านสติปัญญาเป็นไปตามศักยภาพ ในขณะที่ เจ้าหน้าที่สาธารณสุขควรจัดโปรแกรมให้ความรู้ ในเรื่องการอบรมเลี้ยงดูที่ส่งเสริมพัฒนาการด้านสติปัญญาของ เด็กแก่ผู้เลี้ยงดูเด็ก และครอบครัว
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2003
Modified: 2553-06-07
Issued: 2010-01-07
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740439195
CallNumber: TH A772c 2003
eng
Spatial: Nakhonsawan
DegreeName: Master of Science
Descipline: Family Health
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4436945.pdf 2.93 MB138 2023-02-24 10:56:41
ใช้เวลา
0.293912 วินาที

Arphaporn Rutchatawat
Kraisit Narukhatphichai
Title Creator Type and Date Create
Factors related to the practice of children's rights of mothers of early adolescents in Sadao district, Songkhla province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Jarueyporn Suparp;Wilai Kusolvisitkul;Kraisit Narukhatphichai
Uthumporn Khongchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparison of the cognitive development of school-age children reared by their grandparents and those reared by their parents in the rural area of Phaisali district, Nakhonsawan province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kraisit Narukhatphichai
Arphaporn Rutchatawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors associated with self-care behavior of andropausal men : a case study of non commission policemen in Bangkok Metropolis
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kraisit Narukhatphichai
Suporn Laoswat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5,272
รวม 5,272 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 46,131 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 3 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
รวม 46,156 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.212