แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effect of cognitive-behavioral program to reduce aggressive behavior of adolescent students
ผลการใช้โปรแกรมกลุ่มชนิดการปรับความคิด-พฤติกรรมที่มีต่อการลดพฤติกรรมก้าวร้าวในนักเรียนวัยรุ่น

MeSH: Adolescence
MeSH: Aggression -- in adolescence
MeSH: Cognition -- in adolesence
Abstract: The objective of this study was to examine the efficacy of the Cognitive - Behavioral Program, comprising anger management, social problem solving, and empathic skills within a group counseling process, on reducing aggressive behavior in adolescent students. The study had a quasi-experimental design. Subjects were 20 aggressive junior high school students, 12-15 years old, who had been studying in the academic year of 2002 - 2003 at Ladplakaopittayakhom School, General Division of the Ministry of Education. They were divided into an experimental and a control group. The experimental group subjects participated in the Cognitive - Behavioral Program which consisted of 10 sessions, 50 minutes per session, over five weeks. The subjects in the control group continued daily academic activities. Data was the scores from the Aggression Questionnaire and the Thai Youth Checklist (TYC): Teachers’ Report Form. The collected data was used to provide descriptive and t-test analysis. Threshold of statistical significance was at 0.05. The finding of the study revealed that after participating in the Program: 1) the subjects in the experimental group had an aggressive behavior mean score lower than before, 2) the subjects in the experimental group had an aggressive behavior mean score lower than the subjects in the control group, and 3) in the follow-up period, the subjects in the experimental group had an aggressive behavior mean score lower than before. Results from the study suggest that the Cognitive - Behavioral Program, consisting of anger management, social problem solving, and empathic skills within a group counseling process, is helpful for reducing aggressive behavior in adolescents"
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาการใช้โปรแกรมกลุ่มชนิดการปรับความคิด-พฤติกรรมที่ประกอบด้วยทักษะการจัดการกับความโกรธ ทักษะการแก้ปัญหาทางสังคม และ ทักษะการเข้าใจผู้อื่น ในบรรยากาศการเรียนรู้ของการให้การปรึกษาแบบกลุ่มว่ามีผลต่อการลดพฤติกรรมก้าวร้าวในนักเรียนวัยรุ่นหรือไม่ รูปแบบของการวิจัยเป็นแบบกึ่งทดลอง โดยกลุ่ม ตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นที่ศึกษาอยู่ในโรงเรียนลาดปลาเค้าพิทยาคม กรมสามัญศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ ในปีการศึกษา 2545 ที่มีคะแนนพฤติกรรมก้าวร้าววัดจากแบบวัดความก้าวร้าวอยู่ในระดับสูงกว่าค่าเฉลี่ยของนักเรียนทั้งหมด จำนวน 20 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 10 คน กลุ่มทดลองเข้าร่วมกิจกรรมกลุ่มสัปดาห์ละสองครั้ง ครั้งละ 50 นาที รวมทั้งหมด 10 ครั้ง ส่วนกลุ่มควบคุมได้รับกิจกรรมทางวิชาการของโรงเรียนตามตามปกติ ข้อมูลที่ได้จากแบบวัดพฤติกรรมก้าวร้าวโดยการรายงานด้วยตนเอง และแบบสำรวจพฤติกรรมเด็กที่ประเมินจากอาจารย์ที่ปรึกษาของกลุ่มตัวอย่าง ได้นำมาวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ย ผลที่ได้ คือ 1) หลังการให้โปรแกรม กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมก้าวร้าวน้อยกว่าก่อนทดลอง 2) หลังการให้โปรแกรม กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมก้าวร้าวน้อยกว่ากลุ่มควบคุม 3) ในระยะติดตามผล กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมก้าวร้าวน้อยกว่าก่อนทดลอง ผลจาการศึกษาแสดงให้เห็นว่า การใช้โปรแกรมกลุ่มชนิดการปรับความคิด-พฤติกรรม สามารถนำไปใช้เพื่อลดพฤติกรรมก้าวร้าวในนักเรียนวัยรุ่นได้"
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2552-12-08
Modified: 2020-04-20
Issued: 2009-12-08
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740433952
CallNumber: TH P988ec 2003
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4337446.pdf 1.51 MB415 2024-07-06 11:23:06
ใช้เวลา
0.21927 วินาที

Putchaneporn Samarnmit
Title Contributor Type
The effect of cognitive-behavioral program to reduce aggressive behavior of adolescent students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Putchaneporn Samarnmit
Panom Ketumarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Panom Ketumarn
Title Creator Type and Date Create
A study of the adaptive behavoir of pediatric patients age newly born to five years old at Siriraj Hospital
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panom Ketumarn
Vipavee Sathirangkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of cognitive-behavioral program to reduce aggressive behavior of adolescent students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panom Ketumarn
Putchaneporn Samarnmit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Group activities supporting self-esteem in sexually abused children : a case study in Baan Raj Widhi's girls
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panom Ketumarn
Ornicha Hasadsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Stress in professional football players
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panom Ketumarn
Rattanasak Santitadakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Intellectual assessment of autistic children with the Kaufman Assessment Battery for Children (K-ABC)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panom Ketumarn;Chatree Witoonchart;Daranee Utairatanakit
Vasinee Siripoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Stress and coping patterns of primary caregivers of adolescent psychiatric patients
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panom Ketumarn;Yajai Sitthimongkol;Chirdsak Kowasint
Kwaunpanomporn Thummathai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Prevalence and related factors of suicidal ideation among undergraduate students in two universities in Northeastern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kamol Udol;Panom Ketumarn;Saowalak Hunnangkul
Monruedee Sangwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of deep breathing and muscle relaxation on blood pressure and stress in hypertensive patients
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kamol Udol;Pratana Satitvipawee;Panom Ketumarn
Jamabhorn Jaipakdee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Life assets in academically talented students : case study of the participants in International Mathematics and Science Olympaid 2013
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panom Ketumarn;Suriyadeo Tripathi
Narathip Srichantr-intr.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 8
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,286
รวม 3,294 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 50,109 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 58 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
รวม 50,172 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101