แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A study of current status and job satisfaction of the deaf teachers
ศึกษาสภาพปัจจุบันและความพึงพอใจในการทำงานของครูหูหนวก

LCSH: Teachers of the deaf -- Thailand -- Job satisfaction
Abstract: The objectives of this research was to study the current job satisfaction of deaf teachers who are working in deaf schools and special education schools all over the country. This was a qualitative research. The subject group was 46 deaf teachers who worked in the department of special education for the deaf and hard of hearing schools. There were 15 schools involved in the study. The data was collected by collecting the name of the deaf persons and using interpreters to help translate the questions. The data was collected from a survey form and interview form. The data was analyzed by descriptive statistics and using Transactional Analysis : TA of Eric Berne. The results of study found that there were 17 male and 29 female deaf teachers. Out of the 46, 18 persons were married and 28 persons were single. Most of them had finished high school and/or a vocational education certificate and most of them lived in the central area. They were permanent employees as escort teachers. Their salaries were very different. Most of them received 1,001 to 2,000 baht. The deaf teachers were responsible for primary school classes of about 11-15 persons for teaching Art/Drawing. The number of hours worked per week was 26- 30 hours/week. Their duty was not in line with their position. Most of the deaf teachers had job satisfaction in these 4 areas: responsibility, security-safety, interpersonal relationship and personal life. Medium level satisfaction came in these 6 areas: supervision, intrinsic aspects of the job, salary, achievement and personal life, physical working condition, and advancement and welfare. The element that the deaf teachers were unsure about was securitysafety, while the most dissatisfaction was with welfare. The problems were communication problems, misinterpretation of the messages, and differences in cultures.
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการทำ งานในปัจจุบันและความ พึงพอใจในการทำ งานของครูหูหนวก ที่ทำ งานอยู่ในโรงเรียนโสตศึกษาและโรงเรียนศึกษาพิเศษ ที่สอนคนหูหนวกทั่วประเทศ การศึกษานี้เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพ กลุ่มประชากรที่ศึกษาคือครูหูหนวกที่ทำ งานใน โรงเรียนสังกัดกองการศึกษาเพื่อคนพิการสำ หรับคนหูหนวก หูตึง จำ นวน 15 โรงเรียน ซึ่งมี จำ นวนครูหูหนวกทั้งสิ้น 46 คน เก็บข้อมูลโดยการรวบรวมรายชื่อครูหูหนวก ประสานงานล่าม เพื่อการสัมภาษณ์ เก็บข้อมูลจากแบบสำ รวจและแบบสัมภาษณ์ สัมภาษณ์ครูหูหนวก วิเคราะห์ข้อ มูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณาและทฤษฎีการให้คำ ปรึกษาวิเคราะห์สัมพันธภาพของ (Transactional Analysis: TA ) Eric Berne ผลการศึกษาพบว่าครูหูหนวกเป็นเพศชาย 17 คน เพศหญิง 29 คน สถานภาพสมรส 18 คน โสด 28 คน ส่วนใหญ่จบการศึกษาระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย/ประกาศนียบัตรวิชาชีพ ภูมิ ลำ เนาอยูภ่ าคกลาง เป็นลูกจ้างประจำ มีตำ แหน่งเป็นครูผู้ช่วย เงินเดือนที่ได้รับมีความแตกต่างกัน มาก โดยส่วนใหญ่อยู่ในช่วง 1,001-2,000 บาท รับผิดชอบระดับชั้นประถม จำ นวนนักเรียนต่อ ห้อง 11 –15 คน สอนวิชาศิลปะ/วาดเขียน จำ นวนชั่วโมงทำ งาน 26-30 ชั่วโมง (คาบ)/สัปดาห์ ภาระงานไม่สอดคล้องกับตำ แหน่งงาน ระดับความพึงพอใจในองค์ประกอบการทำ งาน มีความ พึงพอใจมากได้แก่ หน้าที่ความรับผิดชอบ, ความมั่นคง ปลอดภัย, ความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล และความเป็นอยู่อิสระ, ความสำ เร็จในการทำ งาน มีความพึงพอใจปานกลางได้แก่ การนิเทศงาน, ลักษณะงาน, เงินเดือน, ความสำ เร็จในงานและความเป็นอยู่ส่วนตัว, สภาพแวดล้อมการทำ งาน ด้านกายภาพ, ความก้าวหน้าในหน้าที่การงานและสวัสดิการ ไม่แน่ใจมากที่สุด คือความมั่นคง ปลอดภัยในงาน ไม่พึงพอใจมากที่สุดคือสวัสดิการ ปัญหาที่พบในการทำ งานคือ ปัญหาด้านการ สื่อสารเนื่องจากครูหูหนวกส่วนใหญ่ใช้ภาษามือในการสื่อสาร ไม่ถนัดการใช้ภาษาเขียน ทำ ให้ เกิดช่องว่างในการสื่อสารมาก ปัญหาการรับรู้ข้อมูลข่าวสาร เพราะโรงเรียนส่วนใหญ่แจ้งข้อมูล ข่าวสารด้วยภาษาเขียนและภาษาพูด ปัญหาความแตกต่างทางวัฒนธรรม การไม่เข้าใจใน วัฒนธรรมไทยทั่วไป ทำ ให้ไม่สามารถอธิบายให้คนทั่วไปเกิดความรู้ ความเข้าใจและยอมรับได้
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2003
Modified: 2553-01-26
Issued: 2009-11-30
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH P644s 2003
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4136395.pdf 1.01 MB43 2024-03-17 00:02:07
ใช้เวลา
-0.709808 วินาที

Pimjit Kanjanasint
Title Contributor Type
A study of current status and job satisfaction of the deaf teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pimjit Kanjanasint
Chalong Boonyananta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chalong Boonyananta
Title Creator Type and Date Create
Opinions of workplace administrators in Bangkok concerning employment of persons with disabilities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta
Soraya Unruenngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge and attitudes of special education teachers towards students with hearing impairment in the northeast region
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta
Thearnsinee Pokathrap
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of current status and job satisfaction of the deaf teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta
Pimjit Kanjanasint
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge and attitude on using white cane of the visually impared students in the secondary schools in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta
Kazuya Watanabe
วิทยานิพนธ์/Thesis
The expected and actual roles of the school administrators as perceived by Krabi primary school teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Sirichai chinatangkul;Chalong Boonyananta
Chatchawan Wipawachat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of training and awareness programmes of implementing an ISO-based environmental management system : a case study of the River Side Bangkok Hotel
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn;Sirichai Chinatangkul;Subphachai Sukarawan;Chalong Boonyananta
Apichart Patcharapinyopong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The roles of private universities in Bangkok metropolitan and vicinities in managing higher education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Sirichai Chinatangkul;Chalong Boonyananta
Pinmada Chongwibul
วิทยานิพนธ์/Thesis
An application of ISO 9001 for an effective management of training and seminar services in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Chalong Boonyananta;Sirichai Chinatangkul
Sunee Kotheeranurak
วิทยานิพนธ์/Thesis
The efficiency of educational management and school effectiveness in secondary education in Sri Lanka
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Thawatchai Chaijirachayakul;Sirichai Chinatangkul
Ambigei Rasiah Kamala
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the leadership behaviors of public university administrators as perceived by faculty members in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sirichai Chinatangkul;Thawatchai Chaijirachayakul;Chalong Boonyananta
Fontip Mulpramook
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a video program for tourist entrepreneurs and tourist guides on sustainable tourism development of Samet Island Rayong province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rachanont Supapongpichate;Chalong Boonyananta;Anucha Leksakundilok
Nongnapas Thiengkamol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the relationship between managerial skills and job satisfaction among nurses of Private hospitals in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Sirichai Chinatangkul;Chalong Boonyananta
Naowarat Riantawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of student activity management for the deaf students : a case at Ratchasuda College, Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Poonpit Amatyakul;Kanittha Dhevinpukdi
Pintip Wichitchamaree
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-esteem of students with visual impairment in Bangkok School for the Blind
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Kanittha Dhevinpukdi
Virongrong Fangsa-ard
วิทยานิพนธ์/Thesis
Economical status of spinal cord injury persons in Bangkok and vicinities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Cholavech Chavasiri
Suchada Yutitham
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of individual counseling on the anxiety level of paraplegic patients
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Orn-anong Songcharoen
Duangjai Sucontamarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of facility and service management in library services for people with physical disabilities and mobility impairment in schools : a case study at Srisangwan School and Khonkaen Special Education School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiraman Niyomphol;Chalong Boonyananta;Apichat Thammultri;Arunee Limmanee;Aemon Phitthayayon'
Sucheera Pholrachom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-concept and adjustment of visually impaired persons at Pakret Skill Development Center for the Blind and Sampran Vocational Training Center for Blind Women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiraman Niyomphol;Chalong Boonyananta;Sujitta Tikwattanont
Petchladda Boonyawantung
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study on quality of life in the physically disabled at the Redemptorist Vocational School for the Disabled Pattaya
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wajjanin Rohitsuk;Chalong Boonyananta;Prapun Phongkanitanon
Nipapan Tipayajak
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of time management of nurse educator at Ramathibodi School of Nursing
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Chalong Boonyananta;Sirichai Chinatangkul
Rujires Thanooruk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,902
รวม 2,903 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 165,617 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,633 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 93 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 62 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 167,414 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28