แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The relation of drawing and writing ability in young children to pencil grip and muscle power
การวาด-เขียนของเด็กปฐมวัยสัมพันธ์กับกำลังมือ นิ้ว และวิธีการจับดินสอ

MeSH: Child Psychology
MeSH: Child Development
LCSH: Children -- Writing
Abstract: This study was a school based case-control comparison between children with atypical and typical pencil grasp. 72 age and gender matched pairs, a total of 144 children with mean age of 64.39 months (range 51-76 months) from first and second year of kindergarten in Salaya, Phutthamonthon, Nakhon Pathom were studied. This study aimed to examine the relationship between the following variables: characters of pencil grip, muscle power of hand and fingers, the ability to draw and write, hypermobility of joints, and fine motor learning and self-help experience both at home and in the class room. From 225 children in kindergarten 1 and 2, screened 47 % was found to have atypical grasp. Results from the study of 72 matched pairs, muscle power (hand strength, palmar pinch and lateral pinch) were significantly higher in boys than in girls (p-value < 0.01) and increased with age (p-value < 0.001), but not significantly related to type of pencil grip. Trends indicated that the modeling (fathers, mothers and teachers) had effect to children’s pencil grip; however, this was not statistically significant. The fine motor learning and self-help experience was significantly related to muscle power (p-value < 0.05), but not to pencil grip in this age group. Age-appropriate drawing ability according to Visual-Motor Integration and writing ability was not significantly related to the type of pencil grasp and muscle power. It is recommended that teachers and parents of young children should be aware of the importance and provide modeling of typical pencil grasp. Development of good muscle power together with efficient typical grasp would prepare preschool children for elementary grades and successful drawing and writing in the further
Abstract: การศึกษานี้ดำเนินการในกลุ่มเด็กที่เป็นประชากรในโรงเรียน ซึ่งเป็นการศึกษาเปรียบเทียบระหว่างเด็กที่จับดินสอถูกวิธีและผิดวิธี จำนวน 72 คู่ ที่มีเพศเดียวกันและอายุต่างกันไม่เกิน 6 เดือน เป็นกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 144 คน ซึ่งมีอายุเฉลี่ย 64.39 เดือน (51 - 76 เดือน) ที่กำลังศึกษาชั้นอนุบาล 1 และ 2 ของโรงเรียน 3 แห่งในตำบลศาลายา อำเภอพุทธมณฑล จังหวัดนครปฐม โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างวิธีการจับดินสอ กำลังมือและนิ้ว ความสามารถในการวาดรูปและการเขียน ข้ออ่อน ประสบการณ์ในการเรียนรู้ด้านกล้ามเนื้อมัดเล็กและการช่วยเหลือตนเองทั้งที่บ้านและที่โรงเรียน ผลการศึกษาพบว่า จากการสำรวจเด็กชั้นอนุบาล 1 และ 2 จำนวน 225 คนพบร้อยละ 47 เป็นเด็กที่จับดินสอผิดวิธี เมื่อเปรียบเทียบเด็กที่จับดินสอผิดวิธีและที่จับถูกวิธี 72 คู่ พบว่า กำลังมือและนิ้วหัวแม่มือกับนิ้วชี้ข้างที่ถนัดของเด็กผู้ชายมากกว่าเด็กผู้หญิง (p-value < 0.01) และเพิ่มขึ้นตามอายุอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p-value < 0.001) แต่ไม่มีความสัมพันธ์กับวิธีการจับดินสอ การจับดินสอ ผิดวิธีที่พบมากที่สุดคือแบบ Quadropod grasp (จับด้วยสี่นิ้ว) การจับดินสอผิดวิธีของครู พ่อ และแม่มีแนวโน้มที่มีความสัมพันธ์กับการจับดินสอผิดวิธีของเด็กแม้ว่าจะไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ ส่วนประสบการณ์เรียนรู้ด้านกล้ามเนื้อมัดเล็ก และการช่วยเหลือตัวเอง มีความสัมพันธ์กับกำลังมือและนิ้วอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p-value < 0.05) แต่ไม่มีความสัมพันธ์กับวิธีการจับดินสอ ส่วนความสามารถในการวาดรูปที่เหมาะสมตามวัย (VMI) และการเขียนไม่มีความสัมพันธ์กับวิธีการจับดินสอ กำลังมือ และนิ้วในเด็กกลุ่มนี้จากการวิจัยครั้งนี้มีข้อเสนอแนะว่า ครู พ่อ และแม่ ของเด็กปฐมวัยควรที่จะตระหนักในความสำคัญของการจับดินสอถูกวิธี และเป็นตัวแบบในการจับดินสอที่ถูกต้อง ซึ่งการที่มีพัฒนาการด้านกล้ามเนื้อมัดเล็กที่ดีควบคู่ไปกับการจับดินสอที่มีประสิทธิภาพ จะช่วยในการเตรียมความพร้อมของเด็กปฐมวัย สำหรับการเรียนในชั้นประถมศึกษาและเพื่อช่วยให้เด็กประสบความสำเร็จในการเขียนและการวาดรูปในอนาคต"
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2005
Modified: 2020-04-18
Issued: 2009-07-02
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740456618
CallNumber: TH S948re 2005
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: Human Development
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4536439.pdf 3.33 MB417 2025-09-30 08:38:37
ใช้เวลา
0.283722 วินาที

Sukrita Piriyakulthorn
Title Contributor Type
The relation of drawing and writing ability in young children to pencil grip and muscle power
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sukrita Piriyakulthorn
Nittaya J. Kotchabhakdi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nittaya J. Kotchabhakdi
Title Creator Type and Date Create
A comparative study of the effectiveness of child care attendants who attended and not attended the capacity building for early childhood care and development with participatory approach program in Bang Pa-In district, Phra Nakhon Si Ayutthaya, province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nittaya J. Kotchabhakdi
Ponpawee Uraisawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relation of drawing and writing ability in young children to pencil grip and muscle power
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nittaya J. Kotchabhakdi
Sukrita Piriyakulthorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Playgroup intervention in young children with autistic spectrum disorders : a series of 6 boys
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nittaya J. Kotchabhakdi
Kannika Permpoonputtana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,666
รวม 3,671 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 112,426 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,092 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 13 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 3 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 1 ครั้ง
รวม 113,535 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46