แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A comparative study of the effectiveness of child care attendants who attended and not attended the capacity building for early childhood care and development with participatory approach program in Bang Pa-In district, Phra Nakhon Si Ayutthaya, province
การศึกษาเปรียบเทียบประสิทธิผลการปฏิบัติงานของผู้ดูแลเด็กที่เข้ารับการฝึกอบรมและไม่ได้เข้ารับการฝึกอบรมตามหลักสูตรสร้างเสริมประสิทธิภาพการพัฒนาเด็กปฐมวัย อำเภอบางปะอิน จังหวัดพระนครศรีอยุธยา

LCSH: Child care workers
LCSH: Child Development Center -- Thailand -- Nakhon Si Ayutthaya
MeSH: Child Care -- trends
MeSH: Community Participation
Abstract: This is a comparative study of the effectiveness of child care attendants (CCA) with and without capacity building in-service training experiences in Bang Pa-in District, Ayutthaya province. Six Child development centers were divided into 2 groups of 3, with trained CCA and un-trained CCA. Each group takes care of 40 children. With questionnaires, tests and objective observation, the CCAs profile, knowledge, attitude, childcare practice and teaching skills were determined 8 months after the training program. Children’s growth and development status were assessed 1 month after entering the centers and then again 6 months later. Parents and community leaders were interviewed to assess their participation and satisfaction. Percentage and t-test were used in data analysis. Trained CCAs who had low performance at base line had better knowledge, attitude and practice particularly in teaching skills as shown in higher mean scores (K 74% to 54% , A 82% to 73%, P 69% - 64% and T 93% to 62%). However, the difference was statistically significant only in knowledge mean scores (p-value = 0.01) Parents and community leaders involvement and satisfaction with the centers was comparable in both groups. The most remarkable findings were in the improvement or favorable changes in children’s growth and development among the trained group, which was poorer at the outset but showed higher improvement than those in the untrained group (25 to 13 scores). In conclusion, even in less advantaged areas, young children’s growth and development could be improved significantly when CCAs received appropriate participatory in-service training. More advocacy and social mobilization are needed to increase awareness and support from parents and community leaders.
Abstract: การศึกษาครั้งนี้ เป็นการติดตามและประเมินผลประสิทธิผลการปฏิบัติงานของผู้ดูแลเด็กที่เข้ารับการฝึกอบรม และ ไม่ได้รับการฝึกอบรมตามหลักสูตรสร้างเสริมประสิทธิภาพการพัฒนาเด็กปฐมวัย โดยกลุ่มตัวอย่างเป็นศูนย์พัฒนาเด็กเล็กที่ผู้ดูแลเด็ก ที่อยู่ภายใต้ การกำกับ ดูแลขององค์การบริหารส่วนตำบล จำนวน 3 ศูนย์ และเปรียบเทียบกับศูนย์พัฒนาเด็กเล็กที่มีลักษณะเหมือนกัน อีก 3 ศูนย์ รวม 6 ศูนย์ ในอำเภอบางปะอิน จังหวัดพระนครศรีอยุธยา เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม แบบทดสอบความรู้ และแบบสังเกต การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าร้อยละ และ t-test การประเมินประสิทธิผลหลังจากเสร็จสิ้นการฝึกอบรม 8 เดือน พบว่าผู้ดูแลเด็กที่เข้ารับการฝึกอบรมตามหลักสูตรสร้างเสริมประสิทธิภาพการพัฒนาเด็กปฐมวัย มีระดับคะแนนสูงกว่าผู้ดูแลเด็กกลุ่มที่ไม่ได้เข้ารับการฝึกอบรมในด้านความรู้ เจตคติ การปฏิบัติ และทักษะการจัดกิจกรรมการส่งเสริมพัฒนาการเด็ก (ความรู้ 74% กับ 54%, ด้านเจตคติ 82% กับ 73%, การปฏิบัติ 69% กับ 64% และทักษะการจัดกิจกรรมส่งเสริมพัฒนาการเด็ก 93% และ 62%). ความแตกต่างในด้านความรู้มีระดับคะแนนสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p = 0.01) ส่วนการเจริญเติบโตและ พัฒนาการของเด็กกลุ่มที่มีผู้ดูแลเด็กเข้ารับการฝึกอบรมตามหลักสูตรสร้างเสริมประสิทธิภาพการพัฒนาเด็กปฐมวัย มีการเจริญเติบโตและพัฒนาการที่สมวัยกว่า (25 คะแนน และ 13 คะแนน) การเจริญเติบโตและพัฒนาการที่สมวัยของเด็ก จะได้รับการส่งเสริม เต็มตามศักยภาพเพียงใดนอกจากจะขึ้นอยู่กับผู้ดูแลเด็กที่ควรได้รับการฝึกอบรมแล้วยังคงต้องอาศัยความตระหนักและ การมีส่วนร่วมสนับสนุน ช่วยเหลือ จากผู้ปกครอง และ ผู้นำชุมชนที่เกี่ยวข้อง
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2005
Modified: 2021-01-15
Issued: 2009-04-08
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH P788c 2005
eng
Spatial: Phra Nakhon Si Ayutthaya
Spatial: Bang Pa-In district
DegreeName: Master of Science
Descipline: Human Development
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4537298.pdf 3.78 MB220 2024-09-25 19:40:27
ใช้เวลา
0.276272 วินาที

Nittaya J. Kotchabhakdi
Title Creator Type and Date Create
A comparative study of the effectiveness of child care attendants who attended and not attended the capacity building for early childhood care and development with participatory approach program in Bang Pa-In district, Phra Nakhon Si Ayutthaya, province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nittaya J. Kotchabhakdi
Ponpawee Uraisawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relation of drawing and writing ability in young children to pencil grip and muscle power
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nittaya J. Kotchabhakdi
Sukrita Piriyakulthorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Playgroup intervention in young children with autistic spectrum disorders : a series of 6 boys
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nittaya J. Kotchabhakdi
Kannika Permpoonputtana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 10
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,984
รวม 2,994 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 188,387 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,662 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 107 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 67 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 190,233 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28