แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

An assessment of the Kawasaki city ordinance on the rights of the child and the human rights ombudsperson on child rights in two secondary schools
บทประเมินผลเทศบัญญัติแห่งเมืองคาวาซากิว่าด้วยสิทธิเด็กและผู้ตรวจการสิทธิมนุษยชนที่มีต่อสิทธิเด็กในโรงเรียนมัธยมสองแห่ง

keyword: Child Rights
LCSH: Children's rights -- Japan
LCSH: Children -- Legal status, laws, etc. -- Japan
LCSH: Kawasaki-shi (Japan) -- Social conditions
Abstract: Although Japan’s Constitution guarantees human rights and the country has ratified the Convention on the Rights of the Child (CRC) in 1994, in reality, child rights are not widely recognized. Children are not seen as rights holders, but have duties rather than rights. State laws, government procedures and culture and social practices have prevented child rights in Japan from becoming established in the society. Child rights and human rights violations are often seen in schools in the forms of bullying, corporal punishment, and overly strict school rules. In this research, the situation with regards to child rights was investigated at a public school and a private school in Kawasaki City. In circumstances that are not supportive of child rights promotion and protection, Kawasaki City, among other local governments, is playing a leading role in attempting to promote and protect child rights by means of the first comprehensive ordinance on child rights and the institution of an ombudsperson system. It aims to put CRC provisions into practice and have families, schools and the community collaborate on this. The ordinance and the ombudsperson have led to the creation of special measures within public schools such as the School Education Development Conference, human rights representative teachers, and child rights education. No such mechanisms have been created within private schools because of their independent status from the education board and the City. From the research, it was found that the implementation of the ordinance and the ombudsperson did not effectively lead to change in teachers and students’ awareness and behavior in respect to child rights at the public school. Rather, it seems that the mechanisms were created on a welfare-based approach rather than a rights-based approach. The ombudsperson is also not recognized as an institution that protects “rights”. On the other hand, the private school did not seem to be significantly influenced by the attempt of the City to promote and protect child rights. Various social factors that hinder child rights in Japan in general were found to play important roles in retarding the attempt of Kawasaki City to promote and protect child rights."
Abstract: แม้ว่ารัฐธรรมนูญแห่งญี่ปุ่นจะได้ให้การรับรองสิทธิมนุษยชน และประเทศญี่ปุ่นได้ให้สัตยาบันในอนุสัญญาว่าด้วยสิทธิเด็กตั้งแต่เมื่อพ.ศ. 2537 แล้วก็ตาม หากแต่ในความเป็นจริงสิทธิเด็กยังคงเป็นประเด็นที่ญี่ปุ่นมิได้ให้การยอมรับนัก ซึ่งกฎหมาย กระบวนการของรัฐ รวมทั้งวัฒนธรรม และธรรมเนียมปฏิบัติทางสังคมต่างมีบทบาทในการยับยั้งมิให้ประเด็นเรื่องสิทธิเด็กหยั่งรากลึกลงในสังคมญี่ปุ่น การละเมิดสิทธิเด็กและสิทธิมนุษยชนที่มักพบในโรงเรียน ได้แก่ การรังแก การลงโทษทางกาย และกฎระเบียบของโรงเรียนที่เข้มงวดเกินไป โดยวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ได้ทำการศึกษาสถานการณ์สิทธิเด็กในโรงเรียนรัฐและโรงเรียนเอกชนในเมืองคาวาซากิอย่างละหนึ่งโรงเมืองคาวาซากิได้ออกเทศบัญญัติว่าด้วยสิทธิเด็ก ซึ่งมีเนื้อหาครอบคลุมมากที่สุดฉบับแรกของญี่ปุ่น รวมทั้งมีระบบผู้ตรวจการสิทธิมนุษยชนซึ่งดูแลเรื่องสิทธิเด็กด้วย ความพยายามของเมืองคาวาซากิเป็นผลให้โรงเรียนรัฐในเมืองคาวาซากิมีมาตรการเกี่ยวกับสิทธิเด็กหลายประการ หากแต่โรงเรียนเอกชนกลับไม่มีมาตรการดังกล่าว อันเนื่องมาจากโรงเรียนเอกชนมิได้อยู่ใต้อาณัติของเมืองเหมือนอย่างโรงเรียนรัฐ จากการศึกษาพบว่า มาตรการในโรงเรียนรัฐมิได้นำไปสู่ความเปลี่ยนแปลงในเรื่องความตระหนักและพฤติกรรมของครูและนักเรียนต่อเรื่องสิทธิเด็กเท่าใดนัก และมาตรการก็เป็นไปในทางสวัสดิการมากกว่าจะเป็นเรื่องของสิทธิ นอกจากนี้ยังพบว่าปัจจัยที่เป็นอุปสรรคต่อเรื่องสิทธิเด็กในญี่ปุ่นโดยทั่วไปก็มีบทบาทในการยับยั้งไม่ให้มาตรการของเมืองคาวาซากิส่งผลเต็มที่ในโรงเรียนที่ได้ทำการศึกษาอีกด้วย
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2008
Modified: 2020-04-17
Issued: 2009-03-27
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH K61a 2008
eng
Spatial: Japan
Spatial: Kawasaki city
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Human Rights
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4837958.pdf 2.9 MB146 2025-07-02 11:12:37
ใช้เวลา
0.287819 วินาที

Kisara Rattanapirat
Title Contributor Type
An assessment of the Kawasaki city ordinance on the rights of the child and the human rights ombudsperson on child rights in two secondary schools
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kisara Rattanapirat
Nishkawa, Yukiko
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nishkawa, Yukiko
Title Creator Type and Date Create
An assessment of the Kawasaki city ordinance on the rights of the child and the human rights ombudsperson on child rights in two secondary schools
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nishkawa, Yukiko
Kisara Rattanapirat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,342
รวม 1,345 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 69,605 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,381 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 27 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
รวม 71,027 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124